سویه دلتا ویروس کرونا باعث افزایش سریع موارد این بیماری در بخش‌هایی از آسیا شده است و در برخی کشورها زیرساخت‌های بهداشتی و نظام سلامت را به شدت تحت فشار قرار داده است.
کد خبر: ۱۳۳۰۱۴۸
به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت در ماه گذشته با هدف جلوگیری از انگ زدن به کشور‌هایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند، سویه دلتای ویروس کرونا برای اولین بار در هند کشف شد.

براین اساس نام ویروس (B. ۱. ۱. ۷) که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، "آلفا" و ویروس (B. ۱. ۳۵۱) که برای اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد "بتا" خوانده می‌شود (P. ۱) هم "گاما" و (B. ۱. ۶۱۷. ۲) هند هم "دلتا" نامگذاری می‌شود. دیگر سویه‌های شناسایی شده به همین ترتیب و براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، سوی دلتا حداقل در ۱۳۲ کشور در سراسر جهان شناسایی شده است.
سازمان جهانی بهداشت سویه دلتا را "مسری‌ترین سویه از انواع شناسایی شده ویروس کرونا" دانسته است.
در آسیا، تعدادی از کشورها، از جمله تعدادی از آن‌ها که سال گذشته در مهار ویروس کرونا نسبتاً موفق بودند، شاهد افزایش شدید موارد روزانه بوده‌اند.

چین در برخی استان‌ها شاهد موج جدید کرونا ناشی از سویه دلتا بوده است که بزرگترین موج کرونا در این کشور در چند ماه گذشته است. ژاپن، که در حال حاضر میزبان المپیک است، با افزایش چشمگیر موارد روزانه کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

اما سایر کشور‌ها مالزی، بنگلادش، اندونزی، پاکستان، تایلند و ویتنام نیز همگی با افزایش شدید موارد جدید کرونا روبرو شده‌اند.

مالزی

مالزی در حال حاضر به یکی از مراکز گسترش ویروس کرونا در آسیا تبدیل شده است و در ۳۱ ژوئیه رکورد ۱۷ هزار و ۷۸۶ مورد جدید ابتلا به کرونا را به ثبت رساند. این درحالی است که این کشور در تاریخ ۲ ماه اوت ۲۱۹ مورد مرگ ناشی از کرونا را به ثبت رساند که بالاترین آمار فوتی‌های روزانه کرونا در این کشور محسوب می‌شود.

این کشور با کمبود تخت، دستگاه‌های تنفسی و اکسیژن روبرو است.

به رغم قرنطینه، برخی از شهروندان در مالزی برای اعتراض به نحوه برخورد دولت با این همه گیری به خیابان‌ها آمده‌اند.

بر اساس گزارش "دنیای ما در داده‌ها"، تا پایان ماه ژوئن، حدود ۷۰ درصد از موارد ثبت شده کرونا در مالزی به سویه دلتا مرتبط بودند.

اگرچه نسبت مالزیایی‌هایی که کاملاً واکسینه شده‌اند بیشتر از برخی از همسایگان این کشور است با این وجود تنها ۲۱ درصد از جمعیت این کشور کاملا واکسینه شده‌اند.

بنگلادش

بنگلادش که دارای مرز طولانی با هند است، از اواسط ماه مه روند صعودی موارد روزانه کرونا را تجربه کرده است.

تا ماه ژوئیه، سویه دلتا در ۱۰۰ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است.
در بحبوحه افزایش موارد روزانه کرونا، این کشور محدودیت‌های کرونایی را پیش از آغاز مراسم مذهبی بزرگ در ماه ژوئیه لغو کرد.

دولت بنگلادش پس از پایان مراسم مذهبی، مجدداً قرنطینه شدیدتری در این کشور اعمال کرد، اما دوباره این تمهیدات را کاهش داد.

بنگلادش در ماه ژوئیه شاهد بیشترین تعداد موارد مرگ و میر ناشی از کرونا از زمان شروع همه گیری بود.
این کشور اگرچه واکسیناسیون را زودتر از بسیاری از کشور‌ها آغاز کرد، اما به طور کلی روند آن به کندی پیش رفته است.

در ماه آوریل، بنگلادش مجبور به تعلیق واکسیناسیون شد، زیرا صادرات واکسن آسترازنکا از هند متوقف شد. اما با عرضه مجدد واکسن سینوفارم چین و فایزر به بنگلادش بر اساس طرح اشتراک جهانی واکسن (کوواکس)، طرح واکسناسیون در این کشور از سر گرفته شد.

تا اول ماه جاری میلادی اوت (یکشنبه) کمتر از ۳ درصد از جمعیت بنگلادش به طور کامل واکسینه شده‌اند.

تایلند

تلفات مرگ و میر ناشی از کرونا در تایلند در آخرین روز از ماه ژوئیه به بالاترین میزان خود رسید.
افزایش اخیر موارد و مرگ و میر در تایلند تا حدی به سویه دلتا نسبت داده شده است.
دولت تایلند اخیراً گفته است که ۶۰ درصد موارد جدید کرونا در این کشور مربوط به سویه دلتا است که این رقم در بانکوک پایتخت تایلند تا ۸۰ درصد است.

این کشور پیش از این به روی گردشگران باز شده بود، اما دولت تایلند اکنون محدودیت‌های سرسختی را اعلام کرده است که از ۳ تا ۱۹ اوت در ۲۹ استان اعمال خواهند شد.

مقامات بهداشتی گفته‌اند که ۹۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در بانکوک و ۸۰ درصد تخت‌ها در سراسر کشور اشغال شده است و مقامات این کشور توصیه کرده‌اند بیماران در صورت داشتن علائم خفیف یا بدون علائم در خانه‌ها قرنطینه شوند.

نرخ واکسیناسیون در تایلند همچنان پایین است و حداقل ۲۵ مرکز واکسیناسیون به دلیل کمبود واکسن تعطیل شده‌اند.

تا ۲۵ ژوئیه تنها کمی بیش از ۵ درصد از مردم در تایلند به طور کامل واکسینه شدند.

پاکستان

با آغاز موج جدید کرونا در پاکستان که بخشی از آن به سویه دلتا مرتبط است، تعداد موارد روزانه این ویروس در این کشور به شدت در حال افزایش است.
تا پایان ماه مه، حدود یک سوم موارد جدید کرونا در پاکستان مربوط به سویه دلتا بوده است.
تهیه یک نقشه دقیق از چگونگی گسترش سویه دلتا در پاکستان دشوار است، زیرا این کشور توانایی انجام آزمایشات گسترده کرونا را ندارد.

در برخی از مناطق این کشور قرنطینه وضع شده است، اما پاکستان نرخ واکسیناسیون پایینی دارد و این امر باعث می‌شود ویروس کرونا به راحتی و به سرعت در میان جمعیت این کشور گسترش یابد.
طبق گزارش‌های منتشر شده، کمتر از ۳ درصد مردم پاکستان به طور کامل واکسینه شده‌اند. این کشور بیش از ۲۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

ویتنام

در طول سال گذشته و تا ماه آوریل سال جاری، کشور ویتنام با به کار گیری مجموعه‌ای از تمهیدات از جمله آزمایش، ردیابی موثر تماس‌ها و محدودیت‌های مرزی، از شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور جلوگیری کرد. اما با شناسایی سویه دلتا در ماه آوریل، این روند تغییر کرد.

ویتنام از آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ و تا اوایل ماه ژوئیه کمتر از ۱۰۰ قربانی کرونا را گزارش داده بود، اما این آمار تا اول ماه اوت (یکشنبه گذشته) به بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.
تنها در ماه گذشته حدود ۸۵ درصد از کل موارد کرونا در ویتنام ثبت شد.

وزیر بهداشت ویتنام اخیرا اعلام کرد که سویه دلتا در حال نابود کردن همه دستاورد‌های مبارزه با همه گیری در این کشور است، با این حال مشخص نیست چند مورد از ابتلا به کرونا در ویتنام به سویه دلتا مرتبط است.
به رغم محدودیت‌های موجود، موارد جدید ابتلا به کرونا در ویتنام همچنان رو به افزایش است و شهر هوشی مین بدترین منطقه تحت تاثیر کرونا در این کشور است.

برنامه واکسیناسیون ویتنام بسیار کند حرکت کرده است و تا یکم ماه اوت تنها ۰.۶۸ درصد از جمعیت ویتنام به طور کامل واکسینه شده‌اند. ویتنام بیش از ۹۶ میلیون نفر جمعیت دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها