رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک انتقادهای بسیاری را برانگیخت

کج سلیقگی ادامه دار!

المپیک ۲۰۱۶ ریو. رونمایی از لباس‌های کاروان ایران برای حضور در ریو. نخستین چیزی که توی چشم می‌زد رنگبندی بد لباس‌ها و سوژه شدن در فضای مجازی بود. همه نوشتند و تمسخر کردند.
کد خبر: ۱۳۲۷۴۰۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، نوشتند و از این گفتند که آیا شان ملی‌پوشان و ورزشکارانی که قرار است نماینده ایران باشند این است؟ نه زمان بود و نه جای هیچ بهانه‌گیری؛ فقط انتقاد بود و انتقاد. به همین دلیل هم بود که خیلی زود فراخوانی زده شد تا طراحان مد ایرانی دست به کار شوند و لباسی را تدارک ببینند که هم تلفیقی از پرچم ایران باشد و هم در شان و شخصیت ورزشکاران. طرحی که در نهایت آنچنان دلچسب نبود اما مورد قبول عموم واقع شد. همان زمان قرار بر این شد برای رویدادهای بعدی دوباره فراخوان بدهند و ورزشکاران ایران با لباسی متحدالشکل راهی مسابقات شوند. لباس‌هایی که اگر کسی در خارج از کشور آنها را دید با خودش بگوید:«ورزشکاران ایران!» گذشت و گذشت تا رسید به المپیک توکیو. قرار بود خیال همه راحت باشد.طبق آنچه که مسؤولان کمیته‌ملی المپیک عنوان کردند بیش از ۲۰۰ شرکت با طرح‌ها و نقش‌های مختلف پا پیش گذاشتند. شرکت‌های مختلف ایرانی که شانس خودشان را برای رسیدن به المپیک امتحان می‌کردند. همه چیز مخفی بود و هیچ چیز رسانه‌ای نمی‌شد تا این‌که روز رونمایی رسید. در مراسم بدرقه و در فرودگاه امام‌خمینی(ره).انصافا کت و شلوار آقایان خوب بود اما لباسی که برای خانم‌ها دوخته بودند بد جور توی چشم زد. آنقدر که دوباره انتقادها را سرازیر کرد اما این بار مثل چهار سال قبل وقت نبود تا طراحان مختلف دست به کار شوند و لباسی را انتخاب کنند که باب میل عموم باشد.

 

 انتظارش را نداشتیم
همه این را قبول داریم که طرح، رنگ و نوع لباس یک چیز سلیقه‌ای است و سلیقه‌ها متفاوت. بهترین برندها در دنیا هم با انتقاد عده‌ای همراه است اما در طراحی گروهی و رسمی برای عده‌ای که نمایندگان ایران هستند باید ظرافت‌های لازم در نظر گرفته شود تا حداقل خیل عظیمی از مردم از طراحی انجام شده راضی باشند. به عنوان مثال کت و شلوار آقایان به رنگ سورمه‌ای است با پیراهن آبی کمرنگ. لباس‌هایی که هیچ سنخیتی با مانتوی خانم‌ها که به رنگ فیروزه‌ای است ندارد! در قیاس با سایر کشورها اصلا چنین چیزی در طراحی لباس آنها دیده نمی‌شود و یک هارمونی خاص ترکیب شکیل لباس‌های آنها را شکل داده است.
 ۵ سال زمان کافی نبود؟
۴ سال از المپیک ریو تا توکیو و یک سال هم تعویق به دلیل کرونا.۵  سال بهترین زمان بود برای بررسی طرح‌های موجود، نظرسنجی و نظرخواهی و در نهایت انتخاب بهترین گزینه موجود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه هم کار رونمایی از لباس‌ها به فرودگاه کشیده شد و هم دوباره انتقادها سرازیر شد.
 یک اقدام هوشمندانه!
به نظر می‌رسد که این یک اقدام هوشمندانه از جانب کمیته‌ملی المپیک بوده است؛ این‌که رونمایی از لباس‌ها را به روز آخر کشاندند. با این اقدام آنها هیچ فرصتی را برای دریافت انتقادها و پیشنهادها و شاید اصلاح این لباس‌ها باقی نگذاشتند و کاروان ایران با همین لباس‌ها و طراحی‌ها راهی توکیو شد.
 پای خیلی‌ها در میان است
به گفته نزدیکان به کمیته‌ملی المپیک اعمال نظرات از سوی افراد و ارگان‌های مختلف در موضوع طراحی و انتخاب لباس المپیک تاثیر‌گذار است. حتی خبر رسیده که پس از تایید لباس‌ها توسط کمیته ملی المپیک این طرح‌ها به بخش مد و لباس وزارت ارشاد اسلامی می‌رود و آنها با استفاده از طراحان مختلف طرح‌ها را نهایی می‌کنند. چه خوب است که مسؤولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نفراتی که در طراحی نقش داشته‌اند را معرفی کنند و از این بگویند که سابقه آنهایی که لباس کاروان ایران را تایید نهایی کرده‌اند در دنیای طرح و مد چه بوده است؟
 بازتاب‌ها در فضای مجازی؛ کج سلیقگی
کج سلیقگی؛ این مهمترین کلید واژه برای انتقاد از لباس‌های طراحی شده برای کاروان ایران است. در اینستاگرام، توییتر، تلگرام و ...آنقدر واکنش‌ها متفاوت بوده است که شاید بشود از آنها چندین و چند کتاب نوشت. با این حال خیلی از کاربران به طراحان این لباس‌ها حمله کرده‌اند. خیلی‌ها آیدی طراحان مختلف و مشهور ایرانی را در فضای مجازی منتشر کرده و از این نوشته‌اند که آنها می‌توانستند لباسی در شان بچه‌های ایران طراحی کنند.
 ریو و حاشیه‌هایش!
۵ سال قبل و المپیک ریو. طراحی آن لباس‌ها آنقدر بد بود که همه می‌گفتند:«لباس‌ها دست دوم هستند» دلیل این اتفاق هم آن بود که حتی یک اتوی ساده به لباس‌ها برای رونمایی در مراسم نزده بودند. چروک‌های بیش از اندازه روی لباس آقایان و خانم‌ها آنقدر توی چشم زد که این مشکل حتی سوژه برنامه‌های غیر‌ورزشی هم شد. در خیلی از برنامه‌های تلویزیونی، آنجا که سوژه برای مخاطبان‌شان کم می‌آوردند پای لباس کاروان را پیش می‌کشیدند!
 لندن و تغییر در لحظه آخر
در مسابقات ۲۰۱۲ لندن و در شرایطی که از لباس‌های ایران رونمایی شد در آخرین لحظه لباس‌های دیگری مورد استفاده قرار گرفت! کمتر کسی آن لباس‌ها را به یاد می‌آورد اما چون انتقادها زیاد بود و فرصتی برای تغییر وجود نداشت مسؤولان وقت ترجیح دادند تا از لباس‌های آماده برای کاروان ایران استفاده کنند.
 پکن؛ چرا پرچم ایران نیست؟
در المپیک پکن طراحان ترجیح داده بودند تا یکی از رنگ‌های پرچم سه رنگ ایران را حذف و لباس‌ها را با ترکیب رنگ سبز و سفید طراحی کنند. این اتفاق افتاد و سوال خیلی‌ها این بود که این لباس چه سنخیتی با آداب و فرهنگ ایران و همچنین پرچم سه رنگ‌مان دارد؟ انتقاد از طراحی لباس‌ها برای رقابت‌های پکن در شرایطی اتفاق افتاد که مسؤولان وقت آن انتقادها را قبول کردند اما هرگز تغییر در شکل لباس‌ها اتفاق نیفتاد.
 آتن و سیدنی؛ انتقاد بود اما بازتاب زیادی نداشت
سال‌های زیادی از المپیک‌های آتن و سیدنی می‌گذرد. روزنامه‌های مختلف را که ورق بزنی ردپایی از انتقاد به دلیل طراحی بد لباس کاروان ایران مشاهده می‌شود اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که آن زمان رسانه‌ها مثل حالا آنلاین نبودند، روزنامه‌ها در دسترس همه نبود و اگر هم انتقادی می‌شد بازتاب گسترده‌ای نداشت.با مشاهده تصاویر این دو المپیک به راحتی می‌شود فهمید که انتقاد از لباس‌ها به چه دلایلی بوده است؟
مازیار فیروزی - گروه ورزش / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها