سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هنوز درباره پاک شدن اطلاعات دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیمی اتخاذ نشده است.
کد خبر: ۱۳۲۳۵۳۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت حضوری و با رعایت فاصله‌های اجتماعی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

وی در ابتدا گفت: در هفته حقوق بشر آمریکایی هستیم که یادآور نقض مکرر و شرم آور حقوق بشر توسط دول مختلف آمریکا به طور متوالی بر علیه مردم منطقه و مردم ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: حقوق بشر ابزاری نیست که به صورت سیاسی در اختیار یک یا دو کشور قرار بگیرد.

خطیب‌زاده با اشاره به مناسبت‌های این روز‌ها بیان کرد: هفتم تیر و هشتم تیر یادآور روز دردناکی در تاریخ معاصر ایران است حمله شیمیایی سردشت و پر پر شدن مظلومانه کسانی که در آن منطقه بیگناه قربانی سلاح‌های شیمیایی شدند که صدام حسین با مقاومت، حمایت کشور‌های اروپایی از این سلاح‌ها استفاده کرد. این روز به عنوان روز شرم آور برای منادیان دروغین حقوق بشر باقی خواهد ماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی به سفر طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان به کابل و اسلام آباد اشاره کرد و افزود: در روز‌های اخیر جلسات درباره بررسی گفتگو‌های وین و برجام ادامه داشته است.

* درباره پاک شدن اطلاعات تصمیمی اتخاذ نشده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و بحث تفاهم فنی با آژانس و این‌که بعد از چند روز از پایان دور ششم آیا همچنان امیدوار هستید که دور بعدی دور پایانی باشد؟ گفت: قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است. موضوع توافق فنی با آژانس و ادامه و عدم ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک شدن اطلاعات تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی بیان کرد: گفتگو‌ها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم اتخاذ کردیم و منتظریم دولت‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی سفیر ایران در انگلیس نیز بیان کرد: درباره تبادلات سفرا همه آن‌چه انجام شده مربوط به سال گذشته است و چندین ماه است صدور ویزا و آگرمان در دستورکار بوده است و زمانی اعزام نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.

خطیب‌زاده درباره اوضاع افغانستان گفت:‌با طرف‌های مختلف افغانستانی در حال گفتگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاورد‌هایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و گفتگو‌های اصیل بین الافغانی تنها راه‌حلی است که برای افغانستان وجود دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: همواره گفتیم آماده تسهیل گفتگو‌ها هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع رسمی ایران در قبال طالبان که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: طالبان همه افغانستان نیست و همه افغانستان نخواهد بود بخشی از راه‌حل آتی افغانستان است. دولت فراگیر با شمول همه گروه‌های اصیل افغانستانی و رسیدن به راه‌حل مسالمت آمیز و پایدار در افغانستان است.

وی گفت: امنیت ایران و افغانستان به هم پیوستگی جدی دارد و طبیعی است که افغانستان را از نزدیک موضوعاتش را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پیگیری موضوع افغانستان با دیگر کشور‌ها نیز بیان کرد: موضوع افغانستان همواره در بستر منطقه و در روابط ما با کشور‌ها مطرح بوده و آینده افغانستان باید در داخل افغانستان تعیین شود. همه کشور‌ها در منطقه و همه کشور‌هایی که صدایی دارند کمک کنند موضوع افغانستان به راه‌حل مرضی الطرفینی برسد. چه ظریف در اجلاس آنتالیا و چه گفتگو‌ها در سطوح مختلف که نماینده ما در افغانستان پیگیری می‌کند سعی کردیم با ملاحظات منطقه‌ای و ملت افغانستان پیگیری شود.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حضور نفتکش ایرانی در لبنان گفت: دولت ایران در کنار دولت و ملت لبنان است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. همه ظرفیت‌های ایران را در حوزه‌های تامین انرژی می‌دانند و لبنان هم می‌تواند یکی از این مقاصد باشد و هر زمان درخواستی از ما شود با جدیت بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین و این‌که اگر گفتگو‌ها ادامه یابد نماینده رسمی دولت منتخب در ایران در این مذاکرات حضور می‌یابد و یا مذاکرات در دولت بعد ادامه می‌یابد؟ گفت: اهمیتی ندارد در کدام بازه زمانی و دولت توافق صورت بگیرد. اگر همین الان توافق جمع بندی شود و تصمیمات را همه طرف‌ها بگیرند ما حتی یک ساعت کار را به عقب نخواهیم انداخت. مهم تامین منافع ایران و مردم ایران از بستر گفت‌وگوهاست و هر زمان رخ دهد اعلام می‌کنیم. تصمیم در این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی‌گردد. دولت‌ها بخشی از پروسه تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران است و اگر امروز برجامی است که درباره اجرای آن گفتگو‌ها شود به خاطر تصمیمی است که ایران بعد از خروج آمریکا و بی عملی‌های طرف‌های مقابل اتخاذ کرد. ایران و مردم ایران سهم خود را در حفظ برجام داده اند. طرف مقابل بداند در موضع مجرم در گفتگو‌ها حضور دارد و آمریکا همه تلاش خود را کرده که برجام را از بین ببرد. شاهد رفتار ریاکارانه و قلدرمابانه آمریکا بودیم.

وی گفت: همه طرف‌ها هم منطق را می‌دانند و هم راه‌حل را.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست اردوغان از ارتش کشورش برای حضور در ادلب گفت: راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل پایدار برای موضوعات منطقه است. منطقه بیش از حد ممکن خسته جنگ و خشونت و تروریسم افسارگسیخته است و همه باید کمک کنیم به راه‌حل‌های مسالمت آمیز به حل و فصل بحران‌ها. منطقه خاورمیانه از زمان پدید آمدن رژیم غاصب در سرزمین‌های اشغالی دچار معضلاتی است که هیچ کدام حل نشده باقی نمانند. همه باید کمک کنند در چارچوب منطقه‌ای به حل و فصل بحران‌های انباشته شده در منطقه کمک کنیم.

وی درباره تفاهم فنی ایران و آژانس گفت: مصوبه مجلس الزام آور است و توافق با آژانس یک توافق در راستای حل برخی نگرانی‌های آژانس در چارچوب مصوبه مجلس بود. توافق ما این بود که دوربین‌ها جمع نشوند، ولی اطلاعات آن‌ها در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود، ولی از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنان هیچ تصمیمی سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلا در وضعیت قبلی به سر می‌بریم.

خطیب‌زاده درباره حمله شبانه آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در مرز با سوریه خاطرنشان کرد: آمریکا همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می‌کند. در حوزه رفتار‌های منطقه‌ای ادامه سیاست و میراث شکست خورده آمریکا در منطقه است. توصیه به دولت جدید در آمریکا این است به جای بحران آفرینی و ایجاد مشکلات برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و مردم منطقه بدون دخالت آن‌ها درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند. آن‌چه آمریکا انجام می‌دهد به هم زدن امنیت منطقه است و یکی از قربانیان این به هم خوردن امنیت منطقه، آمریکاست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افغانستان بیان کرد: پیش بینی نمی‌کنیم که چه اتفاقی می‌افتد. آن‌چه برای ما مهم است امنیت، یکپارچگی، دولت فراگیر و با اصالت در افغانستان است. تحرکات داعش در افغانستان را پیگیری کردیم و تمام تحولات را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: طالبان بخشی از افغانستان است چه امروز افغانستان و چه آینده افغانستان، ولی طالبان همه امروز و آینده افغانستان نخواهد بود. پنهان هم نیست که خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است و برخی اقلیت‌ها در فشار قرار گرفته‌اند از همه می‌خواهیم حقوق آن‌ها را رعایت کنند. تنها یک راه‌حل سیاسی می‌تواند آینده افغانستان را تضمین کند.

وی درباره اظهارات سالیوان بیان کرد: مقامات آمریکایی می‌دانند طرح این موضوعات ضد برجامی است و با ضدیت کامل با برجام این اظهارات بیان می‌شود. تمامی موضوعاتی که بین ایران و آمریکا اختلافی بوده با آگاهی و دانستن همه آن‌ها و با بی اعتمادی برجام مذاکره و مهر و موم شد. مسئله هسته‌ای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمانبندی خود تعیین تکلیف شده است. اجازه نخواهیم داد ایران به عنوان استثناء در روابط بین‌الملل قلمداد شوند.

 خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آن‌چه در برجام توافق شده باید طابق النعل بالنعل اجرا شود و بیش از برجام و کمتر از برجام مورد قبول نیست. آمریکا بداند که فصل تحمیل خواسته‌هایش گذشته است و به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام و تروریسم اقتصادی را علیه ملت ایران با تمامی حدت و شدت اعمال کرده از موضعی سخن بگوید که واقع نگر باشد. همه آن‌چیزی که آمریکا می‌تواند فکر کند بازگشت به میز برجام است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها