سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری به پایان رسید و در روز اعلام نتایج بازارهای طلا، سکه و ارز کاهش قیمت را تجربه کردند و بورس نیز در دو روز گذشته سبزپوش بود.
کد خبر: ۱۳۲۲۲۱۸

دلایل زیادی در مورد نوسانات قیمتی در بازار وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس‌ جمهور منتخب و از سرگیری دوباره مذاکرات وین است.

در نگاه اول به نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری عامل اصلی روند تغییر بازار بوده اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد علاوه بر این مورد، آغاز مجدد مذاکرات برجامی تاثیر زیادی بر بازار داشته است.

البته خیلی زود است بخواهیم تاثیر انتخابات را بر بازارهای مالی و ارزی بررسی کنیم، ولی به شکلی می‌توان گفت در سراسر جهان، انتخابات ریاست‌جمهوری یک ریسک سیاسی است.

به بیان بهتر، ریسک اصلی بازار منتج از انتخابات ریاست‌ جمهوری یکی از متغیرهای جدی است اما به نظر می‌رسد عامل مهم دیگر مذاکرات وین است، به طوری که نتایج این مذاکرات در دوراهی‌ای که اقتصاد ایران به آن دچار شده است، تاثیر خواهد گذاشت و این دوراهی به قیمت دلار برمی‌گردد، بنابراین فرض بازار این است که اگر مذاکرات وین به توافقی جامع دست یابد و کشورهای عضو بتوانند روی اصولی توافق کنند، چه در این دولت و چه در دولت سیزدهم باید شاهد نوسانات جدی قیمت ارز باشیم.

با این فرض، روند تجارت در مسیر بهبود قرار می‌گیرد که البته دستیابی به این هدف نیازمند مشخص شدن برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم در این زمینه است.

ضمن این‌که براساس توصیه اقتصاددانان نباید اقتصاد کشور را به موضوع مذاکرات گره زد و اقتصاد را شرطی کرد.

در شرایط فعلی کشور ادامه سیاست‌های تحریمی غرب نسبت به جمهوری اسلامی باعث شده است پول‌ های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی باعث کاهش ورود ارز به کشور شود.

اگر غرب دست از سیاست‌های خصمانه خود بردارد و تحریم‌ها رفع شود و پول‌های بلوکه شده قابل دسترس باشد، نه‌تنها تجارت ارزان‌تر می‌شود، بلکه ایران امکان تامین کالاهای مورد نیاز تولید خود را پیدا می‌کند که این مسیر در شرایط فعلی با هزینه بالاتری انجام می‌شود.

در شرایط فعلی بهترین سیاستی که باید مورد توجه دولت قرار گیرد تصمیماتی است که بازار، دلار، بورس و دیگر شاخصه‌ های بازار کمتر تحت تاثیر نوسانات سیاسی و بین‌المللی قرار گیرند.

از سوی دیگر با اتخاذ تصمیماتی که به ثبات بازار و ارز برمی‌گردد امنیت روانی در بین سرمایه‌ گذاران ایجاد شود. این تصمیم باعث می‌شود که جامعه دچار هیجانات کاذب نشده و در حوزه‌های ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری نکند.

پیمان مولوی - کارشناس بازار ارز / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها