پزشکان هندی ادعا می کنند که نوع جدید کرونا در افراد مبتلا منجر به «گانگرن» و کاهش شنوایی می شود که سویه های قدیمی ویروس این عوارض را نداشته اند.
کد خبر: ۱۳۱۹۹۰۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، کشور هند در بهار سال جاری با سویه جدیدی از ویروس کرونا با نام علمی B1617.2 روبرو شد که اکنون به جای کرونای هندی به نام کرونای دلتا نامیده می شود. میلوین ها نفر به دلیل ابتلا به این ویروس در هند بیمار شدند و افراد زیادی نیز جان خود را از دست دادند.

دانشمندان می گویند به نظر می رسد این نوع، عفونی ترین نوع کرونای کشف شده تا به امروز است و پزشکان اکنون می گویند دلتا احتمال دارد خطرناک تر از چیزی باشد که تصور می کنیم.

همچنین بلومبرگ گزارش داد علاوه بر علائم معمولی کووید ، برخی در هند می گویند که در بیماران ناشنوایی یا «گانگرن» ناشی از لخته شدن خون افزایش یافته است. گانگرن یک عارضه خطرناک است که در آن «مرگ موضعی و تجزیه بافت بدن ، ناشی از انسداد گردش خون یا عفونت باکتریایی» رخ می دهد. مقامات بهداشتی در انگلیس پیش از این هشدار داده بودند که به نظر می رسد خطر ابتلا به دلتا بیشتر از سویه کنت (جهش یافته انگلیسی) است. با این وجود پزشکان در انگلیس علیرغم ده ها هزار مورد از این نوع ویروس ، گانگرن یا کاهش شنوایی را گزارش نکرده اند.

این ممکن است بسیار نادر باشد و تاکنون فقط در هند یافت شده است زیرا میلیون ها نفر در مدت زمان کوتاهی به آن آلوده شده اند. از سویی این احتمال وجود دارد که این اتفاق به طور تصادفی در افرادی که به کرونا مبتلا شده اند اتفاق می افتد و به هیچ وجه به علت این عارضه نوع ویروس نیست.

یک پزشک هندی گفت: بروز علائم جدید آن هم به فاصله بیش از یک سال از گسترش بیماری همه گیر نشان داد که این ویروس چقدر غیر قابل پیش بینی است.

همچنین دکتر عبدالغفور یک متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان آپولو در چنای  به بلومبرگ گفت: ما به تحقیقات علمی بیشتری نیاز داریم تا بررسی کنیم که آیا این ارائه های بالینی جدیدتر با B.1.617 ارتباط دارند یا خیر.

اکنون تعدادی از پزشکان مشکلات غیرمعمولی را در مبتلایان به ویروس مشاهده می کنند.

علاوه بر علائم معمول مانند کاهش اشتها، درد معده، اسهال و درد مفاصل ، برخی از آنها نیز دچار گانگرن یا کاهش شنوایی می شوند.

گانگرن شرایط بسیار خطرناک و هولناکی است که در آن بافت های زنده از بین می روند و به دلیل کمبود اکسیژن در حالی که هنوز روی بدن هستند می پوسند.  ویروس کرونا در بسیاری از افرادی که به شدت به آن مبتلا می شوند باعث ایجاد لخته می شود و لخته های خون به راحتی در رگ های خونی کوچک قرار می گیرند و خون رسانی را قطع می کنند و در صورت عدم درمان صحیح به گانگرن منجر می شود.

همچنین دکتر ماندوهان متخصص قلب در بمبئی گفت: من کل سال گذشته سه تا چهار مورد را مشاهده کردم و اکنون هر هفته یک بیمار است.

گفته می شود که وی در دو ماه گذشته هشت بیمار را معالجه کرده است و حتی دو نفر از آنها مجبور به قطع عضو شده اند - یکی از انگشتان و دیگری پا.

وی افزود: «ما حدس می زنیم كه این امر به دلیل نوع جدید ویروس باشد.»

همچنین به طور کلی عفونت های ویروسی باعث کم شنوایی می شوند.

ویروس ها یکی از مهمترین دلایل کاهش شنوایی ناگهانی در افرادی هستند که با شنوایی طبیعی متولد می شوند همانند ویروس های سرخک ، اوریون و انواع خاصی از تبخال. در اثر حمله ویروس ها به حلزون گوش مشکل کم شنوایی رخ می دهد.

همیشه دقیقاً مشخص نیست که چگونه این اتفاق می افتد اما تورم ناشی از پاسخ ایمنی بدن می تواند به گوش داخلی حساس یا موهای ریز مورد نیاز شنوایی آسیب برساند. بسیاری از پزشکان و دانشمندان خواستار وجود لیست طولانی تری از علائم هستند که به افراد امکان می دهد آزمایش های کرونا را انجام دهند. در حال حاضر فقط افرادی که سرفه ، تب یا از دست دادن حس چشایی یا بویایی دارنددر گروه علائم کووید طبقه بندی می شوند  اگرچه مطالعات و گزارش های متعدد نشان داده است که دامنه واقعی اثرات بسیار گسترده تر است.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها