در یک کفه از ترازو، عوارض واکسن‌های کرونا قرار دارد و در کفه دیگر عوارض خود بیماری کرونا؛ اما کدام کفه سنگین‌تر است؟

واکسن آسترازنکا باعث لختگی خون می‌شود؟ / آسترازنکا بزنیم یا نزنیم؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو از تزریق روزانه ۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۶۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای کیانوش جهانپور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما آخرین آمار تزریق واکسن کرونا در کشورمان را بیش از ۶۴۰ هزار دز عنوان کرد و افزود: از این جمع حدود ۱۴۰ هزار نفر هم هر دو دز واکسن را دریافت کرده و به صورت کامل واکسینه شده اند.

او ادامه داد: تا امروز حدود ۱ میلیون و ۹۹۵ هزار دز واکسن وارد کشور شده و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است که فردا هم حدود ۱۰۰ هزار دز به آن افزوده می‌شود. 

آقای جهانپور تصریح کرد: بخش اعظم دز‌های وارداتی در کشور تقسیم و بیش از ۶۴۰ هزار دز آن تزریق شده ایست و در حال حاضر روزانه به طور متوسط ۴۰ هزار و ۵۰ هزار نفر مورد تزریق قرار می‌گیرند.

او گروه‌های اولویت دار در تزریق واکسن کرونا را کادر درمان، سالمندان، دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای اعلام کرد و افزود: حدود ۷۵ درصد دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای را سالمندان شامل می‌شوند و در رأس آن‌ها دیابتی‌ها هستند. آن‌هایی هم که در سامانه سیب، پرونده دارند از طریق همان سامانه و سایر فراخوان‌های عمومی می‌توانند از زمان و مکان تزریق مطلع شوند. وی افزود: خوش بین هستیم که در انتهای بهار و آغاز تابستان فاز ۲ تزریق را پشت سر بگذاریم.

آقای جهانپور گفت: امیدواریم با شروع تابستان تزریق افراد عادی در جامعه آغاز شود. انتهای تابستان را با فاز ۳ تزریق‌ها و پایین را با فاز ۴ تزریقات پیش خواهیم برد و فاز ۴ تزریقات، فاز نهایی می‌باشد و در این فاز حدود ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش ایمنی جمعی از طریق واکسینه شدن قرار می‌گیرند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، سامانه سیب را سامانه سلامت یکپارچه سلامت معرفی کرد و افزود: بیش از ۸۵ درصد جمعیت کشور باید دارای پرونده الکترونیک سلامت در این سامانه باشند و آن دسته از افرادی که دارای پرونده الکترونیک سلامت نباشند می‌توانند در روستا‌ها به شبکه سلامت روستایی و در شهر‌ها به واحد‌های بهداشت خانه بهداشت مراجعه و از خدمات بهداشتی مورد نیاز بهره گیری کنند.
 
همراهی دز یادآوری در کنار واکسن کوبایی

رئیس انستیتو پاستور ایران از همراهی دز بوستر یا یادآوری واکسن های کرونای مشترک ایران و کوبا خبر داد.
علیرضا بیگلری در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: دز یادآوری می تواند از ماه اول تا ماه نهم پس از تزریق دو دز اول واکسن تزریق شود، دز یادآوری به گونه ای عمل می کند که حتی افرادی را که پیشتر کرونا گرفته اند و بهبود یافته اند فقط با تزریق یک دز یادآوری، ایمن سازی می کند.

او ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 هزار دز واکسن کوبایی کرونا در کشورمان وجود دارد که حدود 50 هزار دز آن در فاز سه صرف خواهد شد که پس از دریافت پاسخ مثبت از این فاز، تحقیقات تولید صنعتی و گسترده این واکسن آغاز می شود.

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در سوی دیگر استودیو با بیان اینکه میزان دز مورد نیاز کشورمان برای رسیدن به ایمنی مطمئن حدود 120 میلیون دز است، افزود: تا این لحظه و با پیشبرد مسیرهای چهارگانه جهت تامین واکسن و عقد قرارداد با کواکس و سایر کشورهای تولید کننده تاکنون ورود حدود 240 میلیون دز به کشورمان محتمل شده و حتی اگر 50 درصد ضریب منفی هم پیش بیاید ما به 120 میلیون دز واکسن مورد نیاز کشورمان دست خواهیم یافت.

محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی هم در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت و گو محور با اشاره به تزریق دز سوم واکسن تولیدی موسسه رازی گفت: طبق تحقیقات انجام شده، ایمنی کامل با تزریق دو دز اولیه حاصل می شود و دز سوم یا همان دز استنشاقی در حوزه فوقانی تنفسی سبب دفع ویروس می شود و انتقال ویروس به حداقل خواهد رسید.

او با اشاره به واکسن ابداعی موسسه رازی تصریح کرد: این واکسن در مرحله تست های بالینی قرار دارد و پس از موفقیت در مراحل تست، به تولید انبوه خواهد رسید.

دکتر جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در استودیو با بیان اینکه سلامتی، حقوق مسلم هر فرد است ، افزود: واکسن به عنوان فرآورده ای که از ظرائف و پیچیدگی های بسیاری برخوردار می باشد، محصولی نیست که از بازار آزاد تهیه شود در این مسیر نباید فریب افراد سودجو را خورد که واکسن را از طریق غیر حرفه ای و غیر استاندارد تهیه و در محل نامناسب نگهداری می کنند؛ زیرا در بازار آزاد، زنجیره سرد رعایت نمی شود البته در این راه حتما با متخلفان و سوداگران دارو برخورد خواهد شد.

دکتر بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در سوی دیگر استودیو گفت: واکسن ها جلوی اپیدمی ویروس ها را نمی گیرند کسانی که واکسن می زنند فقط به نوع شدید بیماری مبتلا نمی شوند پس با تزریق واکسن باز هم باید نکات بهداشتی را رعایت کرد حتی واکسن های تولیدی باید با هر جهش ویروس بازمهندسی شوند.

دکتر حامد حسینی مجری مطالعات بالینی واکسن کووبرکت هم در دیگر ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: در حال آماده شدن برای اجرای فاز سوم تزریق واکسن کووبرکت بر روی 21 هزار نفر هستیم، دارویی که در فاز اول به 56 نفر داوطلب اول به سازمان غذا و دارو ارائه کرده ایم 91 درصد در محیط آزمایشگاهی قادر به خنثی سازی ویروس کرونا بوده است.

او ادامه داد: در حال حاضر، در فاز نیمه صنعتی، توانایی در اختیار گذاشتن بیش از یک میلیون دز در ماه را داریم و امیدواریم تا پایان فاز سوم و پایان خرداد ماه، این میزان را به 10 میلیون دز در ماه برسانیم.

دکتر جهانپور در استودیو ههم از برخورد با افرادی که اقدام به تزریق خارج از اولویت فاز یک کرده اند و حتی با کسانی که در رده های بالاتر حکم ناظر را داشته اند، خبر داد و افزود: با متخلفان تزریق خارج از اولویت و دست اندرکاران و ناظران این موضوع برخورد اداری لازم صورت گرفته است.

او ادامه داد:وزارت بهداشت واکسن کرونا را خریداری می کند و بر اساس سند ملی و اولویت های برنامه ملی در سراسر کشور رایگان و عادلانه توزیع و تزریق خواهد کرد.

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها