چهره‌ها در شرایط بحران چه وظایفی دارند؟

سلبریتی‌های ایرانی در پاندمی جهانی و پسا کرونا

آغاز موج چهارم کرونا و شیوع دگرباره این ویروس در ایران اسلامی و جهان، فرصت مناسبی است تا با نگاهی دقیق‌تر بتوان به عملکرد چهره‌های شناخته شده و ناشناسی که در ظاهر چهره خطاب نمی‌شوند اما در عمل مانند چهره‌های مشهور فعالیت کردند را بازبینی کرد.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۱۵
لذا برای شناخت دقیق لازم است معنای چهره را نیز در تعریف واژگان یافت. چهره یا سلبریتی به انگلیسی: (Celebrity) به شخصی اطلاق می‌شود که معمولا در زمینه‌های هنر، جنگ، علم، ورزش، رسانه، مدل،سیاست، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای سرشناسی و معروفیت باشد. چنین شخصی به‌راحتی از طریق مردم به‌ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می‌شود و نزد مردم هر جامعه‌ای زبانزد شده و در بیشتر زمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند؛ چهره‌ها اغلب از طریق رسانه‌های جمعی به ‌ویژه تلویزیون، سینما، نشریات و شبکه‌های اجتماعی به سرشناسی‌شان افزوده می‌شود و علت آن پرداختن زیاد به موضوعات چهره‌ها در رسانه‌ها در جهت تغذیه مطالب نشریات و پایگاه‌های خبری است که منجر به درآمدزایی برای آنها می‌شود و اما این تعریف شناخته شده از چهره‌ها یا همان سلبریتی‌هاست و یک نکته مهم آن که چه رفتارهایی این افراد را از سایر مردم جامعه متمایز می‌کند و آیا در ایران نیز چهره‌هایی از گروه‌های متفاوت نیز به این دسته از افراد اضافه می‌شوند؛ به‌عنوان مثال طلاب جوانی که در لباس روحانی با بیان اعتراضی به بحث‌های مختلف می‌کوشند تا به اهداف متفاوتی دست یابند را می‌توان چهره یا سلبریت خواند؟

کرونا و جهانی یا همان پاندمی شدنش در این روزگار در سطح جهانی، اتفاق‌های خوب و متفاوتی را از چهره‌های سرشناس شامل این تعریف سلبریتی به جهان نشان داد و چهره‌های مشهور هر کشوری با گذشتن از سرمایه‌های مادی خود در کنار مردم همان کشور محل زیست خود و گاهی فراتر از آن شتافتند و در کنار مردم کوشیدند تا دردی را کمتر کنند و گره‌ای از زندگی نیازمندان و محتاجان باز کنند و این همان نکته مهم و قابل توجه است که باید در باره سلبریتی‌های ایرانی جست‌وجو کرد و به این سوال پاسخ داد که به تعداد انگشتان یکدست هم صدایی از آنان شنیده شد؟ و کمک‌های مادی و معنوی این جماعت سرشناس که به واسطه همین مردم مشهور و معروف شده‌اند چه مقدار به داد مردم رسیده‌اند؟

تنها چند چهره محدود و مشهور سینمایی و ورزشی با کمک برخی مردم به توزیع مواد ضروری مردم پرداختند و شاید مقداری از دارایی خود را نیز خرج کرده باشند اما ناگفته پیداست یک چهره ممکن است از راه‌هایی منفی نظیر اختلاس، رسوایی جنسی، اعتیاد، خشونت و به‌تازگی و به گواه رسانه‌های نوظهور و فضای مجازی قمار و درآمدهای غیرحلال و حتی به صورت تهمت به آنها که نزد مردم غیر قابل پذیرش هستند نیز مشهورتر شود.

همچنان که در این سال‌ها بسیاری با دزدیدن اموال مردم ایران به آن سوی مرزها فراری شدن و نام نحس‌شأن مانند همین ویروس منحوس دورانی بر سر زبان‌ها بود با این تفاوت که ویروس را با شستن دست‌ها می‌توان شست و منتشر نکرد اما نام و مرام آنها را با هیچ تمیزکننده‌ای از ذهن‌ها توان پاکسازی نبوده و نیست.

چهره‌ها، سوژه همیشگی رسانه‌ها هستند و مردم برای ایجاد شایعه و به چالش کشیدن رفتار و منش آنان نیز با انگیزه پیگیری می‌کنند. اما در ایران اسلامی عده‌ای همواره طبل نارضایتی می‌کوبند و از کمبودها سخت گله‌مندند  و به رغم تمام شهرتی که مدیون مردم همین سرزمین هستند اتفاق مثبتی رقم نمی‌زنند و اگر در این مقال به خدمت چهره‌های سلبریتی غیرایرانی پرداخته شود مجالی نیست و علاقه‌مندان می‌توانند در فضای رسانه جست‌وجو کنند. اما در کنار این گروه عده‌ای که همواره مورد تهمت و غیبت گروه روشنفکر نما قرار داشته‌اند با تمام توان خود به یاری مردم محله‌ها، منطقه‌ها، شهرها و کشور آمده‌اند و در لباس خدمت خالصانه می‌کوشند این ویروس منحوس کرونا را از بین ببرند و خدا کند سلبریتی‌ها هم آنقدر شهامت بیابند تا در کنار سپیدپوشان سلامت یا در ملازمت طلاب جهادی یا سبزپوشان مدافع وطن برای گرفتن عکس یادگاری حضور پیدا کنند.

بهار امسال بسان بهاری که گذشت  نشان داد شر ‌و تاریکی را چون جهل، مرز و سقف و انتهایی متصور نیست و چنان قفل بر ذهن و دل و جان و زبان زده و پریشانی چیره کرده که طرح هر سخنی نو، دشوار و محال می‌نماید و چه بسیار چهره‌های واقعی و سلبریتی‌های حقیقی که در کنار مردم گرفتار ماندند و نرفتند و از خانواده و خویش گذشتند تا گره‌ای بگشایند و با گشاده‌رویی دستی را بگیرند و راهی را باز کنند تا سلامت و امنیت به هر خانه ایرانی راه یابد و با کمک مومنانه در رفع نیازها از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

اما به معجزه امید، هستی تاکنون استمرار یافته و خواهد یافت و هر نوروز و بهار، طلوع ازلی و هزار باره و اثبات حقیقت چنین نوزایی و معجزه‌ای است و اگر نبود زمستان، چه زمانی بهار معنا داشت؟ و اگر نبود تاریکی، کی روشنایی مفهومش مشخص می‌شد؟ و خدا را شکر، سلبریتی‌های جهانی آن‌چنان از مال و دارایی خود و فداکارانه نمود پیدا کرده‌اند تا بی‌تحرکی و به تعبیری بی‌غیرتی سلبریتی‌های خاموش جهان نمایان شود و اکنون و در دور چهارم کرونا مرگ است که به زندگی بها می‌دهد و شر و تاریکی هر چه عمیق‌تر و فجیع‌تر، نوید خیر و برکت و روشنایی‌هایی غیرقابل تصورتر می‌دهد، جهانی آزاد، سرشار از عشق و صلح و برابری و زیبایی و طراوت دگر بار بر جهانیان رخ می‌نماید و شاید سلبریتی‌های ایرانی برای فخر فروشی و تکبر و خودنمایی در عرصه‌هایی که به جمع کردن دارایی‌های‌شان کمک کند عرض اندام خواهند کرد و افسوس و صد افسوس که یادمان می‌رود زمستان می‌رود و رو سیاهی به زغال می‌ماند.

منبع: مهدی توکلیان - عکاس و روزنامه نگار / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها