jamejamonline
فرهنگی عمومی کد خبر: ۱۳۱۰۷۲۰   ۲۵ فروردين ۱۴۰۰  |  ۰۸:۱۰

خوشبختانه در چند ماهه اخیر با همت رسانه ها، بانک مرکزی و همراهی مردم، اطلاع رسانی خوبی درباره جریان شرط بندی و قمار که عمدتا از سوی چهره های سابق هنری شرور در ترکیه و سایر کشورهای اروپایی اداره می شد، صورت گرفته است و انتظار می رود، از هدر رفت بیشتر بخش بزرگی از سرمایه های مردم که به دنبال تبلیغات و سوء استفاده های رسانه ای برخی از چهره های جنجالی به طرف سایت های شرط بندی و بت وامثالهم می رفت، جلوگیری شود.

با این حال مساله این است که بازار این نوع درآمدهای نامشروع و غیر سازنده که در پی ترغیب جوانان به کسب بی زحمت ثروت های هنگفت است، هیچ گاه خالی از فعال نخواهد بود.

شاید یکی از مهمترین بسترهایی که شاید به زودی این نوع درآمدها و انتظارات نامعقول سر از آن درآورد (و تا حدی می توان گفت درآورده) مربوط به بازار بازی های رایانه ای برخط باشد.

سایت های مسابقات، اپ استورها و فروشگاه های مجازی بی مجوزی که به عنوان تجارت الکترونیک در حال فروش بازی‌ها و افزونه های مادسازی شده هستند، بسترهایی می باشند که با وعده درآمدهای بی زحمت و جوایز بین المللی و ایجاد امکان مهاجرت افراد به عنوان گیمر به خارج از کشور به تدریج پا در جای همان سایت های شرط بندی گذشته می گذارند.

نکته بسیار ناراحت کننده در این عرصه هم فقدان تصمیم گیری یکپارچه از یک مرکز فرماندهی رصد کننده در این زمینه است.

به عبارتی گرچه در کشور ما نهادهای وابسته به شورای عالی فضای مجازی (چه در قالب نظارت و چه در جلوه های حمایتی) اسناد زیادی را درباره این موضوع به تصویب و ابلاغ رسانده اند و ظاهرا همه دستگاه‌ها مسئول تبعیت هستند و در نهایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به ضابط و شاخص تعیین شده، ناهماهنگی های زیادی در این زمینه دیده می شود.

از سویی برخی از بخش ها وظیفه خود می دانند که در راستای درخواست برخی از گیمرها در زمینه پینگ همین بازیها اظهار نظر همدلانه کند.

هم در جایی دیگر در قالب هیات های الکترونیک برای راه اندازی تیم های بین المللی مجوز به کلوپ و مسابقه بازی های دیجیتالی (که بعضا ممنوع نیز بوده اند) بدهد و در نهایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای که نیاباتا از سمت وزارت ارشاد به جای درگیری با جریانات نفوذ فرهنگی و قمارخانه های مجازی مرتبا در حال متقاعد کردن یا جوابگویی به نهادهای نظارتی و مجلس باشد.

به نظر می آید این جریان ناهماهنگ که گاه با اعمال فشار عوامل فاسد و ثروتمند در ارکان قدرت در پی سوء استفاده از این بازار آشفته است به زودی بتواند در قالب نظارت غیر متمرکز، بندبازی شومن های اقتصادی و سیاسی روی ذهن کم تجربه جوانان در و قوانین بلاتکلیف و نهادهای موازی جای خود را در نابودسازی و ثروت و اخلاق و ارکان امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه باز کند و در نهایت همان اتفاقی که تا دیروز در چارچوب چند خواننده و چند خبرنگار پاپارتزی در قالب فضای شبکه های اجتماعی شکل گرفت و میلیاردها تومان اموال مردم را آتش زد، این بار در قالب سایت ها و مسابقات و لیگ ها و ... به جذب جوانان بپردازند و بازار حدود 40 میلیون نفری بازی های رایانه ای را به صورت تاسف باری تحت کنترل بازی های برخطی قرار دهد که ضمن ایجاد اعتیاد روحی و از بین بردن امکانات مالی و معنوی، نقش ویرانگری در وضعیت فرهنگی آینده ایران و تربیت نسلی بازنده، خشن، راحت طلب و در نهایت مسخ شده داشته باشد.

نسلی که به خاطر کرونا تا همین جا هم بسیار آلوده به آینده ای است که فقط در پی درآمد و زیست آنلاین و غیر حقیقی شده و می رود تا چندی بعد بخش بزرگی از تمام مهارت های ارتباطی و اقتصادی اش را نیز به فراموشی بسپرد و از این حیث بسیار آسیب پذیر است.

اشرف کاظمیان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر
سیمین، عاشق زندگی بود

گفت‌وگو با عاطفه رضوی، یکی از علاقه‌مندان سیمین دانشور در صدمین سالروز تولد این نویسنده

سیمین، عاشق زندگی بود

دفاع به نفع سینما

تقویت بنیه سینما در عرصه جلوه‌های ویژه میدانی چطور بر سینمای ایران تاثیر گذاشته‌ است؟

دفاع به نفع سینما

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر