با این حال مساله این است که بازار این نوع درآمدهای نامشروع و غیر سازنده که در پی ترغیب جوانان به کسب بی زحمت ثروت های هنگفت است، هیچ گاه خالی از فعال نخواهد بود.
شاید یکی از مهمترین بسترهایی که شاید به زودی این نوع درآمدها و انتظارات نامعقول سر از آن درآورد (و تا حدی می توان گفت درآورده) مربوط به بازار بازی های رایانه ای برخط باشد.
سایت های مسابقات، اپ استورها و فروشگاه های مجازی بی مجوزی که به عنوان تجارت الکترونیک در حال فروش بازیها و افزونه های مادسازی شده هستند، بسترهایی می باشند که با وعده درآمدهای بی زحمت و جوایز بین المللی و ایجاد امکان مهاجرت افراد به عنوان گیمر به خارج از کشور به تدریج پا در جای همان سایت های شرط بندی گذشته می گذارند.
نکته بسیار ناراحت کننده در این عرصه هم فقدان تصمیم گیری یکپارچه از یک مرکز فرماندهی رصد کننده در این زمینه است.
به عبارتی گرچه در کشور ما نهادهای وابسته به شورای عالی فضای مجازی (چه در قالب نظارت و چه در جلوه های حمایتی) اسناد زیادی را درباره این موضوع به تصویب و ابلاغ رسانده اند و ظاهرا همه دستگاهها مسئول تبعیت هستند و در نهایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به ضابط و شاخص تعیین شده، ناهماهنگی های زیادی در این زمینه دیده می شود.
از سویی برخی از بخش ها وظیفه خود می دانند که در راستای درخواست برخی از گیمرها در زمینه پینگ همین بازیها اظهار نظر همدلانه کند.
هم در جایی دیگر در قالب هیات های الکترونیک برای راه اندازی تیم های بین المللی مجوز به کلوپ و مسابقه بازی های دیجیتالی (که بعضا ممنوع نیز بوده اند) بدهد و در نهایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای که نیاباتا از سمت وزارت ارشاد به جای درگیری با جریانات نفوذ فرهنگی و قمارخانه های مجازی مرتبا در حال متقاعد کردن یا جوابگویی به نهادهای نظارتی و مجلس باشد.
به نظر می آید این جریان ناهماهنگ که گاه با اعمال فشار عوامل فاسد و ثروتمند در ارکان قدرت در پی سوء استفاده از این بازار آشفته است به زودی بتواند در قالب نظارت غیر متمرکز، بندبازی شومن های اقتصادی و سیاسی روی ذهن کم تجربه جوانان در و قوانین بلاتکلیف و نهادهای موازی جای خود را در نابودسازی و ثروت و اخلاق و ارکان امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه باز کند و در نهایت همان اتفاقی که تا دیروز در چارچوب چند خواننده و چند خبرنگار پاپارتزی در قالب فضای شبکه های اجتماعی شکل گرفت و میلیاردها تومان اموال مردم را آتش زد، این بار در قالب سایت ها و مسابقات و لیگ ها و ... به جذب جوانان بپردازند و بازار حدود 40 میلیون نفری بازی های رایانه ای را به صورت تاسف باری تحت کنترل بازی های برخطی قرار دهد که ضمن ایجاد اعتیاد روحی و از بین بردن امکانات مالی و معنوی، نقش ویرانگری در وضعیت فرهنگی آینده ایران و تربیت نسلی بازنده، خشن، راحت طلب و در نهایت مسخ شده داشته باشد.
نسلی که به خاطر کرونا تا همین جا هم بسیار آلوده به آینده ای است که فقط در پی درآمد و زیست آنلاین و غیر حقیقی شده و می رود تا چندی بعد بخش بزرگی از تمام مهارت های ارتباطی و اقتصادی اش را نیز به فراموشی بسپرد و از این حیث بسیار آسیب پذیر است.
اشرف کاظمیان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم