یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می گوید ویروس کرونای انگلیسی کشنده تر نیست اما قدرت بالای انتقال آن باعث افزایش تعداد بیماران و افراد بستری شده می شود.
کد خبر: ۱۳۱۰۳۶۹

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: در مورد موج فعلی مهم ترین نکته ای که در مقایسه با موج های قبلی وجود دارد این است که اکنون شاهد شتاب روز افزون در تعداد بیماران هستیم. به نظر می رسد میزان واگیری کرونای بریتانیایی به حدی بالا است که به شدت افراد را پشت سر هم درگیر می کند.

صالحی افزود: شیب افزایشی در تعداد بیماران بسیار تند است و در موج های قبلی چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه گفت: فروکش کردن موج چهارم کرونا بستگی به رفتار مردم و مسئولان دارد. تصمیماتی که مسئولان می‌گیرند و رفتاری که مردم در مقابله با کرونا از خود نشان می دهند تاثیر مهمی در این روند خواهد داشت.

این فوق تخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: هر چقدر محدودیت ها بیشتر شود و مردم مقیدتر شوند بیشتر به کنترل نزدیک می شویم اما اگر قید و بندی برای کرونا وجود نداشته باشد و مردم هم چیزی را جدی نگیرند اوضاع تغییری نخواهد کرد و فروکش کردن اوضاع با تاخیر بیشتری روبرو می شود.

وی در رابطه با متفاوت بودن علائم کرونای انگلیسی یادآور شد: بر اساس مطالعات و تجربه من علائم کرونای انگلیسی متفاوت با کرونای قدیمی تر نیست. در واقع تفاوت اساسی بین علائم وجود ندارد اما می توان گفت که شاید با توجه به این موضوع که بیماران بیشتری مراجعه می کنند همکاران من با بیماران بدحال بیشتری مواجه می شوند. چارچوب علائم متفاوت نیست و همان است.

صالحی خاطرنشان کرد: البته کرونا علائم غیرشایع زیاد دارد. بیمارانی داشتیم که علامت کرونا در آنها درد در ساق پا بود و یا اینکه بیماران دیگری صرفا از کمر درد شکایت کرده اند. قرمزی چشم و علائمی شبیه سینوزیت و یا مشکلات گوارشی از دیگر علائم غیرشایع کرونا هستند.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا اذعان داشت: علائم ویروس کووید19 بسیار متفاوت است. اگر فردی نشانه های مشکوک و بی سابقه ای در بدن خود می بیند در نخستین اقدام خود را ایزوله کند و در قدم های بعدی با مشورت پزشک اقدامات تشخیصی را انجام بدهند.

صالحی گفت: بیشترین ویروس تنفسی که در جامعه در حال گردش است، ویروس کووید19 است. این ویروس بیش از 90 درصد از ویروس های در حال گردش را شامل می شود. اگر فردی نشانه های منطبق با سرماخوردگی را دارد احتمالا به کرونا مبتلا است.

وی ادامه داد: کرونای انگلیسی نرخ کشنده تری بالاتری نسبت به نوع قدیمی تر ندارد. بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا برای فرار از پاسخگویی در رابطه با تصمیمات اشتباهی که در حوزه مقابله با کرونا در کشورش گرفته بود به دروغ این نوع کرونا را کشنده تر معرفی کرد اما مدتی بعد مشخص شد میزان کشندگی ویروس بالاتر نیست و مشکل بیشتر به قدرت بالای انتقال این ویروس برمی گردد.  

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در رابطه با این موضوع که کدام واکسن های داخلی زودتر از سایر واکسن ها به مرحله واکسیناسیون همگانی می رسد نیز گفت: واکسنی که احتمال دارد زودتر از سایر واکسن ها مراحل آزمایشی را پشت سر بگذارد «کوو ایران برکت» است. هفت تا 10 روز آینده فاز سه آزمایش این واکسن آغاز می شود و امیدواریم برای اوایل تابستان امسال واکسن به عموم عرضه شود.    

صالحی در پایان گفت: افزایش شدید محدودیت ها در کوتاه مدت می تواند عامل مهمی در کنترل و مهار کرونا باشد. رعایت پروتکل های بهداشتی نیز کمک زیادی به کنترل وضعیت موجود خواهد کرد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها