نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی موش ها نشان داد

تاثیر عصاره اسپند در کاهش اشتها و وزن

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می گوید وضعیت کنونی کشور به راحتی قابل پیش بینی بود و در این رابطه هشدارهای فراوانی وجود داشت اما هیچ کاری انجام نشد تا سراسر کشور به بحران موج چهارم کرونا فرو رود.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۲۹

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر شروین شکوهی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با اینکه کدام واکسن داخلی یا خارجی را برای تزریق انتخاب می کند، عنوان کرد: برای زدن واکسن ابتدا باید سابقه کارکرد و موثر بودن آن را بررسی کنیم. واکسن های داخلی هنوز به طور کامل مراحل آزمایشات بالینی را پشت سر نگذاشته اند و بعد از اینکه به عموم عرضه شدند می توان در رابطه با میزان موثر بودن آنها اظهارنظر کرد. هنوز آزمایشات به طور کامل تکمیل نشده اند و به محض تکمیل تاریخ واکسیناسیون هم اعلام می شود.

شکوهی تاکید کرد: به هر حال چه در ایران و چه در هر کشور دیگری اگر واکسن به مرحله تایید نهایی برسد بدان معناست که آن واکسن تاثیر بالایی دارد و با درصد بالایی از مرگ جلوگیری می کند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: با توجه به اینکه در سطح جهان کمبود واکسن وجود دارد هر واکسنی که به مرحله تایید برسد مورد اعتماد است و باید زده شود. فرقی هم ندارد که کجای دنیا باشیم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی درباره تکمیل نهایی روند آزمایشات واکسن برکت نیز بیان داشت: واکسن برکت هنوز فازهای مختلف را به طور کامل پشت سر نگذاشته است. بعد از اینکه این واکسن هم به مرحله تایید نهایی رسید مثل بقیه واکسن ها اطلاعات مربوط به آن را بررسی می کنیم و با اطمینان بیشتری در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد.

وی درباره موجه چهارم بیماری کرونا در کشور گفت: با کمی فکر کردن می توانستیم موج چهارم کرونا را در کشور کنترل کنیم. اگر پیشگیری می کردیم اصلا کارمان به موج چهارم نمی کشید.

شکوهی یادآور شد: چرا الان که نرخ ابتلا به کرونا و بستری شدن ناشی از این بیماری بالا رفته باید به این فکر کنیم که چه کار کنیم تا موج چهارم کنترل شود؟ چرا زودتر به این فکر نیفتادیم؟ ما از یک ماه پیش از آغاز نوروز 1400 مدام این سوال را مطرح می کردیم چکار کنیم تا به موج چهارم نرسیم. همان موقع گفتیم باید از تعطیلات عید استفاده کنیم و از مسافرت ها جلوگیری کنیم. اصلا باید با تانک جاده ها را می بستیم، چون بسیاری هنوز نمی فهمند و هنوز مسافرت می کنند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: قبلا گفتیم الان هم میگوییم. ما می دانستیم که به دام موج چهارم کرونا می افتیم. نمی شود که کار درست را انجام ندهیم بعد بیاییم بگوییم که حالا چکار کنیم. حقیقت را بخواهید الان هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی چه علائم متفاوتی نسبت به نوع قدیمی تر دارد اذعان داشت: هیچ تفاوتی از لحاظ علائم وجود ندارد و فقط قدرت انتقال بسیار بسیار بالاتر است. باید بیمارستان ها را ببینید، تعداد افراد مبتلا و بستری شده بسیار زیادتر شده است. حتی این شرایط را هم پیش بینی کرده بودیم اما کسی به حرف ما گوش نداد.

شکوهی در رابطه با تاثیرگذار بودن داروهای داخلی بر تسریع روند بهبود حال یک بیمار کرونایی گفت: هیچ دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از آن فقط و فقط پیشگیری است. داروهایی برای درمان بیماران تجویز می شود که هیچ تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه تفکرات غلطی در اینباره وجود دارد و یک سری پزشک و غیرپزشک و البته متخصصان طب سنتی و حتی مردم معمولی چیزی را باور دارند و همان را برای دیگران مطرح می کنند. من تاکید می کنم که نه در ایران و نه در هیچ جای این دنیا دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد. جمله درست فقط همین است؛ کرونا هیچ دارویی ندارد.

شکوهی تاکید کرد: تنها راه مقابله با کرونا پیشگیری و راه های پیشگیری نیز رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک، شستن دست و نشستن در خانه است و به غیر از اینها هیچ کار دیگری هم نمی توان کرد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان موج چهارم را کنترل کرد گفت: شما خودتان خیابان ها را می بینید. آیا جایی تعطیل شده است؟ با این وضعیت چطور می توان به فروکش کردن سریع موج چهارم امیدوار بود؟ الان همه در ادارات سرکار می روند و چاره ای هم نیست. حتی ظرفیت یک سوم و دو سوم هم در ادارات و شرکت ها رعایت نمی شود. تعداد اداراتی که ظرفیت کارکنان را به 30 الی 50 درصد رسانده اند خیلی خیلی کم است. همه کارفرماها و روسا می گویند که باید همه سرکار حاضر شوند و با این طرز تفکر یک کارمند چه کار می تواند بکند؟ او مجبور است سرکار برود.

شکوهی تاکید کرد:  تعطیلی فعلا در کار نیست و اگر واقعا همه جا را تعطیل می کردند می توانستیم به فروکش کردن سریع موج چهار امیدوار باشیم. ما می توانستیم یک ماهه موج چهارم را جمع کنیم اما متاسفانه چنین نمی شود. اطمینان دارم که این اتفاق نمی افتد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اهمیت تعطیلی رستوران ها در شرایط فعلی بیان داشت: البته جای امیدواری است که رستوران ها تعطیل شده اند چون واقعا مکان خطرناکی محسوب می شوند. ابتلا به کرونا در رستوران ها بسیار بالاست و بهترین کاری که تا الان شده تعطیلی همین رستوران ها بوده است. البته مهم این است که مترو و اتوبوس ها هم تعطیل شوند که در اینباره هنوز خبری نیست.

دکتر شکوهی در پایان در رابطه با اینکه دیگر چیزی به نام سرماخوردگی نداریم گفت: هر فردی علائم سرماخوردگی مثل عطسه و آبریزش بینی داشته باشد قطعا کرونا دارد حتی اگر خلاف آن ثابت شود. شخصی که این علائم را در خود می بیند باید خود را قرنطینه کند و مایعات فراوانی بنوشد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها