با سریع‌ترین و ارزان‌ترین سامانه‌ای آشنا شوید که مجوزهای قانونی ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی و درمانی را در منزل دارد

با خوب‌شو سلامتی به دیدنت میاد

پلتفرم «سروبان» محصولات کشاورزی را از قلب مزرعه به بازارهای فروش سراسر کشور می‎رساند و با ایجاد ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان ریسک ‎های تولید در کشاورزی را کاهش می‏ دهد

فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان

امروزه با رشد جمعیت، کشاورزی و محصولات آن نقش اساسی در تامین نیازهای غذایی، مواد اولیه و امنیت غذایی کشور دارد.
کد خبر: ۱۳۰۵۰۶۶

بنابراین همان‎طور که به افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و به‎کارگیری تجهیزات مدرن توجه می‎شود، باید زنجیره انتقال محصولات از زمین کشاورزی تا مصرف‎کننده هم مد نظر قرار گیرد.

در کشور ما به‎علت فاصله زیاد شهرها و روستاها، پراکندگی روستاها و ارتباط کمتر آنها با هم، چالش‎های زیادی در انتقال محصولات کشاورزی به بازار وجود دارد.

یکی از مسائل دیگری که همیشه در بازاررسانی محصولات کشاورزی مطرح است، اختلاف قیمت محصولات از تولیدکننده تا مصرف‎کننده بوده و اغلب با زیان کشاورز همراه است.

شرکت «تلاشگران سرو پایدار» پلتفرم بازار تخصصی برای خریدوفروش محصولات کشاورزی ایجاد کرده است. این مجموعه برای کشاورزان و محصولاتشان سه خدمت اصلی بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی انجام می‎دهد و پل ارتباطی مستقیم بین کشاورز و بازار است. به این ترتیب در این پلتفرم با کوتاه‌سازی مسیر تولیدکننده تا مصرف‌کننده، کشاورز درآمد بیشتری خواهد داشت و مصرف‎کننده نیز با قیمت کمتری خرید می‎کند.

شرکت «تلاشگران سرو پایدار» با نام برند «سروبان» فعالیت خود را از اردیبهشت ۹۹ شروع کرده و پشتوانه این شروع جدی و قدرتمند، سه سال فعالیت و کسب تجربه بوده است.

سروبان، پل ارتباطی مستقیم بین کشاورزان و بازار است و جریان عملیات بین این دو را شفاف و تسهیل می‎کند. مجموعه سروبان همان‎طور که از نامش به معنی نگهبان سرو می‎توان حدس زد، تمرکز اصلی‌اش بر حمایت از کشاورزی و کشاورزان است.

اعضای این مجموعه در ابتدا روی بهره‎وری بیشتر و تولید بهینه محصولات کشاورزی فعالیت می‎کردند تا این که با این سوال کشاورزان مواجه شدند: «حالا که تولید محصولات ما بیشتر شده است، بازار آن را چطور پیدا کنیم و محصولات‌مان را بفروشیم؟» و این‎گونه بود که تلاشگران سرو پایدار تصمیم گرفتند به‎سراغ ایجاد پلتفرم‎هایی برای حل این مشکل بروند.

فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان

در زمینه ارتباط بین کشاورز و بازار و عرضه محصولات کشاورزی پیش از سروبان نیز فعالیت‎های زیادی شکل گرفته و با شکست مواجه شده بود.

سروبان قبل از شروع پلتفرم خود روش‎ها و مشکلات مجموعه‎های پیش از خود را بررسی و بهترین نقشه راه را انتخاب کرد.

برای مثال پلتفرم‎هایی به‎صورت اپلیکیشن به‎عنوان دیوار فروش آگهی در حوزه کشاورزی وجود داشتند و بارها شکست خوردند، زیرا خریداران و کشاورزان با این شکل از خدمات آشنا نبودند.

در این روش زبان مشترک و تعاملی بین دو سوی معامله یعنی بازار و کشاورز وجود نداشت. کشاورزان و خریداران در معاملات چالش‎های خود را دارند و ممکن است متوجه چالش‎های طرف مقابل معامله نباشند.

سروبان، دغدغه‎ها و نیازمندی‎های کشاورزان و خریداران را درک می‎کند، با اعتمادی که بین آنها به‎وجود می‎آورد و به زبان مشترکی که با آنها می‎رسد، می‎تواند دو طرف معامله را به‎هم نزدیک‎تر کند. به این ترتیب می‌توان گفت سروبان، زبان مشترک کشاورز و بازار است.

پل ارتباطی کشاورزان با بازار

امروز باگذشت کمتر از یک سال از فعالیت سروبان، ۵۸هزار کشاورز در سراسر کشور ماهانه بین سه هزار تا شش هزار تن از ۲۲۰ نوع محصول خود را بسته به فصل سال از طریق سروبان به بازار عرضه می‎کنند.

در سروبان، بازارهای هدف فروش محصولات کشاورزی به سه دسته تقسیم می‎شود: بازارهای عمده، بازارهای خُرد و بازارهای جزئی و مصرف‌کننده.

بازارهای عمده همان صادرکنندگان، بارفروشان و کارخانه‎های صنایع تبدیلی هستند و مستقیم از مزارع خریداری می‎کنند.

سروبان این بخش از بازار را که پیشتر به‎صورت سنتی خرید می‎کردند، به استفاده از پلتفرم سروبان تشویق می‎کند تا آسان‎تر، مطمئن‎تر و دقیق‎تر از مزارع قبلی خود و مزارع جدید خرید کنند.

در بازارهای خرد، سروبان در مناطق ۲، ۳، ۵، ۹، ۱۰ و ۱۱ تهران، محصولات کشاورزی را مستقیم از مزرعه
به قفسه‎های میوه‎فروشی‎ها می‎رساند. در بازارهای جزئی و مصرف‎کننده، سروبان خیلی وارد نشده و به‎صورت برون‎ سپاری این بخش را برعهده استارت‎آپ‎های کوچک دیگر گذاشته است.

استارت‎آپ‎ ها در این بخش بعضی از محصولات کشاورزی را که کشاورز می‎تواند بسته ‏بندی کند (مثل برنج، حبوبات و زرشک) در سوپرمارکت‎ها و میوه‎فروشی‎ها توزیع می‎کنند.

چطور بازاریابی محصولم را به سروبان بسپارم؟

کشاورزان می‎توانند در سامانه سروبان ثبت‎نام و نوع محصولات کشاورزی خود را ثبت کنند. سپس سروبان بسته به‌نوع محصول ثبت شده، چند سوال کلیدی می‎پرسد. این سوالات براساس نیاز خریداران به هنگام خرید، طراحی شده‎اند. خریداران جزئی و عمده نیز پس از ثبت‎نام، مجوزها و اعتباراتی که دارند را به سروبان معرفی می‎کنند تا کشاورزان هنگام مذاکره با خریداران بتوانند به آنها اطمینان و اعتماد کنند. پلتفرم سروبان، درگاه پرداخت امن را نیز برای دو طرف معامله فراهم کرده است. اگر کشاورز یا خریدار تمایلی به انتشار اطلاعات هویتی خود نداشته باشد، سروبان حساب واسطی را قرار داده است تا برای مثال خریدار هزینه را به این حساب واسط واریز و فروشنده پس از اطمینان از واریز، پول محصول خود را برای خریدار ارسال کند و سپس پول به حساب خودش واریز شود. در سروبان شما دیگر نگران نحوه انتقال محصولات کشاورزی تولیدشده نخواهید بود، زیرا سروبان با استارت‎آپ‎های دیگری برای حمل‎ونقل بین‌شهری همکاری می‎کند و جابه‎جایی سفارش‌ها را به آنها سپرده می‎شود.

در حال حاضر بین مزرعه تا خریداران عمده سه تا پنج واسطه وجود دارد و اختلاف قیمت برای محصولات مختلف بین ۱۷۰ تا ۵۰۰درصد است و این اعداد برای بازارهای جزئی‎تر بیشتر هم می‎شود. آنچه مسلم است، کاذب بودن چنین قیمت‎هایی است و سروبان برای تعدیل، کنترل و جلوگیری از نوسان قیمت‎ها تلاش می‎کند.

دغدغه‎های داخلی و خارجی سروبان

مدیرعامل سروبان در خصوص مذاکرات اولیه برای صادرات محصولات کشاورزی به جام‎جم می‎گوید: «سروبان به‎صورت مستقیم صادرات محصولات کشاورزی را انجام نمی‎دهد، در عوض ما در حال مذاکره اولیه با شرکت‎های مدیریتی صادرات هستیم.»

عرفان میرطالبی ادامه می‌دهد: «این مجموعه‎ها اگر ظرفیت‎هایی برای تامین محصول پیدا کنند، می‌توانند در خارج از کشور بازار خود را پیدا کنند. چالش آنها تداوم تامین محصول و تامین مالی است که ما برای آنها انجام خواهیم داد.»

فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان

وی درباره بازار داخلی نیز می‎افزاید: «ما به‎شدت نیازمند معرفی خود به کشاورزان و مزارع هستیم. در ایران چهار میلیون و ۳۰۰هزار کشاورز و ۲۶هزار روستای بالای ۵۰نفر خانوار، وجود دارد و از طرفی پراکندگی روستاها زیاد است.

این روستاها نیز باید درجریان وجود مجموعه‎هایی مانند ما قرار بگیرند تا بتوانیم آنها را به بازار و خریداران معرفی کنیم. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی می‎تواند راه‎حل‎های برای معرفی این ظرفیت‎ها اتخاذ کند. »

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها