فاز دوم طرح «نشان ایرانی» موسسه جام‌جم رونمایی شد

فرصت ۳۰ میلیون تومانی جام‌جم به هر کسب و کار نو

سال گذشته همین روزها بود که طرح حمایتی «نشان ایرانی۱» در روزنامه جام‌جم اجرا شد. همان موقع گفتیم «تعریف از کسب‌وکار شما افتخار ماست» و در سال «رونق تولید» کوشیدیم با حمایت حداکثری از تولیدکنندگان بخش خصوصی به معرفی محصولات ایران‌ساخت بپردازیم. اما از آنجا که بخش بزرگی از توان تولیدی کشور این روزها به دوش جوانان خلاق و ایده‌پردازی است که در قالب شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، در جهت رفع نیازها و وابستگی کشور تلاش می‌کنند، در ماه‌های پایانی سال «جهش تولید» تصمیم گرفتیم این بار دامنه حمایت خود را گسترده‌تر کنیم و ظرفیت رسانه‌ای روزنامه جام‌جم را در اختیار شرکت‌های استارت‌آپ، خلاق، نوآور و دانش‌بنیانی قرار دهیم؛ مجموعه‌های خلاقی که ممکن است تعداد کارکنان یا گردش مالی بالایی نداشته باشند اما ظرفیت بزرگی برای پیشرفت، تولید محصول و توسعه فناوری در کشور دارند.
کد خبر: ۱۳۰۲۲۸۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، این شد که طرح «نشان ایرانی۲» شکل گرفت. در این طرح قرار است روزنامه جام‌جم با معرفی رایگان محصولات، توانمندی‌های شرکت‌های نوپا، دانش‌بنیان، خلاق و فناور و مخترعان دارای اختراعاتی با ظرفیت صنعتی‌شدن، از قصه تلاش فناوران داخلی برای به ثمر رساندن ایده‌های ناب کسب‌وکار بگوید. فضایی که مؤسسه جام‌جم در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد اعم از روزنامه، ضمائم و فضای مجازی به ازای هر شرکت معادل ۳۰ میلیون تومان است که در قالب آگهی، رپرتاژ، تولید محتوا و ... می‌باشد.
 
صبح روز گذشته سالن اجتماعات موسسه جام‌جم، میزبان رویداد رونمایی از طرح نشان ایرانی۲ با حضور دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری، مدیرعامل، مدیر مسؤول و مدیر اجرایی روزنامه جام‌جم بود. در این نشست جزئیات مربوط به چگونگی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های داخلی در طرح نشان ایرانی۲ اعلام شد. ارزش ریالی این حمایت ۳۰۰ میلیون ریال اعلام شده است .
 
«امروز که تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی در حال تلاشند اگر فعالان رسانه‌ای نتوانند به‌درستی حمایت شایسته‌ای از این مبارزان کشور داشته‌باشند، قطعا این کاستی پذیرفته نخواهدبود. ما نیز بر حسب همین وظیفه بر اساس ظرفیت‌ها و بضاعتی که در اختیار داشتیم و به تبعیت از سیاست‌های حمایتی سازمان صدا و سیما طرح حمایتی نشان ایرانی را آغاز کردیم.»
 
فرصت ۳۰ میلیون تومانی جام‌جم به هر کسب و کار نو
 
 محمدعلی قندهاری‌نیا، مدیرعامل موسسه جام‌جم با ذکر این نکته کلیدی به‌عنوان انگیزه اصلی موسسه جام‌جم از آغاز طرح نشان ایرانی۲ اعلام کرد: «در فاز جدید طرح نشان ایرانی تلاش کردیم این ظرفیت را به گروه دیگری از فعالان اقتصادی کشور اختصاص بدهیم که عمدتا از تیم‌های جوان، خوشفکر و پویا شکل گرفته‌اند که با حداقل سرمایه و امکانات در فضاهایی بسیار محدود در حال تلاش هستند.
این شرکت‌ها از آنجا که ابعاد کسب‌وکاری کاملا متفاوتی نسبت به تولیدکنندگان بزرگ دارند، قطعا به حمایت بیشتری برای دیده‌شدن و معرفی در فضای رسانه‌های عمومی نیاز خواهندداشت.»
 
قندهاری‌نیا ضمن اشاره به خودجوش‌بودن این اقدام از سوی موسسه جام‌جم افزود: «این کار از جمله کارهای ابلاغی در شرح وظایف روزنامه جام‌جم نبوده، بلکه به دلیل دغدغه‌مندی همکاران‌مان در خانواده جام‌جم این طرح شکل گرفت. امیدواریم با اجرای مؤثر طرح نشان ایرانی۲ بتوانیم حمایت مناسبی از مخاطبان داشته‌باشیم.»
 

 تمرکز بر دانش‌بنیان‌ها در ابتکار نشان ایرانی۲

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری در این رویداد ضمن تشکر از مدیران موسسه جام‌جم در راستای راه‌اندازی طرح نشان ایرانی‌یک در سال گذشته برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و همچنین استمرار آن در قالب جدید در سال جاری با نام نشان ایرانی۲ با هدف حمایت از مجموعه‌های نوپا، دانش‌بنیان و خلاق و فناور کشور بیان کرد: «این ایده فکر بکری از سوی موسسه جام‌جم بود. برهمین اساس نام روزنامه جام‌جم میان حامیان کریدور صادرات و کریدور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و ۱۴۰نوع حمایتی که از این مجموعه‌ها می‌شود، قرار خواهد گرفت.»
 

 جام‌جم ،  همگام با اقتضاهای روز

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به این‌که مراکز نوآوری شتاب‌دهنده‌ها در قالب صنایع خلاق در حوزه‌های گوناگون صنایع فرهنگی و نرم در حال شکل‌گیری است، یادآور شد: «متأسفانه در حوزه رسانه‌های کشور هنوز شاهد همگام شدن با فناوری‌های روز و اقتضاهای جدید نیستیم. این در حالی است که مطبوعات دنیا با این فناوری‌ها همسو شده‌اند.
اگر رسانه‌های ما با این جریان نوآوری و فناوری همسو نشوند نمی‌توانیم کماکان شاهد حضور با کیفیت و پررنگشان در سال‌های پیش‌رو باشیم.
شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری در دل رسانه‌های مکتوب موجب انتقال تجربه رسانه‌ها به عنوان مربی‌های متخصص کسب‌وکار به مجموعه‌های استارت‌آپی، علاوه بر رونق شکل‌گیری استارت‌آپ‌های حوزه رسانه در کشور می‌تواند ظرفیت و فناوری موجود در این شرکت‌های نوپا را به قلب رسانه‌های باسابقه جاری کند.
در همین خصوص مرکز نوآوری موسسه جام‌جم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و روزنامه جام‌جم در حال شکل‌گیری است. تمامی استارت‌آپ‌های شکل گرفته در این مرکز تحت حمایت معاونت علمی و فناوری خواهندبود و روزنامه جام‌جم نیز به عنوان یکی از مبادی اعطای گواهینامه خلاق به این شرکت‌ها در نظر گرفته‌خواهدشد. وجود این فضا در روزنامه جام‌جم می‌تواند به گسترده‌شدن خدمات و فعالیت‌های موسسه بر اساس نیازهای امروز و همچنین توسعه کسب‌وکارهای نوپا در حوزه رسانه در کشور منجر شود.»
 
مدیرعامل موسسه جام‌جم هم در ادامه ضمن اشاره به ضرورت احیای رسانه‌های مکتوب بر اساس اقتضائات کنونی دنیای مطبوعات، تصریح کرد: «تعطیلی رسانه‌های باسابقه و کنار رفتن همکاران حرفه‌ای حوزه‌رسانه منجر به بازتر شدن فضا برای فعالیت‌های رسانه‌های غیرمعتبری شده‌است که از دوام و قوام رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند. در نتیجه در این شرایط تغییر نگرش و بازآرایی فعالیت مجموعه‌های رسانه‌ای می‌تواند منجر به اثرگذاری قابل توجهی شود.
 
از آنجا که مجموعه جام‌جم از زمان آغاز فعالیتش در سال ۷۹ همواره در زمینه‌های مختلف از شیوه طراحی گرفته تا تولید روزانه ضمائم متنوع و راه‌اندازی اولین روزنامه آنلاین در کشور رسانه‌ای نوآور و پیشرو در بین رسانه‌های مکتوب بوده‌است، در شرایط کنونی نیز دست به کار شده‌ایم  فعالیت‌های جدیدی را به مجموعه جام‌جم اضافه کنیم تا همچنان این مجموعه بتواند به شکل مؤثری به رسالت رسانه‌ای خود به شکل مؤثر ادامه دهد.»
 

 امضای تفاهم‌نامه همکاری

 
در پایان این مراسم تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی  جام‌جم میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و موسسه جام‌جم به امضای مدیرعامل موسسه جام‌جم و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری رسید.
 
جام‌جم امیدوار است در آینده نزدیک شاهد حضور مجموعه‌های نوپا و دانش‌بنیان حوزه رسانه در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی  تخصصی این حوزه باشد تا جوانانی که ایده‌های خلاقانه و نابی در حوزه رسانه دارند بتوانند از ظرفیت و نشان روزنامه جام‌جم برای توسعه ایده‌های خود بهره ببرند. در این حالت موسسه جام‌جم نیز خواهد توانست از این توانمندی و پویایی در جهت بهبود عملکرد خود و جلب نظر مخاطبان استفاده کند.
 

چه شرکت‌هایی در اولویت این طرحند؟

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم درخصوص نحوه بهره‌مندی مجموعه‌های دانش‌بنیان و خلاق از این طرح حمایتی بیان کرد: «شرکت‌های دارای گواهینامه دانش‌بنیان یا خلاق و فناور، از مسیرهای پیچیده گزینشی در معاونت علمی عبور می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که مجموعه‌ای موفق به اخذ این گواهینامه‌ها شده باشد، می‌تواند برای دریافت حمایت‌های پیش‌بینی شده که از امروز طرح نشان ایرانی ۲ نیز به آنها اضافه شده است بهره‌مند شوند. فرصت ۳۰ میلیون تومانی جام‌جم به هر کسب و کار نو

با وجود این از آنجا که شرکت‌های خلاق و فناور که از حمایت‌های محدودتری نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار هستند، برای استفاده از این طرح در اولویت خواهند بود.»
 
به عقیده کرمی، از آنجا که یکی از مشکلاتی که شرکت‌های نوپا و خلاق با آن روبه‌رو هستند، معرفی نشدن آنها در رسانه‌های عمومی است، طرح نشان ایرانی ۲ فرصت مناسبی برای این مجموعه‌ها خواهد بود که به صورت رایگان از ظرفیت‌های مکتوب و فضای مجازی روزنامه جام‌جم برای معرفی و گسترش کسب‌وکارشان استفاده کنند.‌
 

فرصت کم‌نظیر معرفی دستاوردها و توانمندی‌های دانش‌بنیان

مدیر اجرایی موسسه جام‌جم، در مراسم رونمایی از طرح نشان ایرانی ۲  ضمن اشاره به موفقیت طرح قبلی در جهت ایجاد ارتباط مؤثر میان تولیدکنندگان و روزنامه جام‌جم اعلام کرد: «در زمان اجرای طرح نشان ایرانی ۱ با شرکت‌های متقاضی متعددی روبه‌رو شدیم که نمی‌توانستند شروط کمی طرح را احراز کنند.فرصت ۳۰ میلیون تومانی جام‌جم به هر کسب و کار نو
 
بسیاری از شرکت‌های تولیدی کوچک، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها ازجمله مجموعه‌هایی بودند که در چارچوب‌های کمی طرح نشان ایرانی قرار نمی‌گرفتند اما ظرفیت‌های بالایی برای رفع نیازهای کشور دارند. در جهت رفع این محدودیت در سال جهش تولید، ایده جدیدی در بدنه اجرایی روزنامه جام‌جم با نام نشان ایرانی ۲ شکل گرفت.»
 
محسن طارمیان با اشاره به اهمیت معیارهای کیفی در سنجش شرکت‌های متقاضی برای طرح جدید تبلیغات رایگان روزنامه جام‌جم، گفت: «در طرح نشان ایرانی ۲، مخاطبان اصلی ما شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، نوپا، مخترعان دارای گواهی ثبت اختراع با قابلیت صنعتی‌شدن و شرکت‌های تولیدی هستند که با فعالیت خود مانع از خروج ارز تا سقف ۱۰۰ میلیون دلار از کشور می‌شوند.
 
در این راستا پس از بازنگری مسیر طرح نشان ایرانی۱، چند جلسه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان اصلی‌ترین متولی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار کردیم تا بتوانیم به راهکاری مناسب برای حمایت از این مجموعه‌ها دست پیدا کنیم.»
 
وی در ادامه افزود: «از آنجا که جامعه مخاطب طرح نشان ایرانی ۲ به‌مراتب گسترده‌تر از نشان ایرانی ۱ خواهد بود، ناچار بودیم با محدود کردن فضای آگهی، امکان ارائه این خدمات را برای حداکثر شرکت‌های متقاضی طرح فراهم کنیم.
 
بر این اساس، فضایی معادل نصف یک صفحه روزنامه به‌صورت رایگان در اختیار هر یک از شرکت‌ها برای معرفی خود و محصولشان قرار خواهد گرفت. مزیتی که در نشان ایرانی ۲ برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده این است که شرکت‌ها علاوه بر این که می‌توانند از این فضا برای چاپ آگهی خود به صورت رایگان بهره‌مند شوند، می‌توانند درخواست تولید محتوا از ما داشته باشند؛ یعنی گزارشی کامل از فعالیت‌های شرکت و محصولات تولیدی آن از سوی روزنامه جام‌جم می‌تواند تهیه و در فضای تخصیص‌یافته منتشر شود.»
 
گفتنی است ابتکار طرح نشان ایرانی یک که زمستان۹۸ در موسسه جام‌جم اجرایی شد، فرصتی را برای تولیدکنندگان بخش خصوصی که تعداد کارکنان آنها بین ۵۰ تا ۹۰۰نفر بود فراهم آورد تا از فضای مکتوب و وبگاه روزنامه جام‌جم به صورت رایگان برای تبلیغ شرکت و محصولاتشان استفاده کنند.
 
به گفته طارمیان این طرح فرصت خوبی برای معرفی رایگان محصول بسیاری از تولیدکنندگان فراهم آورد و روزنامه جام‌جم اعتبار تبلیغاتی معادل ۵۰تا ۱۱۰میلیون تومان را بر اساس ابعاد فعالیت شرکت‌ها به آنها در فضای روزنامه مکتوب و وبگاه روزنامه جام‌جم اختصاص داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها