گفت و گوی جام جم آنلاین با متخصص تغذیه ؛

پرخوری در شب یلدا ممنوع / تعادل در مصرف آجیل و انار

بلندترین شب سال در راه است، شبی که در میان یکی از سخت ترین سال های سپری شده اخیر قرار گرفته است. اما با تمام این سختی ها شب یلدا برای مردم اهمیت زیادی دارد.
کد خبر: ۱۲۹۴۱۲۲

به گزارش جام جم آنلاین ، شب یلدا فرصتی برای دورهمی است که البته به دلیل پاندمی کرونا امسال به شدت نهی می شود.

البته گویا برای برخی دیگر به معنای پرخوری هم به شمار می رود. پرخوری در این شب بسیار مفید است و توجیه بسیاری از افراد این است که فقط یک شب پرخوری اشکالی ندارد.

اما حتی یک شب هم می تواند مشکلات زیادی داشته باشد.

شهاب اولیایی متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: بحث پرخوری و در هم خوری یکی از معضلات تغذیه ای به شمار می رود. نتیجه پرخوری قطعا منجر به افزایش وزن خواهد شد و با پرخوری شرایطی برای بدن به وجود می آید که بدن از حالت تعادل خارج می شود.

اولیایی عنوان کرد: اصول تغذیه بر پایه تعادل؛ تناسب و تنوع بنا شده است و اگر از هر یک از این سه مورد خارج شویم بحث تغذیه از روند اصولی و استاندارد خود خارج می شود.

متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی افزود: پرخوری می تواند علاوه بر افزایش وزن و چاقی مشکلات دیگری را هم به وجود بیاورد. یکی از این مشکلات فشاری است که به معده وارد می شود. بافت معده انعطاف پذیر است و وقتی که غذای زیادی وارد آن شود دیواره آن که فشار زیادی را تحمل می کند بازتر می شود. درست به همین دلیل است کسانی که پرخوری می کنند کم کم این پرخوری برای آنها تبدیل به عادت می شود چرا که معده آنها دیگر باز شده است.   

وی در ادامه گفت: حالت استاندارد از بین می رود و معده که باید آن پیام سیری را به مغز ارسال کند دیگر نمی فرستد و آن را به تعویق می اندازد. با این رویه فرد کم کم مبتلا به پرخوری های غیرقابل ارادی و کنترل می شود.

اولیایی بیان داشت: پرخوری مثل یک جاده یک طرفه ای می ماند که مدام وضعیت را بدتر می کند. بحث فشار معده که به علت پرخوری ایجاد می شود می تواند مشکلات دیگری را هم به وجود بیاورد؛ همانند ریفلاکس.

این متخصص تغذیه یادآور شد: ریفلاکس وقتی اتفاق می افتد که دریچه معده به مری خوب عمل نمی کند و محتویات معده به همراه اسید به مری برمی گردد. این می تواند در اثر فشار پرخوری باشد که فرد انجام داده است و احساس ترش کردن هم می کند. برخورد اسید معده با مری و حلق نیز خود می تواند باعث مشکلات دیگری شود. حتی ممکن است این وضعیت برای آنها باقی بماند.        

وی اذعان داشت: نتیجه دیگر پرخوری مشکلات ناشی از چاقی است. چاقی مادر مریضی ها به شمار می رود. وقتی که چاقی پدید می آید افزایش قند خون و چربی خون و افزایش اسید اوریک پدید می آید. افزایش اسیداوریک خود باعث به وجود آمدن بیماری نقرس می شود.

متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: فشار وزن نیز آسیب های متعددی به مفاصل یک فرد می زند. هر چقدر وزن بالاتر برود فشار بر روی مفاصل به خصوص در ناحیه زانوها بیشتر می شود و آرتریت ها را پدید می آورد.

وی گفت: در رابطه با در هم خوری مشکلات دیگری وجود دارد. هر ماده غذایی زمان خاص خودش را برای هضم می طلبد. گاهی اوقات برخی از غذاهایی که با هم خورده می شود با توجه به اینکه ساعات هضم متفاوتی دارد مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد.

اولیایی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است میوه و سبزیجات به کمتر از یک ساعت نیاز دارند که در معده بمانند ولی غذاهایی مثل گوشت و برخی دیگر از مواد حاوی چربی لازم است زمان بیشتری در معده سپری کنند. همزمانی خوردن میوه و غذاهای چربی دار می تواند به آسیب زدن به ویتامین های موجود در میوه و سبزیجاتی بشود که ساعت ها باید در سیستم گوارش باقی بمانند و در تماس با اسید باشند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: بهتر است که درست خوردن را در نظر داشته باشیم. باید سعی کنیم تعداد وعده های غذایی را زیادتر کنیم و حجم این وعده ها را در حد نیاز به حد کمتری برسانیم تا سیستم گوارش تحت فشار و استرس قرار نگیرد.

اولیایی در رابطه با میوه انار که در شب یلدا بسیار مصرف می شود و ممکن است مشکلاتی را هم به وجود بیاورد اذعان داشت: این مشکلات برای افرادی است که به برخی آنزیم های موجود در انار حساسیت دارند. این آنزیم ها می تواند مانع عملکرد برخی دیگر از آنزیم های موجود در بدن شود. این در شرایطی است که فرد حساسیت هایی غذایی داشته باشد و یا اینکه آنقدر در خوردن انار افراط کند که در نهایت منجر به پدید آمدن مشکل برای او شود.         

وی افزود: انار گاهی اوقات اختلالات و مشکلات گوارشی و هضم و جذب ایجاد می کند. مثلا برخی ممکن است بعد از خوردن انار حالت تهوع ، درد شکم و اسهال بگیرند. البته این شرایط گذرا است و بعد از مدتی می تواند حل بشود. اولیایی تاکید کرد: گاهی اوقات نیز برخی افراد به انار حساسیت دارند که نشانه های آن خارش و تورم است و در برخی موارد آنقدر وخیم می شود که به مرحله سختی در تنفس می رسد و یا بلع دردناکی به وجود می آورد.

این متخصص رژیم درمانی بیان داشت:  انار مشکلی ندارد به شرط اینکه در تعادل باشد و افراطی در خوردن آن وجود نداشته باشد. انار منبع بسیار خوب ویتامین C به شمار می رود و آنتی اکسید بسیار زیادی دارد که با رادیکال های آزاد در بدن که ناشی از آلودگی هوا و غذا است می جنگد. انار همچنین خواص ضدسرطانی دارد.

اولیایی تاکید کرد: در شب یلدا با بحث افراط در مصرف مواد غذایی روبرو هستیم به خصوص شیرینی و آجیل. برخی فکر می کنند چون آجیل خیلی مفید است بنابراین هر مقداری از آن را می توان مصرف کرد اما واقعیت این است که آجیل ها حاوی چربی بسیار زیادی هستند و این چربی از نظر انرژیی با چربی های دیگر فرقی ندارد.   

متخصص مشاوره تغذیه و رژیم درمانی گفت: البته این چربی ها از نظر کیفی بسیار بهتر هستند و منجر به افزایش کلسترول بد خون نمی شود اما چربی به هر حال به ازای هر گرم 9 کالری است و آجیل ها معمولا آنقدر خوشمزه هستند که فرد اختیار تعادل را از دست می دهد و ممکن است مصرف خود را بالا ببرد. هم از نظر وزنی و هم از نظر آلرژیکی برخی از آجیل ها مشکل ساز می شوند. همانند بادام زمینی و یا حتی گردو.

اولیایی در پایان گفت: توصیه من این است که در بلندترین شب سال افراد حد و اعتدال را در تمامی موارد رعایت کند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها