ماه‌هاست ستاد ملی مقابله با كرونا مشغول آزمون و خطاست. این ستاد از همان هفته‌های اول شیوع بیماری طوری تصمیم گرفت و رفتار كرد كه گویی سرگرم خرید وقت است تا ببیند چه پیش می‌آید و كارها چگونه پیش می‌رود.
کد خبر: ۱۲۸۷۲۳۰

این مهم‌ترین نقدی است كه بر ستاد ملی می‌توان وارد كرد. این تاخیرها و تعلل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا كردن مصوبات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

دیروز ستاد تصمیم گرفت از ابتدای آذر محدودیت‌ ها را تشدید كند با این توجیه كه در روزهای باقیمانده مردم را نسبت به اعمال محدودیت‌ها اقناع كند. اما مگر مردم ما بعد از 9 ماه هنوز نمی‌دانند در چه شرایطی هستند؟ به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با كرونا نسبت به آنچه می‌كند اطمینان ندارد و از نتایج حاصل از تصمیم‌ها مطمئن نیست، برای همین در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای تصمیمات تعلل می‌كند.

اما ستادملی درحالی به چنین رویكردی روی آورده كه فرمول مدیریت بحران چیز دیگری می‌گوید. برای مدیریت بحران باید قبل از وقوع بحران فكر كرد و برنامه‌ریزی كرد نه این كه در دل بحران، تازه فكر كرد كه باید چه كار كنیم.

در كشور ما تصمیمات گرفتار چنین وضعی شده است، یعنی مدام در حال از دست دادن زمان طلایی برای مدیریت بحران هستیم و همچنان نمی‌دانیم باید چه كار كنیم.

در ستادملی مقابله با كرونای كشورمان یك نقص بزرگ وجود دارد و آن این كه به جای استفاده از دانش و تجربیات جهانی مشغول كپی‌برداری از كارهایی هستیم كه درغرب انجام می‌شود.

این‌که ما نتوانسته‌ایم هنوز از دانش بومی‌مان استفاده و یافته‌های جهانی را با وضعیت كشورمان منطبق كنیم. البته به نظر می‌رسد برای استفاده از نیروهای متخصص داخلی نوعی ابا نیز وجود دارد به این علت كه یا به آنها اطمینان ندارند یا این كه ستاد مطمئن نیست بتواند برنامه‌های متخصصان داخلی را اجرا كند.

بعد از پشت سر گذاشتن هفته‌های بحرانی در كشورمان هنوز این سوال جدی وجود دارد كه چرا ستاد ملی در برابر تعطیلی تهران كه همه متخصصان بر آن تاكید دارند این همه مقاومت می‌كند؟ شاید دلیلش سیاست‌زدگی شدیدی باشد كه در تصمیمات ستاد وجود دارد یا شاید ترسی كه اعضای ستاد از عواقب تصمیمات خود دارند.به هرحال ما در مدیریت بحران كرونا نمره قبولی نگرفته‌ایم و زمان‌های طلایی را به فراوانی از دست داده‌ایم.

مرگ و میر روزانه بیش از 400نفر در كشور نشانه مدیریت بد ما در این بحران است؛ بحرانی كه برایش دیر تصمیم می‌گیریم و تصمیم‌ها را دیر اجرا می‌كنیم.

در واقع ما با تعلل و از دست دادن زمان به نقطه بی‌تصمیمی رسیده‌ایم كه در قوانین مدیریت بحران اینچنین تفسیر می‌شود: تصمیم نگرفتن، بدترین تصمیم است.

شریف مطوف - كارشناس مدیریت بحران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها