جای خالی بچه را پر کنیم

نحوه برخورد با بچه دار نشدن همسر

یک روانشناس درباره تاثیرات بی‌وفایی بر عدم پایداری زندگی مشترک، توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۲۸۷۱۶۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبر نگاران جوان ، محبوبه زرین قلم روانشناس و درمانگر درباره تاثیرات بی‌وفایی بر عدم پایداری زندگی مشترک، اظهار کرد: شواهد‌ها، پژوهش‌ها و گزارشات اتاق‌های روانشناسی حاکی از آن است که بی وفایی در زندگی زناشویی درجامعه ما افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: تعهد واقعی یک حلقه ازدواج، عقد نامه یا سال‌های با هم بودن نیست بلکه رفتار فرد است.

وی با بیان این که قبل از پرداختن به تاثیرات بی وفایی اندکی به انواع بی وفایی و علل آن اشاره خواهد شد،افزود: گاهی فرد در تخیلش به دیگری فکر می‌کند و به همین دلیل در ذهن خود خوبی‌های طرف مقابل را با نقاط ضعف و به اصطلاح بدی‌های همسرش مقایسه می‌کند و کم کم رابطه اش با همسرش سرد می‌شود به این *بی وفایی ذهنی و عاطفی* می‌گویند.

این وانشناس با اشاره به اینکه یکی از رایج‌ترین انواع بی وفایی‌ها در ارتباط‌های مجازی است که حد و حدود‌ها و حریم‌های شخصی رعایت نمی‌شود، گفت: ایجاد صمیمیت بیش از حد زمینه را برای بروز ارتباط بعدی فراهم می‌کند که به این *بی وفایی مجازی* گفته می‌شود و در نوع شناخته شده تر، ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده که بیشتر جنبه جنسی دارد *بی وفایی رفتاری* نامیده می‌شود.

زرین قلم تصریح کرد: از اصلی‌ترین دلایل بی وفایی *عدم مهارت‌های زندگی* است مثل *عدم مهارت حل مسئله و حل تعارض زوجین*، تعارض در زندگی زناشویی طبیعی است، اما ماندن و حل نکردن این تعارضات پیامد‌هایی از جمله بیوفایی دارد. افرادی که روابط زناشویی خوبی ندارند ممکن است جهت رفع این نیازبه دنبال جایی خارج از چارچوب خانواده باشند یعنی بجای تمرکز روی مسئله و حل تعارض بدنبال جایگزین و فرار هستند.

وی گفت: گاهی اوقات زن و شوهر بدلیل *عدم مهارت مدیریت هیجانات و همدلی* همدیگر را می‌رنجانند و حتی ممکن است بخاطر رنجشی که از هم دارند دست به انتقام بزنند، حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی برای پیشرفت یک جامعه فرصت است، اما نباید این فرصت تبدیل به تهدیدی برای خانواده شود پس لازم است قبل از هر اقدامی *مهارت برقراری ارتباط کارآمد وسالم و جراتمندی* که از دیگر مهارت‌های زندگی است آموخته شود.

این روانشناس ادامه داد: ماهواره‌ها و رسانه‌ها با فرهنگ متفاوت و تغییر سبک زندگی جای دورهمی و شب نشینی‌های خانوادگی و سالم را گرفته و ارزش‌های خانوادگی ما را زیر سوال برده و تغییر می‌دهد سریال‌هایی که بی وفایی در آن‌ها عادی و همگانی است و این ناشی از فقدان *مهارت تفکر نقاد* است.

زرین قلم افزود: رسانه‌های نوظهور، بی تعهدی‌های آنلاین در اینترنت و شبکه‌های مجازی باعث شده اکثرا وقت‌های مفید خانوادگی صرف گپ‌های اینترتی شود که لازمه آن ارتقا *مهارت گفتگو* است و بی وفایی آسیب بزرگی بر پیکره زندگی زناشویی و خانوادگی وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: بی وفایی با هر دلیل و به هر صورتی که پیش آید پیامد تلخی برای فرد‌ی که بی وفایی کرده، فردی که بی وفایی دیده، فرزندان، خانواده‌ها و جامعه خواهد داشت فردی که مورد بی وفایی واقع شده ممکن است دچار خشم، افسردگی، سرخوردگی، بی اعتمادی، احساس بی کفایتی، حسادت شده و به عزت نفسش آسیب برسد.

تاثیر بی وفایی بر پایداری زندگی

این روانشناس اضافه کرد: خود فردی که بی وفایی کرده از قبل بخاطر استرس و اضطراب پنهان کاری درگیر بوده و بعد از بر ملا شدن رسوایی شخصیتی، عذاب وجدان، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، تهدید یا تلفن‌های آزار دهنده، بچه دار شدن خارج از ازدواج، جدایی و دور شدن از اعضای خانواده، شکایت دادگاهی و طلاق خودپنداره منفی از خود را خواهد داشت.

زرین قلم گفت: فرزندان این اتفاق در واقع قربانیان اصلی هستند که چه در صورت ادامه زندگی و چه در صورت قطع زندگی مشترک آسیب خواهند دید و استحکام بنیان خانواده‌ها از بین خواهد رفت و ناکارایی خانواده را بدنبال خواهد داشت. پس اشتباه خودتان را با اشتباهات و گناهان بزرگتر دیگران مقایسه نکنید تا بدین صورت بخواهید برای بی وفایی خودتان مجوز بگیرید برای بی وفایی به همسرتان بهانه‌های واهی نیاورید و مهارت خود آگاهی را بیاموزید.

وی خاطرنشان کرد: اگر احساس می‌کنید از همسرتان دور شده اید دست روی دست نگذارید با همسرتان صحبت کنید برای وی نامه بنویسید و احساس و انتظار خود را بیان کنید از مشاوران کمک بگیرید و تا زمانیکه فرصت با هم زیستن را دارید این فرصت را هدیه دانسته و مغتنم بشمارید تا خدایی نکرده افسوس و پشیمانی به سراغتان نیاید همسرتان را غرق محبت و فضای خانه را شاد و ایمن سازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها