کد خبر: ۱۲۸۳۹۷۱

فرهنگ اروپایی به ویژه اروپای غربی سعی دارد فرهنگ سفید پوست و نژاد اروپایی را به عنوان نژاد برتر در جهان جا بزند و از دیگر فرهنگ ها و دیگر مردمان دنیا دور نگه دارد و به همین جهت جناح راست افراطی در اروپا اینگونه توان و قدرت پیدا کرده است. در عین حال آنچه در دانشگاهها و مدارس خود نسبت به مسلمانان و اعراب ترویج می کنند نگاهی به عنوان دیگری است و مسلمان و غیر اروپایی ها را همواره به عنوان دیگری نشان می دهند و دیگری را پایین تر از خودشان می دانند.  در حقیقت افتخار اروپایی ها این است که با دیگری فرق داشته باشند. این دیگر یعنی مردمان مسلمان و مردمانی که در قاره آسیا هستند و این را در شان خود می دانند و هر چه بیشتر به این دیگری توهین کنند خود را برتر می بینند از این رو احساس نمی کنند توهین به مسلمانان و پیغمبر اسلام دارای قبح باشد و در حقیقت این را همان نقد بر دیگری می دانند و خود را بالاتر و مافوق باورهای مسلمانان و این دیگری و ملل دیگر می دانند.
جنگ بر علیه اسلام جنگی است که براساس فروپاشی شوروی شروع شد و برای اروپاییان و تمدن غربی جدیدت پیدا کرد. چون تمدن غربی به رهبری آمریکا همواره باید دشمنی برای خود داشته باشد. در آینده دنیا نیمی از جمعیت مسلمان خواهند بود و بسیاری از کشورهای اروپایی مسلمان خواهند شد. لذا این تمدن خود را در خطر انقراض می بیند و از این رو سعی می کنند تصویری وحشی و غیر متمدن از جهان اسلام ارائه کنند و تصویر واقعی جهان اسلام را دچار خدشه کنند. از این رو نگاه اروپا و غرب نسبت به این مردم همچنان نگاه به ملت و مللی غیر متمدن است و اجازه نمی دهند واقعیت اسلام در اروپا خود را نشان بدهد تا تصویر دیگری حفظ شود.
با توجه به شرایط موجود باید تلاش شود تا با توده ها ارتباط برقرار کنیم خصوصا با جوانان بخصوص جوانانی که هنوز در این مکتب کاملا آداپته نشده و وفق پیدا نکرده اند و هنوز می توان دل های آن ها را به نور حقیقت روشن کرد. با توجه به وزنی که رهبر معظم انقلاب در میان ملل دنیا دارد و اهمیت گفتار و مواضع ایشان در همه رسانه های دنیا طبیعی است که مهمترین فردی که می تواند چنین پیامی بفرستد و تغییری را در اذهان جوانتر های فرهنگ غرب ایجاد کند ایشان است.
 
ایران باید از تمام کانال های سیاسی خود برای برجسته کردن مسائل مربوط به اسلام ستیزی در سطح سازمان ملل و نهادهای جهانی استفاده کند. حتی در جنبش غیر متعهدها و حتی در گروه بندی های منطقه ای باید در دو جبهه نسبت به این قضیه فکر شود. باید کانال های دیپلماسی عمومی برقرار شود تا پیوسته جهان اسلام ارائه تصویر درست از اسلام را همواره در دستور کار خود داشته باشد. این مهیا نمی شود مگر با طراحی یک استراتژی ویژه از سوی کشور های بزرگ اسلامی از جمله ایران.
 
عربستان کالاهای ترک را از قبلا تحریم کرده بود این اتفاق چند ماه پیش افتاد و به رقابت های منطقه ای بین ترکیه و اخوان المسلمین مورد حمایت ترک ها و وهابیت عربستان و امارات مربوط است که در کشورهای مختلفی از جمله لیبی مشهود است. اما تحریم کالاهای فرانسه بحثی جدا و در راستای برخورد جهان اسلام با غرب است به نظر می رسد عربستان سعی دارد وجهه ای را که به لحاظ حضور گروه های وهابی و تکفیری در دنیا ارائه شده است با اقدامات بی خردانه و با سازش هر چه بیشتر تغییر بدهند. به طور مثال خاندان آل سعود به دنبال ایجاد سازش با اسرائیل است تا به وجهه عربستان بهبود ببخشد و هم در روابط خود و هم در روابط کشورهای متکی به عربستان تصویری متمدن از خود ارائه بدهد. در این قضیه عربستان دچار افراط و تفریط پیوسته بود. گاه با ارائه چهره خشن و تروریسم وهابی و گاهی با تسلیم بی چون و چرای اسرائیل و آمریکا شدن این نوعی از اسلام سکولار تا اسلام وهابی را نشان می دهد و عربستانی ها نمی توانند تعادلی در این بین بوجود بیاورند و چهره ای رحمانی و درست از اسلام نشان بدهند.
 

مصطفی خوش چشم،تحلیلگر مسائل بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها