یک متخصص تغذیه و متخصص بهداشت صنایع غذایی می گوید بر خلاف تصور تغذیه نقش چندانی در تقویت سیستم ایمنی در تقابل با کرونا ندارد و سبک زندگی افراد بیشتر در رابطه با تقویت و یا تضعیف سیستم ایمنی موثر است.
کد خبر: ۱۲۸۱۶۳۲

به گزارش جام جم آنلاین ، آراسب دباغ مقدم متخصص بهداشت صنایع غذایی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: برای صحبت کردن در رابطه با مباحث علمی باید بر اساس مستندات صحبت کنیم. مستندات بر اساس تحقیقاتی است که انجام می شود و  تحقیقات هم معمولا روش های مختلفی دارند. علوم پزشکی نیز جز علوم تجربی است و موارد مختلف در رابطه با بیماری ها از جمله کرونا بر اساس تجربه به دست می آید.

دباغ مقدم ادامه داد: ما دو گروه داریم، یکی گروه شاهد و دیگری گروه کنترل. مثلا برای نقش تغذیه در کرونا باید افرادی را در نظر بگیریم و به آنها مایع بدهیم اما به گروه دیگر خیر. پس از آن عوارض و یا فقدان عوارض مورد بررسی قرار می گیرد تا ببینیم آیا واقعا تغذیه بر کرونا نقش دارد یا خیر.

متخصص بهداشت صنایع غذایی افزود: کرونا اکنون هفت ماه است که در دنیا حضور دارد و پاندمیک بزرگی است. بسیاری از تحقیقات مربوط به این بیماری هنوز انجام نشده است چرا که امکان پذیر نبوده. مستندات تغذیه ای برای کرونا هنوز به طور کامل گردآوری نشده و به همین دلیل نباید با قطعیت درباره نوع تغذیه برای مقابله با کرونا و یا تغذیه برای بیماران کرونایی ادعایی داشت.

وی عنوان کرد: حالا بر اساس شواهد و قرائن و نه بر اساس مستندات توصیه هایی وجود دارد، توصیه هایی مبنی بر اینکه یک فرد مبتلا به کرونا مایعات فراوان مصرف کنند. افرادی هم هستند که در مقابل می گویند مصرف مایعات تاثیری ندارد. البته به نظر من کسانی که تغذیه را بی تاثیر می دانند با حساسیت بیشتری به کرونا نگاه می کنند و علمی تر پیش می روند. همانطور که گفتم اگر در علم قرار است ادعایی مطرح شود باید مستندات آن وجود داشته باشد.

دباغ مقدم اذعان داشت: یک بار تکرار کردن یک اتفاق کافی نیست. چهار، پنج و اصلا 10 بار یک آزمایش باید تکرار شود تا به نتایج قابل توجهی در رابطه با نوع تغذیه بیماران کرونایی برسیم. این آزمایش باید گسترده باشد. مثلا نتیجه باید در کانادا، چین ،آمریکا، اروپا و ایران یکسان باشد. اگر در رابطه با تغذیه پنج الی شش مطالعه دقیق با تعداد زیاد مورد انسانی داشتیم آنگاه با اطمینان می توانستیم با اطمینان بیشتری صحبت کنیم.

متخصص بهداشت صنایع غذایی تاکید کرد: در رابطه با نقش مایعات باید بگویم وقتی کسی به طور زیاد مایعات مصرف می کند و آب می نوشد ترشحات بدن او رقیق می شود و این کمک می کند که برخی از اشکالات بدنی نظیر خلط از بین برود و راحت تر از ریه خارج شود.

وی یادآور شد: سازمان بهداشتی جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی در آمریکا نیز اعلام کرده اند هیچ نوع مستنداتی در رابطه با انتقال ویروس کرونا از طریق غذا خوردن به هیچ عنوان وجود ندارد.

دباغ مقدم در ادامه گفت: مواردی از RNA این ویروس یعنی قسمت ژنوم آن در مدفوع برخی از بیماران مشاهده شده است. اما این را نباید فراموش کرد که RNA ویروس به معنای خود و کل ویروس نیست بنابراین این ویروس در دستگاه گوارش و اسید معده ما از بین می رود. هیچ شواهدی مبنی بر انتقال این بیماری بر اثر مصرف مواد غذایی وجود ندارد. به نظر من همان بحث همه گیر شدن ویروس کرونا در اثر خوردن سوپ خفاش هم فرضیه ای نادرست بود. این ادعا اثبات نشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مستنداتی مبنی بر انتقال ویروس از غذا خوردن وجود ندارد افزود:       این ویروس به عنوان یک ویروس  food board و یا همان «انتقال ویروس در غذا» طبقه بندی نمی شود. کرونا با دراپلت یا همان ریز قطرات تنفسی منتقل می شود.

متخصص بهداشت صنایع غذایی ادامه داد: نگرانی دیگری هم در رابطه با نوع بسته بندی غذا وجود دارد و یا به اصطلاح به دستمالی کردن غذا، میوه و بسته بندی آنها مربوط می شود. به عنوان مثال من دست آلوده به ویروس کرونا دارم و با این دست در میوه فروشی ، میوه ها را لمس می کنم. حالا مثلا نفر بعدی می آید و همان میوه را لمس می کند و دستش آلوده می شود. در ادامه اگر او دست خود را به دهان و بینی اش بزند احتمال مبتلا شدن او وجود دارد.

دباغ مقدم اظهار داشت: البته سازمان جهانی بهداشت و سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا نیز احتمال انتقال این چنینی را بسیار بسیار کم تلقی می کنند. در واقع به عنوان راه عمده انتقال تلقی نمی شود.

وی گفت: ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ارتباط چندانی با تغذیه ندارد و بیشتر بر سبک زندگی افراد مربوط است. خستگی های مزمن، کم خوابی ها، استرس های محیطی و یا سرما و گرمای شدید در این میان نقش عمده ای دارند. در واقع مجموعه عواملی باعث می شوند از غده فوق کلیوی ما کورتی زون استروئیدها ترشح شود. این کورتی زون استروئیدها باعث سرکوب سیستم ایمنی ما می شوند بنابراین        غذایی که به طور کلی سیستم ایمنی ما را از کار بیندازد و یا برعکس آن را تقویت کند وجود ندارد. البته شاید مصرف زیاد شیرینی‌جات باعث شود تا سیستم ایمنی بدن دچار نقص شود.

این متخصص غذیه بیان داشت: البته مواد غذایی و منابع مختلفی وجود دارند که سیستم ایمنی ما را تقویت می کنند نظیر ویتامین C و زینک، روی و ... . البته ویتامین  D هم تاثیر دارد. در مطالعات جدیدتر بر روی مصرف ویتامین C و زینک و ویتامین  D تاکید می کنند. استفاده از این منابع می تواند به مقابله بدن با کرونا کمک کند.

ما اصطلاحی به معنای «هایپرویتامینو» داریم. این بدان معنا است که مصرف بیش از حد وی گفت: ویتامین ها می تواند باعث بروز بیماری هایی شود. این هایپرویتامینو بیشتر به ویتامین های محلول در چربی مربوط می شود مثل A، D و K صدق می کند. مصرف بیش از اندازه اینها منجر به مسمویت کلیوی می انجامد. مصرف بیش از اندازه هر چیزی مشکل است به خصوص مکمل ها و داروها. ویتامین ها و داروها نباید خودسرانه مصرف شوند. بسیاری از مکمل ها نسخه نیازی ندارند اما به هر حال برای مصرف آنها باید متخصص مشورت داشت.

وی افزود: ویتامین ها نقش پیشگیرانه دارند نه اینکه فرد وقتی مبتلا به کرونا شد بیاید برای بهبود ویتامین D مصرف کند. این ویتامین نقش درمانی ندارد  و فقط برای پیشگیری است. برای اینکه سیستم ایمنی به طور عمومی درمان شود باید آن را مصرف کنیم. اگر سیستم ایمنی ما تقویت شود در برابر همه ویروس ها و باکتری و سایر عوامل بیماری زا مقاومت می کند از جمله بیماری کرونا.

دباغ مقدم در پایان گفت: اغلب اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی ارائه می شود غیرعلمی هستند و مردم نباید چندان به آنها توجه کنند، مگر شبکه های اجتماعی که سازمان های معتبر مثل سازمان بهداشت جهانی و یا وزارت بهداشت آنها را مدیریت می کنند. آنقدر در رابطه با کرونا اطلاعات نادرست درباره تغذیه و پیشگیری به مردم ارائه می شود که واقعا گیج کننده است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها