ابوالفتح در گفتگو با جام جم آنلاین:

برجام هنوز برای ایران منفعت دارد

تحلیلگر مسائل امریکا درباره اهمیت ایران در انتخابات امریکا گفت:موضوع ایران برای رای دهندگان آمریکایی موضوعی حائز اهمیت نیست و در محافل نخبگان امریکایی و برخی رسانه ها اهمیت دارد و در انتخابات تاثیر چندانی ندارد. افرادی که به لابی های اسرائیلی امریکا نزدیک هستند دچار نوعی سرخوردگی شده اند چون ترامپ در قبال ایران به نتیجه ای نمی رسد.
کد خبر: ۱۲۸۰۰۴۳

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل امریکا در گفت و گو با جام جم انلاین درباره تحریم های اخیر ترامپ برعلیه ایران گفت: این مساله قابل پیش بینی بود آمریکا در ازای ناتوانی خود در تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و عدم همراهی جامعه جهانی در موضوع مکانیسم ماشه دست به اقدامی زدند که نشان دهنده عزم و اراده آنها در برخورد با ایران باشد و پاسخی به منتقدان آمریکا و گروه های ضد ایرانی باشد که انتظار دارند دولت ترامپ کاری انجام دهد. 
 
وی ادامه داد: به توصیه یکی از مقامات و چهره های برجسته بنیاد دفاع از دموکراسی که فعالیت های گسترده ای بر علیه جمهوری اسلامی دارد تصمیم بر این گرفته شد که به زعم خود آمریکایی ها تمام راه های ارتباطی نظام مالی ایران با جامعه جهانی قطع شود. از این رو 17 تا 18 بانک را که در فهرست تحریم های آمریکا نبود به فهرست تحریم اضافه کردند البته از نظر عملی فرقی نمی کند چون اصل نظام مالی ایران تحریم همچنین بانک مرکزی در تحریم است و استفاده از ریال ایران تحریم است.
 
او اذعان داشت: اروپاییان به دلیل سیاست ارعاب آمریکایی ها اجازه نقل و انتقالات یورویی را نمی دهند و این تحریم اخیر تاثیر آنچنانی ایجاد نمی کند ولی همین بانک ها در عین حال موفق شده بودند بسیاری از مبادلات مرتبط با حوزه های بشر دوستانه و غذا و دارو و مواد کشاورزی و تجهیزات پزشکی و... را انجام بدهند حال اعمال تحریم بر این بانک ها این نگرانی را ایجاد کرده که آمریکایی ها تمام راه های دسترسی ایران به نیازهای بشر دوستانه را از بین می برند. 
 
ابوالفتح در پاسخ به این سوال، زمان کمی به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است آیا این حرکت اخیر امریکا خطری برای ارای ترامپ نخواهد داشت: موضوع ایران برای رای دهندگان آمریکایی موضوعی حائز اهمیت نیست و در محافل نخبگان امریکایی و برخی رسانه ها اهمیت دارد و در انتخابات تاثیر چندانی ندارد. افرادی که به لابی های اسرائیلی امریکا نزدیک هستند دچار نوعی سرخوردگی شده اند چون ترامپ در قبال ایران به نتیجه ای نمی رسد. حتی هریس معاون اول جوبایدن در مناظره ای که در مقابل مارک پنس معاون ترامپ داشت دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داد که چرا در برابر حمله موشکی ایران به عین الاسد واکنشی نشان ندادید و این موضوع را کم اهمیت جلوه دادید برای پاسخ به این انتظارات این طیف کوچکی از حامیان ترامپ چنین کاری صورت گرفت ولی اعمال تحریم ها موضوعی نیست که بتواند سرنوشت انتخابات را تغییر بدهد و برگ برنده انتخاباتی از طرف دولت ترامپ باشد.
 
این تحلیلگر مسائل امریکا درباره رقابت بین ترامپ و بایدن اینگونه عنوان کرد: رقابت ها بسیار سخت و فشرده اس است که حتی می توان گفت نبردی خونین بین طرفین دیده می شود. همین جوی که حاکم هست می توان گفت فاقد قابلیت پیش بینی است.
 
ابوالفتح در پاسخ به این پرسش، ترامپ از هر طرف به ایران فشار آورده است آیا زمان ان نرسیده که ایران از برجام بیرون بیاید؟ گفت: برجام تا زمانی که منافع ایران را تامین کند ادامه خواهد داشت. امروز منافع ایران چون از برجام بیرون نیامده است تامین شده است. ورود یا خروج از یک پیمان با توجه به عقل جمعی نظام اتخاذ می شود. در نظام دو نهاد بالا دستی وجود دارد و یک شورای عالی امنیت ملی و یک شورای عالی نظارت بر حسن اجرای برجام که اعضای آن توسط رهبری منصوب شده اند. این به لحاظ شکلی است اما به لحاظ محتوایی برجام یا توافق هسته ای تماما توافقی اقتصادی نبود و این توافق برای تامین نیاز های اقتصادی ایران صورت نگرفت و رفع یک سری نگرانی های امنیتی و حقوقی نیز در دل برجام بود. خروج آمریکا از برجام و عدم همراهی اروپایی ها و عدم وفاداری انها به تعهداتشان ایران را از منافع اقتصادی برجام محروم کرد اما هنوز منافعی امنیتی و حقوقی در دل برجام وجود دارد که ایران برای حفظ آنها در برجام باقی مانده است. 
 
ابوالفتح با اشاره به این موضوع که؛ آیا می توان گفت کارزار فشار حداکثری آمریکا بر علیه ایران با پیروزی مجدد ترامپ به پایان می رسد؟ تصریح کرد: خیر. من فکر می کنم تا ترامپ به خواسته های خود نرسد این فشار زیاد و زیاد و زیادتر می شود. ولی انتظار می رود بایدن در حوزه برجام از خود نرمش نشان دهد ولی مابه ازای این نرمش مطالباتی خواهد بود.
 
این تحلیلگر مسائل امریکا در پاسخ به این سوال، در سال های اخیر شاهد برجسته تر شدن فاصله بین اروپا و آمریکا بودیم. آیا می توان گفت اگر مجددا ترامپ رای بیاورد ایا فاصله اروپا و امریکا بیشتر از قبل می شود تاکید کرد: خیر. اینطور نیست چون ضعف اروپا در برابر آمریکا و وابستگی هایی که اتحادیه به آمریکا دارد ارتباطی به شخص رییس جمهور ندارد. آسیب پذیری اروپا به لحاظ اقتصادی نشان می دهد که اتحادیه به شدت به آمریکا وابسته است. بحث فقط بحث دولت ها نیست و مساله شرکت ها نیز مطرح است. شرکت های بزرگ و کوچک اروپایی مناسبت های خود با ایران را براساس آنچه وزارت خزانه داری آمریکا در دستور العمل های خود اعلام می کند تعیین می کنند. در صورت وجود داشتن این دستور العمل های محدود کننده فی النفسه بود و نبود ترامپ هیچ اهمیتی ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها