یک کارشناس بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین:

تیم ترامپ از شیوع کرونا در ایران خوشحال است

تحلیلگر مسائل امریکا با اشاره به اصرار امریکا بر افزایش تحریم ها گفت: مسئله این است که برغم شرایط دشواری که کرونا ایجاد کرده، دولت ترامپ متاسفانه به سیاست غیر مسئولانه اعمال تحریم های غیر قانونی ادامه داده و هیچ نشانه ای که حاکی از قصد تغییری در فشار حداکثری علیه ایران باشد، نشان نداده است.
کد خبر: ۱۲۶۵۴۹۲

کوروش احمدی تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت و گو با جام جم انلاین، درباره اصرار امریکا برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران گفت: فکر نمی کنم بشود گفت که بیش از گذشته اصرار بر تمدید تسلیحاتی علیه ایران دارند. مسئله این است که تحریم تسلیحاتی ایران به نحو مقرر در  بند 5 ضمیمه B قطعنامه 2231، 5 سال بعد از  روز تصویب برجام یعنی در 18 اکتبر آینده منقضی و برداشته می شود. اکنون آمریکا دارد به هر دری می زند که مانع لغو این تحریم ها شود. فکر می کنم این روز در هر مقطعی از ریاست جمهوری ترامپ بود، دولت او به همین ترتیب عمل می کرد.

وی در پاسخ به این سوال، هدف امریکا از تمدید و حفظ تحریم‌ها خصوصاً در شرایط کرونایی چیست؟ اظهار کرد: مسئله این است که برغم شرایط دشواری که کرونا ایجاد کرده، دولت ترامپ متاسفانه به سیاست غیر مسئولانه اعمال تحریم های غیر قانونی ادامه داده و هیچ نشانه ای که حاکی از قصد تغییری در فشار حداکثری علیه ایران باشد، نشان نداده است. اتفاقا کسانی در دولت ترامپ از این که به تصور آنها کرونا باعث افزایش اثربخشی تحریم ها خواهد شد، ابراز خوشحالی کرده اند. مسئله این است که آمریکا خود را در برابر یک عمل انجام شده قرار داده که راه پس و پیش چندانی برایش باقی نگذاشته است. اگر تحریم ها را لغو یا تعلیق کند، خود بر نادرستی سیاست هایش در قبال ایران صحه گذاشته و در این صورت با مشکل بزرگی در انتخابات پیش رو مواجه خواهد شد.  

وی با اشاره به بی اعتنایی امریکا برای لغو تحریم ها علیه ایران گفت: اگرچه وزارت خارجه ما هر چه در توان داشته انجام داده، اما واقعیت این است که فشارهای موجود بر ترامپ برای لغو تحریمها هنوز در حدی نیست که ترامپ را وادار به تفکر کند. در دهه 1990 فشارها بر آمریکا و انگلیس برای لغو تحریم های جامع سازمان ملل علیه عراق بسیار بیشتر از فشارهای کنونی بر آمریکا برای لغو تحریم ها علیه ایران بود. اما آن فشارها حاصلی نداشت و نهایتا به جنگ انجامید. البته سیاست اعمال فشار بر آمریکا طبعا باید ادامه داشته باشد، اما فشار از این نوع به تنهایی  کاری از پیش نخواهد برد و ابتکارات دیگری نیز لازم است.

احمدی با اشاره به عصبانیت امریکا از پرتاپ ماهواره نور توسط سپاه پاسداران گفت: متاسفانه برغم اینکه پرتاب ماهواره اعم از نظامی یا غیر نظامی حق هر کشوری است و هیچ منع بین المللی در برابر چنین اقدامی از سوی کشورها وجود ندارد، اما جریان های تندرو در آمریکا طی روزهای گذشته کوشیده اند تا از این اتفاق حربه دیگری علیه ایران بسازند و بویژه وانمود کنند موشکی که این ماهواره را در مدار زمین قرار داد، حکایت از پیشرفت صنایع موشکی ایران در جهت تولید موشک های بالستیک قاره پیما و تولید موشک های مناسب برای حمل سلاح هسته ای دارد. این در حالی است که ایران اساسا برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای ندارد و بند 3 ضمیمه B قطعنامه 2231 اولا یک محتوای توصیه ای دارد و ثانیا از ایران دعوت می کند که موشک هایی که با هدف حمل سلاح هسته ای طراحی شده باشند، تولید نکند. 

تحلیلگر مسائل بین المللی در پاسخ به این سوال، با توجه به اقدامات ترامپ ایا می تواند افکار عمومی در انتخابات نوامبر به سمت خود بکشاند؟ تصریح کرد: انتخابات در آمریکا اساسا حول مسائل اقتصادی و دیگر مسائل داخلی مثل مهاجرت و خدمات درمانی و...  اینها می چرخد. در شرایطی که کشور درگیر یک بحران بزرگ بین المللی یا جنگ پرتلفاتی در خارج باشد. البته از آنجا که برجام یک نقطه تنش و تخاصم بین جمهوریخواهان و دمکراتها بوده، می توان انتظار داشت که شکست سیاست های جاری ترامپ در مورد ایران و برجام، به حربه ای قوی علیه او در جریان مبارزات انتخاباتی تبدیل شود. ظاهرا یکی از اهداف اصلی ترامپ این است که مانع شکل گیری ذهنیتی  حاکی از شکست سیاست هایش علیه ایران در رای دهندگان شود. فرض ترامپ این است که جلوگیری از لغو تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران برای این منظور لازم است. 

احمدی با بیان اینکه تحریم ها وفشارهای امریکایی نتوانسته جلوی پیشرفت های ایران را بگیرید  تاکید کرد: پیشرفت های که در اکثر زمینه ها داشتیم  برداشت ما و مقامات ما است. برداشت مقامات آمریکایی این نیست. آنها تصور می کنند که شرایط دشواری برای ایران ایجاد کرده و مانع فروش نفت و برخی منابع دیگر ایران و نیز دسترسی به دارایی هایش در بانکهای بین المللی شده اند. مشکل بزرگ دیگر این است که تیم امنیتی ترامپ و بویژه پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نگرشی ایدئولوژیک به مسائل دارند و تصور می کنند که وظیفه دارند فشار بر ایران را حفظ و افزایش دهند؛ صرف نظر از اینکه نتیجه ای حاصل بشود یا نشود. تصور دیگر آنها این است که گویا محدود کردن دسترسی ایران به منابعش ممکن است موجب محدودیت هایی برای ایران در پیشبرد سیاست خارجی و حمایت از دوستانش در منطقه و ورای آن بشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها