چه خبر است؟
آقای مجری باز هم دست به کار شده و «کلاسیکو» را تهیه کرده است. در این برنامه فضایی طراحی شده که برای اولین بار فردوسی پور در آن به حضور تماشاگران تن داده است، اتفاقی که در آن حاضران و طرفداران هر کدام از دو تیم مثل تماشاگرانی که در یک استادیوم هستند کنار هم نشسته و مستقیم با مهمان برنامه گفت و گو کردند.
اجرای کلاسیکو را هم پژمان جمشیدی به عهده داشت، جمشیدی که می توان به او مرد هزار چهره دنیای هنر و ورزش گفت، پس از حضور در عرصه فوتبال، موسیقی، بازیگری سینما و تلویزیون و تئاتر، حالا اولین تجربه اجرای خود را در این فضا به ثبت رساند.
و اما علاوه بر ترجیح فردوسیپور برای نیامدن جلوی دوربین یکی دیگر از اتفاقاتی که در این برنامه رخ داد، دعوت از چهرههایی بود که بعضیهایشان به نوعی با تلویزیون برخوردها و حاشیههایی داشتهاند، ماجرایی که نمی شود از تأثیر آن برای جلب نگاههای بیشتر گذشت. به عنوان مثال وریا غفوری که هفته گذشته به خاطر صحبتهایش در این باره که با دوربین تلویزیون صحبت نمیکند، خبرساز شده بود یکی از مهمانهای این برنامه بود، امیرمهدی ژوله هم نفر دیگری است که مدتهاست در تلویزیون دیده نمیشود و بیشتر با شوخیها و حاشیههایش در فضای مجازی با مخاطبین ارتباط دارد.
در کنار اینها غافلگیری با مهمانها جزو کارهای همیشگی فردوسی پور است، اتفاقی که در این برنامه هم با ارتباط تصویری با ژابی آلونسوهافبک اسبق رئال مادرید رخ داد.
حامیان مالی
کلاسیکو به تهیه کنندگی عادلی فردوسی پور، سرمایه گذارانی دارد که نام آنها برای خیلیها آشناست. کافهبازار، فیلیمو و نماوا از حامیان این برنامه هستند که در بین آنها فیلیمو و نماوا ید طولایی در تولید و نشر برنامههای اینترنتی دارند، این دو شرکت مدتهاست در حوزه تولید محتوا خرده فعالیتهایی انجام دادهاند؛ برنامههایی که برخی از آنها دیده شد و برخی دیگر هم دچار شکست و ناکامی شدند.
کافه بازار هم عضو تازه این گروه است که وارد عمل شده و گویا قرار است جدیتر با فعالیتهای فضای شبکههای اینترنتی همراه شود.
استقبال سیاسی از یک برنامه ورزشی!
خبر تولید و پخش برنامه کلاسیکو روز گذشته از سوی رسانههای مختلف پیگیری شد اما این خبر در رسانههای نزدیک به دولت به صورت ویژه و با ضریب بالا پرداخته شد. شاید دلیل این توجه ویژه به مسائل سیاسی و انتخاباتی برگردد و اینکه برخی جریانات فکر میکنند با مطرح کردن موضوع برنامه نود و عادل و اینگونه مسائل، افکار عمومی را از مسائل اصلی نظیر سهمیهبندی بنزین و مسائل اقتصادی و ... دور کنند.
ادامه دارد؟
سه سال پیش که فردوسی پور اولین برنامه اینترنتیاش را در آیو ساخت، با وجود بخشهای مختلفی که این برنامه داشت و قسمتهای کوتاه و بلندی که در فضاهای گوناگون، کم و بیش از آن منتشر و دست به دست میشد، در یک برآورد کلی میتوان گفت که نتوانست با اقبال چندان گسترده ای مواجه شود و این پروژه موفقیت آمیز نبود.
این موضوع دلایل مختلفی دارد و یکی از مهمترینهای آن، جایگاه تلویزیون و شبکههای اینترنتی است، فضایی که طبیعتا سه سال گذشته هنوز آن طور که باید بین مردم جا باز نکرده بود و خیلیها حتی از وجود آن مطلع نبودند اما امروز رسانههای تعاملی(VODها) بیشتر از قبل شناخته شدهاند و طرفداران خود را دارند، به همین خاطر میزان استقبال از برنامههای تولیدی در آنها هم سیر صعودی داشته و دارد.
به هر صورت با توجه به این که به نظر میرسد برای این برنامه استودیویی ویژه طراحی شده باشد، احتمال گستردهتر شدن فعالیت فردوسیپور در تلویزیونهای اینترنتی قوت گرفته هر چند که احتمالا ادامه فعالیت او به استقبال از این برنامه بستگی خواهد داشت چرا که باید دید بعد از آن تجربه نسبتا ناکام در آیو برای این برنامه چه اتفاقی می افتد و شاید یکی از علتهای عدم حضور عادل در جلوی دوربین هم همین باشد. باید منتظر ماند و این برنامه را دید و بعد درباره سرنوشت آن و سازندگان آن قضاوت کرد.
فاطمه شهدوست
رسانه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد