بررسی اتفاقات عجیب استادیوم شهر تبریز

باشگاه تراکتور سازی مقصر است نه هوادار و هوادارنما

هنوز جنجال ها تمام نشده است. چند شعار قومیتی در جریان دیدار تیم های استقلال و تراکتور در هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران آنچنان سر و صدا کرده که پایش به رسانه های ترکیه ای هم باز شده است.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۲۴
باشگاه تراکتور سازی مقصر است نه هوادار و هوادارنما

به گزارش جام جم آنلاین ، هنوز دو روز هم از برگزاری دیدار تراکتور و استقلال در هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران نگذشته است اما هنوز حواشی این دیدار بازتاب دارد. در دیداری که با نتیجه چهار بر دو به سود تیم استقلال تهران به پایان رسید برخی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه شعارهایی قومیتی و بی ربط به فوتبال سر دادند که این موضوع مورد خوشایند برخی از رسانه های ترکیه ای واقع شده است.

این مشکل بزرگ را که پیش از این هم بارها در فوتبال ایران مشاهده شده بود چگونه حل می شود؟ اصلا چرا باید تماشاگران حاضر در یک ورزشگاه به خود اجازه بدهند شعار قومیتی سر بدهند و اصلا یکی از جنجالی ترین حرکات این روزهای فوتبال جهان را از خود نشان بدهند، یعنی سلام نظامی. چرا باید عده ای به خود اجازه بدهند شعارهای خلاف منطق و عقل سر بدهند و جو فوتبال را متشنج کنند؟ چرا این رفتارها در فوتبال ایران مدام تکرار می شود؟ هیچکدام از مسئولان فکر نمی کنند که این تکرارها به یک نتیجه بد و سیاه دیگر در آینده منتهی می شود؟

دیدار ترکیه و فرانسه در انتخابی یورو 2020 تا مرز به تعویق افتادن هم پیش رفت چرا که پیش بینی می شد تماشاگران ترکیه ای حاضر در ورزشگاه در حمایت از ارتش نظامی کشورشان سلام نظامی بدهند. اما این اتفاق واقعا افتاد تا خشم بسیاری را برانگیخته شود. حالا همه می پرسیدند مگر فوتبال جای سیاسی بازی، نژادپرستی و رفتارهای ناپسند دیگری از این دست است.

دو روز پیش هم در ورزشگاه یادگار امام شاهد این سلام نظامی اینبار نه از سوی هواداران تیم ملی فوتبال ترکیه که هواداران تیم تراکتورسازی بودیم. در واقع آنچه که بر روی سکوها مشاهده شد به هیچ عنوان در منطق نمی گنجید. چه کسی مقصر این رویه رو به افول فوتبال ایران است؟ فرهنگ رو به قهقرای فوتبال ایران چگونه درمان می شود؟

باشگاه ها، کانون اصلی فرهنگ سازی

محمود یاوری چهره نام آشنای فوتبال ایران و سرمربی سابق تیم هایی همچون ذوب آهن و فجر شیراز در اینباره به جام جم آنلاین گفت: ما چرا روی سکوها دنبال مقصر می گردیم؟ مقصر را در باشگاه ها پیدا کنید، آنها آنجا هستند، پشت میز خود.

وی افزود: واقعیت موجودی فوتبال ما همین است. در باشگاه ها فرهنگ سازی به بازیکنان یاد نمی دهند. باشگاهی که در آن فرهنگ وجود نداشته باشد این بی فرهنگی بر روی سکوها هم منتقل می شود.

یاوری عنوان کرد: پس پیش از هر چیزی ابتدا باید به سراغ باشگاه و مدیرانش برویم. نگاهی به سکوها و وضعیت فرهنگی باشگاه، هواداران و بازیکنان بیندازیم بعد اگر دیدیم چیزی جز بی فرهنگی پیدا نمی شود به سرعت مدیریت باشگاه را عوض کنیم.

یاور خاطرنشان کرد: در فوتبال حرفه ای دنیا اهمیت بر روی موضوع فرهنگ و رفتاری تماشاگران و بازیکنان در اولویت قرار دارد اما در ایران ما چقدر روی این مسئله فکر می کنیم؟ تاکید می کنم، دلیل رفتارهای ناهنجارانه تماشاگران را روی سکوها جستجو نکنید.

این چهره نام آشنای فوتبال ایران در پایان گفت: تنها راه چاره همین است. باید همه چیز را از اول برای فرهنگ فوتبال ایران تعریف کنیم. امیدوارم برخوردهایی به شدت بازدارنده در راستای این حرکات صورت بگیرد.

وقتی همه خوابند!

شاید از نظر این پیشکسوت فوتبال باشگاه ها مقصر اصلی شعارهای قومیتی بر روی سکوها باشند اما در این میان نباید نقش فدراسیون فوتبال را از یاد برد، فدراسیونی که بارها «بخشش» را در دستور کار خود قرار داده و محرومان و متخلفان را بخشیده است. انگار که همه خواب هستند و کسی متوجه نیست که این ماجرا تا چه اندازه بر روی فوتبال ایران تاثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها