با گذشت بیش از یک ماه از وقوع سیلاب، بخش گردشگری لرستان همچنان در رکود است

ترس از سیل بلای جان گردشگران

زمستان پربارش بساطش را جمع کرده و از سرزمین مهر و مفرغ رفته بود، کوه‌های پوشیده از برف، چشمه‌سارانِ پر از آب، رودهای خروشان و درختان با جوانه‌های نورس، نوید بهاری زیبا و دلکش را می‌داد. لرستان زیبا در کانون توجه فعالان گردشگری و گردشگران و مسافران نوروزی قرار گرفته بود. اولین قطار گردشگری لرستان (ریل‌رود)، آماده حرکت و جابه‌جایی مسافرانش در زیباترین مسیر ریلی کشور بود و تمام ظرفیت 14 مسیر حرکتی‌اش تکمیل شده بود. حتی بیشتر مراکز اقامتی بویژه اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای هدف گردشگری مانند بیشه، دره اسپر، ونایی و شورآب تا پایان فصل بهار رزرو شده و کارگاه‌های تولید سوغاتی و صنایع‌دستی فعال‌تر از هر زمانی بود. سرزمین آب و آبشار برای ورود مهمانان و میزبانی باشکوه و رنگارنگ آماده بود، اما به جای نوروز و مسافرانش، سیلابی ویرانگر از راه رسید. گو این‌که سیلاب آمد تا لرستان و زیبایی‌هایش را با خود ببرد، اما بیش از آن‌که زیبایی‌ها را ببرد، تصور و تصویر آن را برد، چرا که در عمل دست‌درازی‌اش تنها به چند منطقه محدود شد و گزندی به دلبرانه‌های بهاری سرزمین لاله‌های واژگون نرساند، با این همه آنچه در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی و غیررسمی پیچید، غیر از این بود، گویا همه‌شان در تصمیمی نانوشته بر آن شده بودند تا مردم را از سفر به لرستان برحذر دارند. همین هم شد و تصویر استانی غرق در آب و سیلاب در ذهن مردم نقش بست. ذهنیتی نادرست همان و خوابیدن صنعت نوپای گردشگری لرستان همان.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۹۶

در حالی که بخش بسیار زیادی از جغرافیای استان لرستان پس از پایان باران‌های شدید و فروکش کردن رودخانه‌ها و سیلاب‌ها، جلوه‌ای ناب‌تر و زیباتر از هرسالی و هر فصلی به خود گرفته بود، متاسفانه به دلیل حجم بالای جریان‌سازی‌های رسانه‌ای، تمامی آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری، برنامه‌های ورودی خود به استان را لغو کردند و همچنان با گذشت بیش از یک ماه از سیلابی که فقط در بخش‌های معدودی از استان آمد، این رکود در بخش گردشگری حاکم است. متاسفانه همچنان تصور عامه این است که همه شهرها و مناطق لرستان درگیر سیلاب است و سفر به آن، ریسک و توام با خطر است؛ حال آن‌که در حال حاضر طبیعت لرستان اعجاب‌انگیزتر از هر سالی است که بیننده‌ای به چشم دیده. مخملکوه زیبا و آبشار‌های خروشان نوژیان و گریت در خرم‌آباد، آبشار آب‌سفید در الیگودرز، آبشارهای چهل‌گانه آبگرمه، ازنادر، حشوید و دشت لاله‌های واژگون، تالاب زیبای ازگن در دورود، ترکیب زیبای بلوط و دیواره‌های سر به فلک کشیده ژئو پارک شیرز در کوهدشت، منطقه سرسبز و بی‌نظیر ونایی در بروجرد، منطقه گردشگری دره‌تخت و تونل برفی کمندان در ازنا، دره کول چپ (دره بهشت) و دره خزینه در پلدختر، آبشار کاکارضا و منطقه زیبای هنام در الشتر، چشمه‌های آبگرمِ دلفان و ... همه و همه این روزها در جلوه‌گری بی‌مانند شده و هرکدامشان می‌توانند مقصدی بی‌نظیر برای مسافرت‌های بهاری باشند. قطار گردشگری لرستان هم به عنوان اولین قطار حامی محیط زیست در کشور، در آغاز سال جدید که به حرکت درنیامده، متوقف شده بود، دوباره از خرداد روی ریل زیبایی‌های لرستان می‌رود.
درصدد تغییر ذهنیت مردم هستیم
مهدی بهاروند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان به جام‌جم می‌گوید: لرستان در زمینه اکوتوریسم و تنوع جاذبه‌های طبیعی از مقاصد مهم گردشگری ایران است و نه‌تنها به‌واسطه رودها، چشمه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌هایش مورد توجه است که در حوزه تاریخی و فرهنگی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و سبک زندگی عشایری، بناها و پل‌ها و تپه‌های تاریخی و باستانی آن، بر جذابیت این خطه افزوده است.
بهاروند اگرچه اذعان دارد سیلاب به بناهای تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری استان چون پل ها، راه‌های ارتباطی و سکوهای تفریحی آسیب‌های زیادی وارد کرده و بسیاری از رزروهای انجام شده در مراکز اقامتی، پذیرایی و تورهای ورودی به استان را لغو کرده، اما در عین حال می‌گوید: دلیل لغو این برنامه‌های سفر، بیش از آن‌که تخریبات و سیلاب باشد، ذهنیات منفی ایجاد شده و نادرست است. برای همین به منظور تغییر فضای ایجاد شده علیه گردشگری لرستان و ایجاد شرایطی برای ورود گردشگر به استان، در هفته دوم اردیبهشت، تور آشناسازی با جاذبه‌های گردشگری استان برای فعالان گردشگری سراسر کشور برگزار شد.
خسارت‌ها جبران می‌شود
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان می‌افزاید: برنامه‌های تبلیغاتی و تهیه مستندِ جاذبه‌ها و کلیپ‌های گردشگری نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجرای میراث فرهنگی برای جذب دوباره گردشگر است.
به گفته وی تا پایان تابستان نیز بخشی از خسارات سیل با ایجاد زیرساخت در مناطقی از قبیل آبشار نوژیان و دریاچه گهر مرتفع می‌شود. لذا برنامه‌های مختلف و متنوعی برای کاهش اثرات منفی سیل در نظر گرفته شده که در حال اجرای آنها هستیم .
بهاروند اضافه می‌کند که به منظور جبران خسارات ناشی از سیلاب بر بناها و آثار تاریخی و گردشگری، گزارشی نیز تهیه و به مراجع مسؤول بالادست ارسال شده تا ضمن تامین اعتبار برای بازسازی بناهای آسیب دیده، شغل‌های از دست رفته هم احیا شود.

اطلاع‌رسانی صحیح در صفحات مجازی و رسانه ملی
جلال شیراوند/ کارشناس ارشد گردشگری
از آنجا که گردشگری یکی از حساس‌ترین صنعت‌ها در سطح جهانی است، کوچک‌ترین اتفاق منفی از نظر روانی، تاثیر چشمگیری بر انتخاب مقصد گردشگران می‌گذارد. از همین‌روی در روزهای پرباران و پرتنش نوروز امسال در لرستان و پس از وقوع سیلاب، متاسفانه شاهد کاهش قابل ملاحظه حجم گردشگران ورودی به این استان بودیم. در واقع انتشار انبوه تصاویر نگران‌کننده از سیلاب در گوشه و کنار کشور به‌ویژه لرستان، در عمل جدی‌ترین ضد‌تبلیغ برای گردشگری این خطه بود.
تورهای گردشگری زیادی کنسل شد از جمله ده تور مربوط به آژانس مسافرتی خودمان که همگی شامل لرستان‌گردی و اقامت چند‌روزه بود. متاسفانه فکر می‌کنم بار روانی منفی که برای استان ایجاد شد، تا چند ماه دیگر هم از بین نخواهد رفت و معتقدم بهترین کاری که برای رفع تصویر منفی ایجاد شده علیه گردشگری استان‌های سیل‌زده می‌توان انجام داد، اطلاع‌رسانی صحیح در صفحات مجازی و رسانه‌های ملی است با این محوریت که در استانی مثل لرستان که ده‌ها مقصد گردشگری دارد، سیل یا هر بلای طبیعی دیگری نمی‌تواند به تمام این مقاصد آسیب برساند، چرا که لرستان چهار فصل است و پهناور و چنانچه قسمتی از آن دچار حادثه شود، قسمت‌های دیگر می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح در فهرست بازدیدهای گردشگری قرار گیرد.

امیرحسین ارکیان

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها