ماهنامه هنری «آرت نیوزپیپر» با انتشار گزارشی پاویون ایران در پنجاه و هشتمین دوسالانه (بی‌ینال) ونیز را در میان جذاب‌ترین‌های این نمایشگاه بزرگ هنری قرار داد. وب‌سایت Art‌Newspaper در گزارشی ضمن معرفی پاویون ایران به عنوان یکی از شش غرفه دوسالانه هنری ونیز که حتماً باید دید، در توصیف آن آورده است: «در پاویون ایران میزهای بزرگی که در طول اتاق قرار گرفته و روی آنها را گل، میوه، شمعدان و... می‌پوشاند، قرار دارند و یک لوستر غول‌پیکر بالای آنها به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۱۲۰۵۹۶۶

این چیدمان به وسیله کاغذهای خاکستری پاپیه ماشه توسط طراح مجرب ایرانی رضا لواسانی، شکل گرفته و تعمقی روی چرخه زندگی است. کمی آن سوتر صندلی خالی پیرمردی دیده می‌شود که نشان‌دهنده غیبت و مرگ است. این اثر که در پنج جعبه به ونیز حمل شده، اثر برجسته غرفه ملی ایران است. سمیرا علیخان‌زاده، هنرمند دیگری است که از عکس‌های آماده استفاده کرده تا به همراه لباس‌ها و کفش‌های ساده، تصویری شفاف از زنان جوان ایرانی را در گذشته نمایش دهد.»
پاویون ایران با نام «بودن و سرودن» در نزدیکی میدان سن مارکوی ونیز آغاز به کار کرده است و رضا لواسانی با اثر زندگی، سمیرا علیخان‌زاده با اثر شبح صلب خاطره و علی میرعظیمی با اثر شاهد آواز از ایران در پنجاه و هشتمین دوسالانه هنر ونیز حضور دارند. سایت رسمی دوسالانه هنری ونیز در توصیف پاویون ایران می‌نویسد: «خرد‌جمعی هنرمندان ایران طی قرن‌ها له یا علیه مفاهیم عرفانی و فلسفی در کنار حس زیبایی شناختی گسترش یافته است. مفهوم «ناکجاآباد» یکی از پارادایم‌های اصلی به‌ویژه در هنرهای تجسمی ایران است. نقاش ایرانی همواره به ارائه تصویر اصل از طریق ادراک مادی‌گرایی اعتقاد دارد. این میراث جمعی در آثار هنرمندان معاصر از طریق نظریه‌ها و پارادایم‌های بدیع قابل خواندن است. این پدیده هنگامی که با رویکردهای غربی و روند هنری در دوران پس از اینترنت ادغام می‌شود، جالب‌تر می‌شود.»
پنجاه‌وهشتمین دوسالانه هنر ونیز از 21 اردیبهشت تا سوم آذر در ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و امسال ۹۰ کشور از سراسر جهان در آن شرکت کرده‌اند. کشورهای غنا، ماداگاسکار، مالزی و پاکستان برای اولین بار است که در این رویداد بزرگ هنرهای تجسمی حضور یافته‌اند.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها