یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

آمریکایی‌ها مصمم به تغییر رژیم در ونزوئلا هستند

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به شکست مذاکرات طرف‌های درگیر در ونزوئلا و ادامه‌دار بودن منازعات تأکید کرد: آمریکایی‌ها مصمم به تغییر حکومت در ونزوئلا هستند.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۶۱
آمریکایی‌ها مصمم به تغییر رژیم در ونزوئلا هستند

هادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص کودتا در ونزوئلا با اشاره به اینکه تحولات در این کشور از ژانویه 2019 تا امروز ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: بااین‌حال در روزهای اخیر اوضاع ونزوئلا بحرانی‌تر شد و دلیل آن‌هم این است که گوایدو رهبر مخالفان بعد از سفری که به کشورهای منطقه داشت طی یک پیام توییتری به مردم اعلام کرد به خیابان‌ها بریزند.

اعلمی بابیان اینکه تقریباً 50 کشور از گوایدو اعلام حمایت کرده‌اند، اظهار کرد: کودتا در ونزوئلا با آغاز تحریم‌های نفتی این کشور هم‌زمان‌شده و هرچند از پشت پرده تحولات خبر نداریم ولی این اتفاقات از یک‌زمانی شدت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بعد از فراخوان گوایدو برای به خیابان ریختن مردم تحولات در ونزوئلا خیلی سرعت گرفته است، ادامه داد: در ابتدا نشان داده شد که لئوپولدو لوپز از مخالفان سیاسی دولت مادورو که چندین سال زندانی بود ظاهراً از پایگاه هوایی لاکاردوتا آزاد شد و همراه او آن‌گونه که در تصاویر نشان داده شد سربازانی با بازوبند آبی بودند که القاء می‌کرد بخشی از سربازان ‌همراه او هستند.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین بابیان اینکه همزمان با آزادی لوپز درگیری‌ها در ونزوئلا شروع شد اظهار کرد: در ادامه فضای مبهم و بدون خبری ایجاد شد و در ادامه هم خبرهای بعدی حاکی از درگیری‌های شدیدی بود که نشان می‌داد قرار بوده کودتای شدیدی اتفاق بیافتد، حتی پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که قرار بوده بخشی از دولت و نیروهای مسلح با آقای گوایدو همراه شوند و مادورو هم کشور را ترک کند اما روس‌ها مانع شده‌اند.

وی بابیان اینکه اکنون عملاً ونزوئلا تبدیل به صحنه رقابت استراتژیک قدرت‌های بزرگ به‌خصوص روسیه و آمریکا شده است تأکید کرد: کماکان این وضعیت ادامه دارد و امروز هم دوباره گوآیدو برای تظاهرات گسترده فراخوان داده است که نشان می‌دهد فضا را به‌طرف درگیری‌های خونین و منازعات گسترده پیش می‌برد.

اعلمی بابیان اینکه آخرین واکنش نیروهای مسلح ونزوئلا اعلام وفاداری به مادورو بوده اظهار کرد: وزیر دفاع این کشور به مادورو اعلام وفاداری کرده اما گوآیدو هم مدعی است که بخشی از نیروهای مسلح همراه او هستند، بااین‌حال فضا طی 48 ساعت آینده مشخص‌تر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص درصد محبوبیت طرف‌‌های نزاع در ونزوئلا با تأکید بر اینکه هیچ نظرسنجی در مورد محبوبیت مادورو و گوایدو وجود ندارد خاطرنشان کرد: بااین‌حال چیزی که واضح است اینکه مشکلات اقتصادی خیلی مردم را اذیت می‌کند و اگر سابقه تاریخی کشورهای آمریکا لاتین را بررسی کنید در همه‌جا اگر شکست اقتصادی وجود داشته مردم توجه نمی‌کرده‌اند که ساختار سیاسی چپ‌گراست یا راست‌گرا، به‌هرحال اعتراضات خود را مطرح می‌کنند.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در ونزوئلا وضعیت اقتصادی بسیار وخیم است، همین مسئله موجب کاهش طرفداران مادورو می‌شود و هرچند تعداد تظاهرکنندگان دو طرف برابر نشان داده می‌شود ولی احتمال من این است که طبیعتاً گوایدو باید محبوبیت بیشتری را داشته باشد، به دلیل اینکه او قول بازسازی، بهبود شرایط اقتصادی و همین‌طور برداشته شدن تحریم‌های نفتی را داده و مشخص است مردمی که تحت‌فشار شدید اقتصادی هستند و قطعاً نارضایتی بالایی دارند از این وعده‌ها استقبال می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به شکست مذاکرات طرف‌های درگیر در ونزوئلا و ادامه‌دار بودن منازعات تأکید کرد: آمریکایی‌ها مصمم به تغییر رژیم در ونزوئلا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها