هنرمندان هندی با سیاستمداران همراه می‌شوند

انتخابات بالیوودی

در حالی که بالیوود یک صنعت سینمای به هم پیوسته به نظر می‌رسد، انتخابات پیش‌روی این کشور آسیایی صنعت سینمای کشور را به چند دسته تقسیم کرده و چندپارگی آن را به نمایش گذاشته است. رسانه‌های گروهی هند در این‌باره صحبت می‌کنند که صنعت سینمای هند یک صنعت مستقل است که وابستگی چندانی به دولت مرکزی و حکومت ندارد. اما زمان انتخابات که فرا می‌رسد، نگاه و دید هنرمندان هندی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. حمایت ستارگان بالیوودی از این یا آن سیاستمدار و حزب سیاسی، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در شمارش آرا دارد. با نگاهی به مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی هند، می‌توان به این نتیجه رسید که بخش مهمی از جامعه هنری هند از آن چه که «رژیم مضر» عنوان و معرفی می‌شود، بسیار آزرده‌خاطر و نسبت به آن معترض است. البته منظور از رژیم مضر، چیزی نیست جز دولت فعلی کشور و نخست‌وزیر آن نارندرا مودی. در شرایطی که مودی به دنبال آن است که برای بار دوم سمت نخست‌وزیری هند را به عهده بگیرد، چهره‌های مستعد بالیوودی کمپین اطلاع‌رسانی به راه انداخته‌اند و از رای‌دهندگان خواسته‌اند آگاهانه و دقیق رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.
کد خبر: ۱۲۰۱۲۸۹

به نوشته نشریه هالیوود‌ریپورتر، کار رای‌گیری در بزرگ‌ترین دموکراسی جهان شروع شده و تا دو هفته ادامه خواهد داشت. هنرمندان هندی هم همراه و همگام با جامعه روشنفکر و فرهیخته کشور، در صف اول رای‌گیری و مسائل مربوط به آن قرار دارند. اما این بار، این صف متحد و به هم پیوسته نیست. در میان ستارگان بالیوودی، دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی وجود دارد و نمی‌توان نگاه واحدی در بین آنها پیدا کرد. بین فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان بالیوودی، تعداد بسیار زیادی وجود دارند که خواهان آن هستند مردم رای‌شان را به نفع مودی به داخل صندوق‌های رای نیندازند. بسیاری از استعدادهای بالیوودی که در بخش خلاق فیلمسازی صنعت سینمای کشور کار می‌کنند، مخالف حزب مودی یعنی حزب باراتیا جانتا (بی‌جی‌پی) هستند. این حزب در سال 2014 توانست بیشترین تعداد رای را از آن خود کرده و دولت را در دست بگیرد. اما روشنفکران بالیوودی احساس می‌کنند همین یک بار کافی است و نیازی نیست که این حزب برای بار دوم هم به پیروزی برسد. آنها از حزب باراتیا جانتا به‌عنوان حزبی دست راستی اسم می‌برند که ملی‌گرایی هندو را تبلیغ می‌کند و فضای سیاسی کشور را محدود کرده است.
مخالفت عمومی
مخالفان مودی روی این نکته تاکید می‌کنند که نه فقط هنرمندان بالیوودی، که هنرمندان ایالت‌های دیگر هند هم مخالف سیاست‌های این سیاستمدار هستند. بین هنرمندان جنوب هند، نام‌های زیادی دیده می‌شود که مخالف بی‌جی‌پی هستند. گروهی از فیلمسازان جنوب هند با انتشار بیانیه مشترکی، از مردم رای‌دهنده درخواست کرده‌اند با فاصله‌گیری از این حزب، مانع از به قدرت رسیدن دوباره آن شوند. بین امضاکنندگان این بیانیه می‌توان نام‌هایی چون آناند پاتواردان، گورویندر سینگ، سانال کومار ساسیداران و وتریماران را دید. شاید این نام‌ها برای مردم غیر‌هندی‌زبان نام‌های آشنایی نباشد، اما در میان مردم جنوب هند شهرت و محبوبیت بسیار زیاد و بالایی دارند. در این بین، پاتواردان برای فیلم‌هایی که منتقد تند و تیز جبهه راست هستند، محبوبیت زیادی بین تماشاگران هندی دارد. او از سال 1992 با هر فیلم خود، شور و هیجان خاصی بین تماشاگران و منتقدان کشور به وجود آورده است.
رای به عدالت
اما در بالیوود هم تعداد مخالفان مودی کم نیست. آنوراگ کاشیاپ که با مجموعه «بازی‌های مقدس» خود برای شبکه نتفلیکس موجی در بالیوود راه انداخته، صدای اعتراضش را علیه نخست‌وزیر بلند کرده است. نصیرالدین شاه و کانکانا سن شارما از جمله بازیگران مطرحی هستند که به کاشیاپ پیوسته‌اند. کاشیاپ در بیانیه خود از جمله گفته است: «از شهروندان کشور می‌خواهم به عشق و شفقت رای دهند. با رای خودمان عدالت اجتماعی و برابری را تضمین کنیم و به نیروهای تاریکی و بربریسم نه بگوییم.» این فیلمساز برای دست یافتن به عدالت اجتماعی و برابری، رای منفی به بی‌جی‌پی را تنها راه ممکن می‌داند.
طرفداران پر و پا قرص
اما مودی در این مبارزه تنها نیست. او هم طرفدارانی در بین اهالی صنعت سینما دارد. آنوپام کر، کمدین و بازیگر کهنه‌کار بالیوودی یکی از آنهاست، که تبلیغات وسیعی برای این سیاستمدار به راه انداخته است. کیران کر همسر این بازیگر 64 ساله (که چندین جایزه بین‌المللی هم دریافت کرده) از اعضای حزب بی‌جی‌پی است و در پارلمان کشور از سوی این حزب حضور دارد. آنوپام کر در گفت‌وگویی گفت: «برخی بیانیه صادر کرده و در آن از عموم مردم خواسته‌اند که به مودی رای ندهند. آنها ادعای مستقل بودن هم می‌کنند، اما ظاهرا متوجه این مسأله نیستند که با این دیدگاهی که ارائه می‌دهند، در حقیقت در حال تبلیغ برای احزاب مقابل هستند. همین که در این رابطه تظاهری صورت نمی‌گیرد، خوب است!»
آنوپام کر قبل از این با بازی در «نخست‌وزیر اتفاقی» حمایت تمام‌قد خود از مودی را اعلام کرده است. این فیلم حمله‌ای مستقیم به حزب کنگره و رهبر آن سونیا گاندی است، حزبی که به عنوان حزب مخالف بی‌جی‌پی شناخته شده است. در فیلم که ماه ژانویه اکران عمومی شد، کر در نقش نخست‌وزیر سابق کشور مانموهان سینگ ظاهر شد. فیلم براساس داستان رمانی به همین نام از سانجی باروآ ساخته شد. تماشاگران و منتقدان استقبالی از این درام سیاسی نکردند.
انجام وظیفه
رسانه‌های گروهی هند در عین حال به این موضوع اشاره می‌کنند، که بسیاری از چهره‌های مشهور بالیوودی از بیان دیدگاه‌ها و نظرات سیاسی خود در ملأعام اجتناب می‌ورزند و ترجیح می‌دهند سکوت کنند. گفته می‌شود تعداد زیادی از آنان به جای آن‌که موضع‌گیری مستقیم و مشخص کنند، فقط از رای‌دهندگان خواسته‌اند رای خود را با دقت و هوشیاری داخل صندوق‌ها بیندازند. عامر خان در واکنش به توییت چند هفته قبل مودی که نوشته بود «رای دادن تنها یک حق نیست، بلکه یک انجام وظیفه است»، چنین پاسخ داد: «کاملا درست می‌گویید جناب نخست‌وزیر. بیاییم و تمام شهروندان این بزرگ‌ترین دموکراسی جهان را درگیر موضوع رای دادن کنیم. بگذارید وظیفه‌مان را به صورت کامل انجام دهیم. ما با رایی که می‌دهیم، صدا و خواسته‌هایمان را به گوش همگان می‌رسانیم.»
آلیا بهات، ستاره جوانی که این روزها جزو محبوب‌ترین بازیگران جوان بالیوود به حساب می‌آید هم چنین می‌گوید: «یک رای به معنی صدای یک ملت است، انتخاب یک ملت. از صدایمان استفاده کنیم و انتخابمان را انجام دهیم.» در ماه ژانویه تعدادی از ستارگان درجه یک بالیوود راهی نیودهلی شدند تا دیداری با مودی داشته باشند. کارن جوهر، تهیه‌کننده معروف هندی که در این دیدار حضور داشت، گفت: «درباره نوع همکاری صنعت سینمای هند برای بنای فردایی بهتر حرف زدیم. باور همه ما این است که بحث‌های جدی، می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات جدی در کشور باشد. ما امیدواریم چنین دیدارهایی به صورت منظم و دائمی برگزار شود، تا صدای طرفین به گوش هم برسد.» در این دیدار بازیگرانی چون رانویر سینگ، رانبیر کاپور و آیوشمن کورانا هم حضور داشتند.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها