حقیقت این است که معمولا فعالان بازار و دستفروشان در همه جای دنیا و از جمله در ایران همیشه به فکر ارائه محصولاتی با ابتکارهای تازه، فروش بیشتر و در نهایت سود بیشترند. از آنجا که به فکر راهکار عملی برای حل مشکل آزار ماهی زبراهای اسیر در تراریوم‌ها هستیم، با احترام به همه فعالان اقتصادی در بازار باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که خیال خامی است اگر تصور کنیم فروشنده‌ها به خاطر حفظ حقوق حیوانات و احترام به مخلوقات خداوند حاضر باشند دست از فروش تراریوم‌هایی بکشند که این روزها به زندان کوچک ماهی‌ها تبدیل شده است. استفاده از ابزار قانون و وضع قوانین کنترلی و جریمه مالی، زندان و... برای فعالان این بخش از بازار هرچند لازم است و به محدودشدن عرضه آن کمک می‌کند، اما تجارب قبلی نشان می‌دهد این رویکرد چاره کار نیست و فقط به زیرزمینی شدن عرضه این محصولات و ‌ خریدوفروش خارج از کنترل آن منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۸۰۸۸

همان‌طور که در گزارش اصلی این صفحه آمده است، اساسا تراریوم برای نگهداری گیاهان طراحی و عرضه شده و نه نگهداری ماهی زینتی! شیشه‌های تراریومی که به عنوان مینی‌آکواریوم در مترو و کنار خیابان این روزها فروخته می‌شود، ابدا زیستگاه مناسبی برای ماهی نیست. ماهی‌های زبرا سخت‌جان هستند و نیاز اکسیژنی پایینی دارند. ولی این دلیل کافی نیست که ما آنها را در تنگی به اندازه شیشه‌های شربت سینه محبوس کنیم و از همه بدتر این‌که در ورودی آن را با چوب پنبه به‌کلی ببندیم!
ماهی‌هایی همچون زبرا و ماهی قرمز (گلدفیش) را که در ایام نوروز در بازار زیاد می‌شوند در آکواریوم یا دست‌کم در یک تنگ بزرگ با دهانه باز باید نگه داشت تا ماهی بتواند به خوبی تنفس کند. این تصور که ماهی با آبشش‌هایش از اکسیژن موجود در مولکول‌های آب یا همان H20 تنفس می‌کند، تصوری اشتباه است. ماهی‌ها از «اکسیژن محلول در آب» تنفس می‌کنند، یعنی همان اکسیژنی که از هوا وارد آب می‌شود. پس دهانه تنگ یا آکواریوم باید کاملا باز باشد تا سطح تماس آب با هوای بیرون زیاد باشد و به این ترتیب اکسیژن هوا بتواند به صورت محلول در لابه‌لای مولکول‌های آب در بیاید. حتما دیده‌اید گاهی در آکواریوم‌هایی که چند ماهی در آن نگهداری می‌شود از پمپ هوا و سنگ هوا برای محلول کردن هر چه بیشتر هوا با آب استفاده می‌شود.
نکته دیگر این که در تراریوم‌های حاوی ماهی عملا جایی برای رهایی ماهی از استرس و پنهان‌شدن وجود ندارد. در دست گرفتن شیشه و جابه‌جا کردن آن و دیدن مناظر بیرونی و تغییر پیاپی نور برای ماهی به‌شدت استرس‌زاست. بعلاوه معمولا این ماهی‌ها غذا هم دریافت نمی‌کنند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند این ماهی‌ها غذا نمی‌خورند! یا در نهایت از همان گیاهان موجود در تراریوم تغذیه می‌کنند و همان غذا کافی است. اینها تصورات اشتباهی است.
با ماهی کوچک تراریوم چه کنیم؟
بهترین کار این است که ماهی را وارد ظرف بزرگ‌تری کنید. دست‌کم چهار تا پنج لیتر آب در یک ظرف بزرگ برای یک ماهی تراریوم فضای مناسبی را ایجاد می‌کند. دقت کنید آب ظرف تازه، هم‌دما با آب شیشه‌ای باشد که ماهی در آن است. بعلاوه آب باید 48 ساعت در ظرفی در باز بوده باشد تا کلر آب متصاعد شده باشد.
به ماهی غذا بدهید. ماهی زبراها همه‌چیزخوار هستند و ذرات بسیار ریز نان، شیرینی، میوه،
تخم مرغ و مرغ پخته و هر چیزی دیگری که می‌بینید می‌خورد، برایش خوب است. اینها هر روز باید به اندازه یک درصد وزن بدن خود غذا بخورند و در این حالت می‌توانید تصور کنید چقدر کم باید به آنها غذا بدهید. اندازه ذرات نیز باید به اندازه نصف دهان آنها باشد.
از رها کردن ماهی زبراها و ماهی قرمزها در طبیعت خودداری کنید. با این کار نه‌تنها ماهی‌ها را به کشتن می‌دهید، بلکه آنها مهمانان ناخوانده‌ای برای طبیعت خواهند بود و رهاکردن آنها در طبیعت کمکی به حل مشکل نمی‌کند. خواسته یا ناخواسته خداوند سرنوشت جان آنها و روزی آنها را حالا به دست شما سپرده و شایسته است از این مخلوقات زیبا به‌خوبی نگهداری کنید.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها