به گزارش جامجم آنلاین ، گرانی پنج تا 10 میلیون تومانی برخی از محصولات سایپا دوباره نگاهها را به سمت وضعیت آشفته صنعت خودرو متمرکز کرد و واکنشهای متعددی را برانگیخت. این سه خودرو تیبا، ساینا و کوئیک هستند که قیمت آنها زیادتر شده است.
محصولاتی که هیچ تغییری در کیفیت آنها حاصل نشده حالا با قیمت گزافتری به فروش میرسند و گویا هیچ اتفاقی هم قرار نیست بیفتد. خودروها مثل همیشه گران شدهاند و مصرف کننده ایرانی هم مثل همیشه مشتری پر و پاقرص آنهاست و در کسری از ثانیه آنها را پیش خرید میکند؛ حتی اگر بداند برخی از این خودروها در مدت زمان کوتاهی تا 10 الی 13 میلیون تومان هم گرانتر شدهاند.
حسین ابراهیمزاده کارشناس صنعت خودرو در اینباره به جامجم آنلاین چنین گفت: افزایش قیمت خودرو دیگر ارزش بررسی ندارد. خوب میدانیم این صنعت چه روندی را پشت سر میگذارد. یک اتفاق دیگر میافتد اما برای آن دلایل دیگری ذکر میکنند. ما دیگر نمیتوانیم باور کنیم تحریمهای شدید اقتصادی علیه ایران دلیل هر نوع گرانی است هر چند عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری است و عمدهترین دلیل به شمار میآید.
ابراهیمزاده عنوان کرد: در قیمت گذاری خودرو چیزی که اکنون مشخص به نظر میرسد این است که این قیمت گذاری بر مبنای سلیقه و منفعت برخی انجام میشود. تخلف در نحوه قیمت گذاری بارز به نظر میرسد و دولت باید راهکاری اساسی در رابطه با این موضوع بیندیشد. افزایش قیمت در شرایط فعلی نه منطقی است و نه قانونی و کمر اقتصاد کشور را بیش از پیش خم خواهد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: برای بررسی دلیل افزایش قیمت خودرو میتوان دلایلی را برشمرد که هیچکدام قانونی نیستند. قیمت گذاری پارامترهایی دارد که حداقل اکنون رعایت نمیشود. محدوده قیمتی یک خودرو موارد متعددی را در برمیگیرد. از هزینه تولید گرفته تا قطعات تولیدی و از دستمزد و سایر جزئیات دیگر.
او ادامه داد: غیرمنصفانه است اگر شرایط اقتصادی و کنونی کشور را نادیده بگیریم. تحریمها تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داد و این در اقتصاد یک روند صد در صد طبیعی است که کاهش، افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد. اما محدوده قیمتگذاری خودرو در ایران در سال جاری فقط به دلیل کاهش تولید نبود. کاهش تولید خود حاصل تحریمهاست که بحث جامعی را توضیح این فرآیند میطلبد.
ابراهیم زاده بیان داشت: به بحث محدوده قیمت گذاری برمیگردیم. وقتی که با افزایش 60 الی 80 درصدی قیمت مواجه هستیم این یعنی اینکه همه چیز به کاهش تولید ارتباط پیدا نمیکند. مگر کاهش تولید فقط معضل کشور ایران است؟ بسیاری از کشورها در صنعتهای مختلف با مسئله کاهش روبرو هستند. اما چه زمانی مصرفکننده را با افزایش شدید قیمت بالاتر از 50 درصد روبرو میکنید؟ این نشان میدهد کار از چند جا می لنگد!
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تخلف، بارزترین نکته فرآیند قیمتگذاری است. در این میان در محدوده قیمتگذاری باید مسائلی نظیر افزایش قیمت قطعات را هم در نظر بگیریم.
وی در پایان گفت: شرایط اقتصادی بغرنجتر از آن است که بخواهیم پیشبینی خوشبینانه داشته باشیم. به نظر من روند قیمتگذاری در سال آینده وارد مرحله دیگری میشود و ما حتی با وضعیت بحرانیتری روبرو خواهیم شد. نمیتوان به مردم گفت نخرند چون صف مشتریان همیشه پررونق است. من برای شش ماه آینده پیش بینی خوبی ندارم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
دکتر فواد ایزدی درگفت و گو با «جام جم»:
حسین حبیبی در گفتوگو با «جامجم» از سرچشمههای نگارگری گفت