به گزارش جام جم آنلاین ، افزایش قیمت خودرو در سال 97 تبدیل به یک بحران شد. البته در میان بحرانهای مختلف اقتصادی کشور، گرانی خودرو بخشی از پازل گرانیها بود که البته قطعه بزرگی هم در این پازل به شمار میرود. مسئله گرانی خودرو تمامی بدنه صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرارداد و این گرانی را به همه جای آن تزریق کرد. قطعات خودرو گرانتر شد و کارخانههای خودروسازی درحالیکه پیشازاین همحجم بسیار زیادی بدهی به این شرکتهای قطعهسازی داشتند با بحران جدیتر و عمیقتری روبرو شدند. اکنون بزرگترین بحران در شرکتهای خودروسازی بدهیهای کلان و نجومی به شرکتهای قطعهسازی است و گفته میشود به همین دلیل این شرکتها از کیفیت قطعات تولیدی خود کاستهاند که خود معضل بسیار بزرگی است.
موج گرانی هرچند وقت یکبار سربالا میآورد و کم شدن فاصله زمانی بین گران شدن دوباره خودرو ، خود به یکی از بحرانهای اقتصادی تبدیل شد. بحران گرانی تا آنجا پیش رفت که خودروهایی باکیفیت نازل نظیر پراید از مرز 50 میلیون عبور کردند و این مسئله گرانی حتی بر روی قیمت خودروهای فرسوده و قدیمی نیز تأثیر گذاشت و قیمت آنها را بالا برد. درحالیکه در انتظار عملی شدن وعدههای برخی از خودروسازان مبنی بر کاهش قیمت برخی محصولات روبرو بودیم با رویهای برعکس مواجه شدیم و قیمت چند نوع خودرو بهشدت با افزایش قیمت روبرو شده است.
ویراژ ادامهدار نجومی خودروها
محصولات شرکت خودروسازی سایپا بهشدت با افزایش قیمت مواجه شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که این شرکت خودروسازی قیمت برخی از محصولات خود نظیر تیبا، ساینا و کوئیک را بیشتر کرد و قیمت آنها رابین 5 تا 10 میلیون تومان افزایش داد؛ این در حالی است که وعدههای قبلی مبنی بر کاهش قیمت این خودروها بود نه افزایش. اما اکنون همهچیز برعکس شده تا بازهم شاهد انکار شدن یکی دیگر از وعدههای بیفرجام مسئولان خودروساز باشیم.
هماکنون خودروی کوییک در نمایندگی 69 میلیون تومان به فروش میرسد و در بازار نیز 88 میلیون تومان قیمت دارد. جهش قیمتی این نوع خودرو نخستین شائبهای را که به وجود میآورد این است که بازهم پای سودجویی در میان است و بهانه کاهش تولید اصلاً جدی نیست.
ساینا دندهای نیز اکنون با توقف فروش در نمایندگی مواجه شده اما در بازار باقیمت 58 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسد.
ساینای اتوماتیک هم در نمایندگی باقیمت 63 میلیون و 155 هزار تومان و در بازار باقیمت 75 میلیون تومان عرضه میشود. قیمت نمایندگی تیبا اس ال 41 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت بازار آن 53 میلیون تومان است.
تیبا اس ایکس گازسوز نیز در نمایندگی باقیمت 44 میلیون و 175 هزار تومان و در بازار 56 میلیون تومان به دست خریداران میرسد. درنهایت تیبا اس ایکس در بازار 53 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد و قیمت نمایندگی آن نیز بهزودی اعلام میشود.
این قیمتها را با یک ماه پیش یعنی بهمن مقایسه میکنیم. تیبا بهطور متوسط با افزایش قیمت سه تا شش میلیون تومانی روبرو شده است، اتومبیلی که تا همین دو سال پیش باقیمت 20 میلیون تومان هم خریدوفروش میشد. انواع ساینا هم پنج تا 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
درنهایت خودروی کوییک نیز با افزایش غیرمنطقی و حیرتانگیز 13 میلیون تومانی روبرو شده است. این افزایش قیمتها در مدتزمان کوتاهی به وجود آمده است.
گرانی دنباله دار
چطور وقتی از قبل وعده داده میشد که قیمت این اتومبیلها کمتر میشود اما ناگهان افزایش قیمتشان به این حد رسید؟ کاهش بیشتر تولید، تحریمها، بدهیهای کلان به شرکتهای متعدد قطعهسازی، پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و ... دلایل و به عبارت بهتر بهانه افزایش قیمت خودرو هستند، در این میان نیز خبری از ارتقای کیفیت محصولات سایپا نیز نیست. نکته بسیار حائز اهمیت این است که تخلفات متعددی در این میان رخ میدهد. درواقع این افزایش قیمت قانونی نیست و برخلاف تأکید دولت در رابطه با مهار قیمتهاست.
قیمت کوییک دندهای 13 میلیون تومان افزایشیافته است و این یعنی اینکه با افزایش حیرتانگیز 17.3 درصدی مواجه هستیم، آنهم نه افزایشی که در یک سال رقم خورده، بلکه افزایشی که در کمتر از یک ماه به وجود آمده است. مسئولان این شرکت خودروسازی چه توجیهی در رابطه با این جهش قیمتی غیرمنطقی دارند؟ البته کاملاً قابل پیشبینی است که کاهش تولید دمدستیترین بهانه محسوب میشود.
قیمت ساینای اتوماتیک هم 13.01 درصد افزایش داشته است.
قیمت تیبای صندوقدار همروند صعودی به میزان 8.69 درصد داشته است که این دو مورد نیز با هیچ متر و معیاری منطقی محسوب نمیشود و دارای اشکالات متعددی است.
زنگ خطری به نام وعده
بهتر است که وعدههای مسئولان شرکتهای خودروسازی جدی تلقی نشود و اصلاً بهعنوان یک تهدید محسوبشوند. اتفاقاً وقتی این وعدهها مطرح میشود باید آن را به یک زنگ خطر تشبیه کرد که با خود تبعات زیادی میآورد و ممکن است نتایج هزینهبری برای مصرفکننده ایرانی داشته باشد. اگر بگویند تثبیت، قطعات قیمت با نوسان شدیدی روبرو خواهد شد و اگر صحبت از کاهش قیمت کنند دقیقه با وضعیتی معکوس روبرو خواهیم بود. اگر هم از گرانی بگویند که بحرانی شدید اقتصادی دیگری درراه خواهد بود. وعده یعنی زنگ خطر. این زنگ خطر در آینده بازهم به صدا درخواهد آمد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با مینا مهرنوش، کارآفرین و عضو هیات علمی دانشگاه تهران:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد