داشتن بدن عضلانی، بازوهای پهن، سینه ستبر و شکم شش تیکه در سال‌های اخیر به عنوان یک ارزش و امتیاز در بین بسیاری از جوانان مطرح شده، ولی باید به مواردی که می‌تواند این نوع ورزش‌ها را به بیراهه ببرد نیز اشاره شود.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۹۵


متاسفانه بازار کلاهبرداری در این مورد بسیار داغ است و انواع داروها و مواد برای افزایش حجم عضلات به جوانان پیشنهاد می‌شود. انواع ویتامین‌ها و مواد سازنده پروتئین نیز در بازار موجود است و ورزشکاران از آن استفاده می‌نمایند. متاسفانه در سال‌های اخیر استفاده از برخی داروها که زیان‌های بسیار زیادی دارد در بین ورزشکاران حرفه‌ای رایج شده وگاه به قیمت مرگ آنها تمام می‌شود.
اشاره به برخی از این داروها و خطراتشان لازم است:
کورتون‌ها به‌خصوص دگزامتازون بارها در بین ورزشکاران مورد استفاده است. کورتون باعث سرکوب التهاب و تسکین درد می‌شود و بنابراین در مواردی که فرد ورزش سنگین و خارج از توان خود انجام می‌دهد از این داروها که به صورت آمپول و قرص در دسترس است استفاده می‌کند. این داروها در درازمدت موجب وابستگی می‌شود و بیماری کوشینگ که شامل دیابت، فشار خون و بزرگ شدن شکم است از عوارض آنها است.
هورمون‌های مردانه در خانم‌ها نیز استفاده می‌شود و به‌شدت تیپ آنان را به سمت مردانه شدن سوق می‌دهد. عوارض همیشگی و قطعی این داروها شامل ریزش موی سر در حد طاسی، عضلانی شدن بیش از حد و به صورت مردانه، پرمویی، اختلال سیستم باروری، بم شدن صدا و کوچک شدن سینه‌ها است. گاه این عوارض حتی بعد از قطع داروها نیز باقی خواهد ماند وورزشکار ممکن است کاملا نازا شود. در مردان هم با وجود این‌که این مواد مشتقات تستوسترون هستند ولی به خاطر سرکوب سیستم ترشح هورمون مردانه درونی، باعث کوچک شدن بیضه‌ها، عقیمی و بیماری پروستات می‌شود. علاوه‌بر این، عوارض کبدی مثل سرطان‌های کبد و عوارض روانی شدید این داروها سال‌ها بعد بیمار را آزار خواهد داد.
هورمون رشد که در بین بدنسازها به سوما معروف است نیز کاربرد فزاینده و خطرناکی دارد. این هورمون باعث زیاد شدن عضله و کم شدن چربی می‌شود و در گاوداری‌ها به عنوان هورمون گوشت‌ساز به کار می‌رود. مهم‌ترین خطر این هورمون ایجاد انواع سرطان‌ها است. از دیگر عوارض این هورمون ایجاد فشار خون و دیابت است.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها