سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود تاکید کرد که سازوکار مالی اروپا تجربه نوینی است که برای اجرایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد ولی این مسایل دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود از سرعت لازم برخوردار نباشد.
کد خبر: ۱۱۷۷۲۴۹
قاسمی:  اروپا زودتر برنامه هایش را عملیاتی کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کانال ویژه مالی اروپا عنوان کرد: اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام متعهد به برجام هستند و باید تعهداتشان نسبت به ایران را انجام دهند این توقع هست که در اسرع وقت مکانیسمهای مورد نظر ایران را عملیاتی کنند. متاسفانه این روند به دلایل مختلف با کندی مواجه است و توقع ما از سه کشور عمده ۱+۴ که متعهد به برجام و خواستار حضور ایران در برجام بودند این است سازوکار تجربه نوینی است که برای اجرایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد ولی این مسایل دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود از سرعت لازم برخوردار نباشد. امیدواریم اروپا بتواند در اسرع وقت این سازوکار را به مرحله اجرا بگذارد و ما منتظر تفاهمات این کشورها برای اجرایی شدن این سازوکار هستیم و امیدوار هستیم این سه کشور توانایی خود را نشان دهند.

قاسمی در واکنش به سوالی درباره اظهارات کریمی قدوسی نماینده مجلس که به نقل از آقای اژه ای گفته بود که قوه قضاییه خواستار ارائه اسناد مربوط به پولشویی از سوی وزیر خارجه است، گفت: هیچ درخواستی از آقای اژه ای دریافت نکردیم و بیان آن نماینده محترم مثل دیگر بیاناتش با واقعیت تطبیق ندارد و احتمالا بر اثر سوتفاهم و‌ توهم مطرح کرده باشد. چنین نامه ای به وزارت خارجه ارسال نشده است. بیان ظریف درباره پولشویی روشن بود و نیاز به روشنگری بیشتر ندارد و از آسیب در اقتصاد ایران صحبت کرد و در گذشته از سوی دیگر مقامات کشور این موضوع مطرح شده بود.

وی اضافه کرد؛ ظریف چیز خارق العاده ای عنوان نکرد، نه ارگان و نه فرد خاصی را متهم کرد و تعجب می کنم چرا این سخن و گفتار تا این حد با بازتابهای تند و عجیب نزد برخی سیاستمداران مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین خبر استعفای ظریف را تکذیب کرد. قاسمی طرح این شایعات را حساب شده و دقیق و در راستای تضعیف وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه خواند و آن را شدیدا تکذیب کرد. آقای ظریف با قدرت به انجام وظایفش مشغول است.

وی مجددا در پاسخ به سوال دیگری در سازوکار مالی اروپا ضمن ابراز امیدواری به اجرایی شدن آن گفت که ایران منتظر هیچ کشوری نخواهد بود.

وی همچنین گفت که در سفر جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس به تهران درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای گفتگو‌ خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد که برهم صالح رئیس جمهور عراق حامل پیام خاصی از سوی ایران برای عربستان نبوده است.

برهم صالح اخیرا به تهران سفر کرده بود و با مقامات عالی ایران دیدار و رایزنی کرد. وی بعد از سفر به تهران بلافاصله راهی ریاض شد و با ملک سلمان پادشاه سعودی دیدار کرد.

قاسمی درباره قطع فعالیت چند شرکت ایرانی در تاجیکستان گفت که این موضوع سیاسی نیست و در چارچوب عدم رعایت برخی مقررات محلی درباره پرداخت مالیات و ... بوده و موقتا کار آنها متوقف شده و پیگیر موضوع هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود تصریح کرد که ایران هیچ مذاکره ای با هیاتهای کارشناسی آمریکا نه در عمان و نه در جاهای دیگر نداشته است و این یک گمانه زنی است.

قاسمی درباره اظهارات منتشر شده به نقل از کمال خرازی در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ مبنی بر اینکه شاید عناصری در داخل دست به عملیات در اروپا زده باشند، گفت: فکر می کنم بیان خرازی بیان دیگری بوده و من آن را تایید نمی کنم که عناصری ممکن است از درون ایران دست به چنین اقداماتی بزنند. سیاست ما در برابر تروریسم و اقدامات خصومت آمیز روشن است. ما بهای زیادی در مبارزه با تروریسم پرداختیم و این وصله‌ها و اتهامات ربطی به ایران ندارد.

وی در ‌پاسخ به سوالی درباره خروج از برجام اظهار داشت: اگر به نقطه ای رسیدیم که نامطلوب بود و ماندن ما در برجام یا هر تعهد دیگری برای کشور متضمن ضرر و زیان بود، حتما تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم که کشور متوجه ضرر و زیان نباشد و همه مقامات عالیرتبه خارج از بحثهای رسانه‌ای مسائل را رصد و دلسوزی‌های لازم را بیش از همه در این خصوص دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ اظهار داشت: در آینده اگر احساس نیاز کنیم برای نشست در سطح وزرا حتما در این خصوص اقدام خواهیم کرد و از ارائه هرگونه تاریخ در این مقطع و در حال حاضر اجتناب می‌کنم و کمی صبر می‌کنیم و با صبوری جلو می رویم و اگر قرار شد چنین نشستی باشد محرمانه نخواهد بود و اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادعای برخی نمایندگان درباره غلط‌های ترجمه ای در CFT گفت: من تایید نمی‌کنم و تا جایی که اطلاع دارم اشکال ترجمه وجود ندارد. وی افزود: براساس اطلاعات من غلط‌های املایی و تایپی و ترجمه در این متن وجود نداشته است.

وی بار دیگر گفت که نامه‌ای از اژه‌ای دریافت نشده و تا آنجا که می‌دانم ظریف اسنادی را درباره پولشویی به جایی ارائه نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت که مانع و چالشی در روابط اقتصادی ایران و آذربایجان وجود ندارد. رابطه ما با آذربایجان و حوزه قفقاز و ارمنستان خوب است.

خبرنگار دیگری درباره اینکه وزارت خارجه به وزارت داخله تبدیل شده و در هر موضوعی از جمله محیط زیست، آب، ربودن سربازان و ... همه نگاه‌ها به وزارت خارجه است و امروز موضوع CFT مطرح است و باید وزارت اقتصاد و دارایی باید پاسخگو باشد ولی وزارت خارجه وسط میدان است، از قاسمی پرسید چه چیزی باعث شده این اتفاق در کشور رخ دهد؟ که وی پاسخ داد: پاسخ به این سؤال سخت است. همه نکاتی که گفتید می‌تواند باشد یا نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: من به عنوان یک عضو وزارت خارجه می‌توانم از این موضع صحبت کنم که وزارت خارجه در دوران و شرایط جدید و وضعیت منطقه و جهان، از توان و قدرت بیشتری برخوردار است ولذا در هر معضل و مسئله‌ای که می‌تواند وجود داشته باشد، نگاه‌ها تا حد زیادی به سمت وزارت خارجه معطوف می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: این واقعیتی است که من به عنوان عضو وزارت خارجه آن را رد نمی‌کنم. از سوی دیگر اگر بخواهیم با کمی نگاه بدبینانه بر خلاف نگاه خوشبینانه قبلی نگاه کنیم، لطف برخی دوستان و دستگاه‌های اجرایی است که در شرایط سخت سعی می‌کنند از ظرفیت و امکانات وزارت خارجه هم استفاده کنند.

قاسمی یادآور شد: البته خوشحالیم که می‌توانیم در این برهه در همه حوزه‌ها که می‌تواند بخشی از منافع و مصالح ایران و مردم ایران باشد کمک کار سایر دستگاه‌ها و بخش‌های ذیربط باشیم. کتمان نمی‌کنم بسیاری از این موضوعات، بخش‌هایی از آن می‌تواند به وزارت خارجه مربوط باشد؛ ولی در برخی از موضوعات متاسفانه فکر می‌کنم برخی از دستگاه‌ها به دلایل خاص نقش خود را گمرنک کرده و یا مسائل خودشان را واگذاری و برون سپاری می‌کنند و به انتظار می‌نشینند که اگر به جایی رسید، نهایتا از میوه آن بهره‌برداری کنند.

وی گفت: ولی عوامل زیادی را در کالبدشکافی این سؤال که مطرح کردید می‌توان مطرح و درباره آن صحبت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها