گزارش جام‌جم از ابعاد افشاگری نیویورک‌تایمز علیه رژیم سعودی

رسواتر از همیشه

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی از طراحی‌های سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر پرده برداشت؛ طراحی‌هایی که طیف وسیعی از اقدامات از فضاسازی رسانه‌ای و اخلال اقتصادی گرفته تا ترور مقامات کشورمان را در‌بر می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۰۲

نیویورک‌تایمز پیش از این هم از برخی طراحی‌ها با استفاده از پیمانکاران خصوصی برای ایجاد بی‌ثباتی و به اصطلاح خرابکاری اقتصادی خبر داده بود، اما در گزارش اخیر خود جزئیات مفصلی از جلسه مقامات سعودی با برخی شرکت‌های خصوصی برای فعالیت علیه جمهوری اسلامی ذکر کرده است.

بر‌اساس این گزارش، منابع آگاه فاش کردند افسران ارشد اطلاعاتی سعودی نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور سال گذشته نظر گروهی از تاجران را در مورد استفاده از شرکت‌های خصوصی به منظور ترور برخی مقامات ایرانی جویا شدند.

این نظرخواهی در زمانی انجام شد که محمد بن سلمان، نایب ولیعهد و وزیر دفاع وقت عربستان مشغول تحکیم قدرت و هدایت مشاورانش به سمت تشدید عملیات اطلاعاتی و نظامی در خارج از مرزهای این کشور بود. گفت‌وگوهای این افراد آن هم بیش از یک سال پیش از مرگ جمال خاشقجی نشان می‌دهد مقامات سعودی دست‌کم از زمان روی کار آمدن بن سلمان، موضوع ترورها را در نظر داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود آورده است: مقامات سعودی مرگ خاشقجی را کشتار خودسرانه‌ای توصیف کرده‌اند که دستور آن را یک مقام اخراجی این کشور داده است، اما این مقام یعنی ژنرال احمد العسیری مارس 2017 در نشستی در ریاض پایتخت عربستان حضور داشت که در آن تجار و بازرگانان نیز حضور داشتند.

بر‌اساس این گزارش، برخی حاضران در جلسه مذکور به سعودی‌ها اعلام کردند حاضرند در ازای دریافت دومیلیارد دلار، در اقتصاد ایران خرابکاری کنند. برخی پیشنهادهای آنها برای این کار عبارت بودند از:‌ فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای راه‌انداختن تظاهرات در ایران، پیدا کردن دارایی‌های سپاه قدس و فاش کردنشان، کمک مالی به مخالفان، تبلیغات درباره اتهامات واقعی یا ساختگی علیه مقام‌های ایرانی به قصد راه انداختن اختلاف بین آنها.

اما در همین جلسه، ژنرال احمد العسیری (دست راست محمد بن سلمان) از آنها پرسیده که توانایی ترور هم دارند یا نه. در این گزارش از سردار سرلشکر قاسم سلیمانی به عنوان یکی از کسانی که سعودی‌ها دنبال ترورش بوده‌اند نام برده شد.

پس از این‌که طرف معامله در این جلسه اعلام می‌کند نمی‌تواند کسی را ترور کند، جورج نادر می‌گوید شاید بتواند کسانی را پیدا کند که ترور هم بکنند و یک شرکت را در لندن پیشنهاد کرده که توسط ماموران سابق بریتانیایی اداره می‌شود. نام این شرکت در گزارش نیامده.

جورج نادر بازرگان لبنانی ـ آمریکایی این جلسه را ترتیب داد و پیشتر نیز با بن سلمان دیدار کرده و طرح ترور مقامات ایرانی را به مقامات کاخ سفید هم ارائه کرده بود. جول زامل یک اسرائیلی که روابط عمیقی هم با سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل داشت از دیگر حاضران در این نشست بود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، نادر و زامل تصمیم گرفتند اریک پرینس، رئیس سابق شرکت بلک‌واتر و مشاور تیم انتقالی ترامپ را نیز وارد بازی کنند. آنها پیشتر در مورد برخی عناصر طرح خود با پرینس صحبت کرده بودند، اما در آن جلسه از وجود طرحی نظامی از سوی پرینس باخبر شدند که وی قصد داشت به سعودی‌ها بفروشد.

در گزارش نیویورک‌تایمز، جزئیات بیشتری درباره افراد حاضر در آن جلسه و نوع ارتباطشان با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان آمده و همه موارد مطرح در این گزارش، تاییدکننده سرنخ‌هایی است که از تلاش‌ سال‌های اخیر عربستان برای ضدیت با جمهوری اسلامی ایران حکایت دارند.

آیا امارات در بحران ارزی ایران نقش داشت؟

عربستان با همکاری آمریکا در یک سال اخیر تلاش بسیاری برای ضربه به اقتصاد ایران انجام داد. از آنجا که عربستان روابط تجاری چندانی با ایران ندارد، برای اثرگذاری بر اقتصاد ایران، اقدام به اعمال فشار بر شرکای تجاری اصلی ایران کرد و بر همین اساس با فشار بر امارات متحده عربی، این کشور را برای اخلال در روابط تجاری ایران ترغیب کرد. در همین جا خوب است به نقش جورج نادر، مشاور ولیعهد امارات متحده عربی اشاره کرد. او همان کسی است که روزنامه نیویورکتایمز در گزارش اخیر خود از او به عنوان ترتیبدهنده جلسه مذکور میان مقامات سعودی و شرکتهای خصوصی نامبرده است.

به دنبال هماهنگیهای صورت گرفته میان عربستان و امارات، دبی ارتباط خود را با صرافیهای ایران قطع کرد. دبی در دو دهه اخیر به یکی از کانالهای اصلی تجارت کالایی و ارزی ایران تبدیل شده و عمده مبادلات ارزی تجار ایرانی از طریق ارتباط صرافیهای ایران با صرافیهای دبی صورت میگرفت. در دوره تحریمها که روابط بانکی ایران قطع بود، ارتباط تجاری از طریق صرافیها بین ایران و دبی، راهکار موثری در دور زدن تحریمها محسوب میشد. وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده و بهدنبال آن اخذ مالیات 5 درصدی برای نخستین بار در اماراتمتحدهعربی از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، برای بسیاری از کالاها و خدمات از جمله حسابهای بانکی اعلام شد. این تصمیم جدید امارات و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده روی صرافیهای ایرانی مستقر در دبی و در نتیجه بازار آزاد ارز ایران تأثیر مستقیم گذاشت، زیرا حدود 90 درصد صرافیهایی که در زمینه نقل و انتقال و حوالجات ایران فعال بودند، درواقع صراف مجاز نبودند و شبه صراف بودند.

در واقع دشواری فعالیت صرافیهایی که زمانی وظیفه انجام 50 درصد نقل و انتقال ارزی آزاد ایران را بهعهده داشتند، یکی از مؤلفههایی بود که در کنار سایر عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به رشد نرخ ارز در بازار ایران کمک کرد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره نقش امارات در بحران ارزی ایران گفت: قسمت عمدهای از مبادلات ارزی ما در دبی صورت میگرفت که با توجه به برخی شرایط، این نقل و انتقالات بسیار کمرنگ شد و پس از آن هم توافقنامهای میان وزارت خزانهداری آمریکا، عربستان و ابوظبی در رابطه با مبارزه با تروریسم صورت گرفت که بانکهای امارات، نقل و انتقال را با مشکل مواجه کردند.به این ترتیب با اخلال در مبادلات ارزی تجار ایرانی، بحران ارزی در داخل کشور شدت گرفت.

عربستان علاوه بر اخلال در نظام ارزی ایران، در ماجرای قیمت و تولید نفت نیز از چند سال گذشته سیاستهای ضد ایرانی را در پیش گرفت که بارها به آن اشاره شده است. چهار سال قبل عربستان با افزایش تولید، کاهش قیمت نفت را کلید زد تا درآمد ارزی ایران کاهش پیدا کند. در سال جاری نیز عربستان برای هموار ساختن تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران، تولید خود را افزایش داد تا بازارهای جهانی با التهاب کمتری مواجه شود؛ هرچند در این اقدام خود چندان موفق نبود.

افشای طرح ترور مقامهای ایرانی

یکی از نکات مهم گزارش نیویورکتایمز، صراحت مقامات سعودی در تلاش برای اقدامات تروریستی و ترور مقامات جمهوری اسلامی ایران است. البته پیش از این هم اسناد و شواهد فراوانی وجود داشت که حکایت از تلاشهای رژیم سعودی برای انجام اقدامات تروریستی در ایران داشت.

یکی از تازهترین این اقدامات، ماجرای ربوده شدن 14 مرزبان ایرانی در جنوب شرق کشور است. گروهک تروریستی جیش العدل در بیانیهای حمله به پایگاه ایرانی و ربودن نیروهای امنیتی هنگ مرزی میرجاوه را بهعهده گرفت، گروهکی که براساس شواهد غیر قابل انکار با سرویس اطلاعاتی عربستان در ارتباط است.

حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور را میتوان یکی از ناگوارترین حوادث تروریستی برای مردم ایران در طول چند سال گذشته عنوان کرد که با توجه به اسناد و مدارک بهدست آمده، نقش عربستان و آمریکا در حمایت از گروههای تروریستی در این حمله مشهود است.

در آن تاریخ اظهارنظرهای مسؤولان امارات و عربستان درخصوص این حمله تروریستی نشان میدهد که ریاض در طراحی این حمله نقش داشته است؛ چرا که عربستان نه تنها این حمله را محکوم نکرد، بلکه شبکه سعودی العربیه در گفتوگویی با سخنگوی گروهک الاحوازیه، از زبان او اعلام کرد عملیات اهواز، فدایی بوده است نه تروریستی. در همین زمینه دعوت تلویزیون ایران اینترنشنال، از یعقوب حر التسطری، مسؤول رسانهای گروهک تروریستی الاحواز برای مصاحبه با این رسانه بلافاصله پس از جنایت تروریستی اهواز جنجالساز شد؛ چرا که امروز دیگر وابستگی تلویزیون ایران اینترنشنال به رژیم سعودی بر کسی پوشیده نیست. همچنین رسانههای عربی وابسته به عربستان سعودی این حادثه را با حمله سال گذشته داعش به مجلس و مرقد امام ارتباط دادند.

17 خرداد سال گذشته اولین حمله داعش به خاک ایران در مرقد امام راحل و ساختمان مجلس شورای اسلامی انجام شد. در آن حمله، عوامل داعش در دو اقدام تروریستی جداگانه ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دادند؛ حملهای که منجر به شهادت 17 نفر و مجروح شدن ۴۳ نفر از هموطنان شد.

نقش عربستان در پشت پرده این حملات تروریستی تعجبآور نبود، چرا که وزیر خارجه سعودی تنها ساعاتی قبل از حمله ادعا کرده بود «ایران به خاطر دخالت و حمایت از تروریسم در منطقه باید تنبیه شود!»

محمد بن سلمان نیز قبل از این حمله در تهدیدی تمامعیار تاکید کرده بود، تلاش میکنیم جنگ را به داخل ایران بکشانیم. به دنبال چنین اظهاراتی که میتوان آن را تهدیدی مستقیم و خطرناک از سوی ریاض دانست و سپس وقوع حمله تروریستی به مجلس و حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران میتوان عربستان را مظنون اصلی این حملات دانست.

در عین حال نقش عربستان در انجام حملات تروریستی و اقدامات ضدایرانی، محدود به داخل خاک کشورمان نمیشود و میتوان نمونه آن را دست داشتن این کشور در حمله به کنسولگری ایران در بصره عنوان کرد. اواسط شهریور تعدادی از معترضان در بصره در اقدامی خرابکارانه و مشکوک به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده و ضمن آسیب رساندن به وسائل داخل این مکان دیپلماتیک به آتش زدن کنسولگری ایران در این منطقه اقدام کردند.

براساس اطلاعات بسیار در این زمینه، حمله به کنسولگری ایران در بصره با تحریک، پول و هدایت برخی طرفهای خارجی از جمله عربستان سعودی و در جهت تخریب روابط مردمی و رسمی تهران و بغداد شکل گرفت.

در مورد حمایت عربستان از اقدامات تروریستی در ایران میتوان به حمایتهای مالی و لجستیکی این کشور از گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین دیروز در گزارشی در همین زمینه به نقش عربستان در حمایت مالی از گروهک تروریستی منافقین و استفاده ابزاری ترامپ از این گروهک پرداخت. این روزنامه نوشت: مجاهدین خلق همواره دریافت حمایت مالی از سعودیها را رد کردهاند، اما موضعگیری ترکی الفیصل، رئیس سرویس اطلاعات پیشین عربستان حکایت از موضوع دیگری دارد.

تروریسم مجازی

براساس گزارش نیویورکتایمز، یکی از نقشههای عربستان برای مقابله با ایران ساختن اکانتهای جعلی به منظور ایجاد آشوب و تنش در ایران است. در ماههای اخیر شاهد ظهور هشتگهای مختلفی در فضای مجازی بویژه در توییتر بودیم که عمدتا به موضوعات مرتبط با ایران میپرداختند. عمده این اکانتها که با بهرهگیری از دلارهای عربی به فعالیت میپردازند هدفشان برجسته کردن هر سر و صدایی اعم از اغتشاش، اعتراض آرام، تحصن، تجمع و... است و البته ابایی هم از این ندارند که حتی پیادهروی ساده بر سنگفرشهای خیابان و ایستادن چند نفره برای گپهای دوستانه را به عنوان تجمعی عظیم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی کنند. این جماعتی که خود را برانداز میدانند و درباره همه چیز و همه کس به اظهارنظرهای کارشناسانه میپردازند سعی در القای این موضوع دارند که مردم ایران با براندازان همراه هستند.

حتما وقت گذاشتن و نوشتن و اظهار نظر کردن پیرامون این قضایا هزینه میخواهد و حتی براندازان هم تا کسی یا جایی سر کیسه را شل نکند حاضر نیستند قدمی در راه به اصطلاح آرمان و عقایدشان بردارند. آنها البته
تا به حال نگرانی برای هزینههای خود نداشتهاند چون بنیادهای فراوانی هستند که با همراهی دو کشور عربستان و امارات به انضمام رژیم صهیونیستی، پروژهای را رهبری میکنند که طی آن با ساخت اکانت در شبکههای اجتماعی به مدیریت افکار مردم و سیاستمداران علیه ایران میپردازند.

هدف اصلی همه آنها هم پیادهسازی پروژه جنگ نرم علیه ایران است و فعالیت آنها از اغتشاشات دی ماه سال گذشته بیشتر شده است. عوامل اجرایی این پروژهها هم عناصر مرتبط با منافقین، سلطنتطلبان و افراد هرهریمذهب و مسلکی است که اقدام به انتشار اظهارنظرهای تفرقهبرانگیز و نفرتپراکن میکنند. آنها پیشگامان شایعهسازی و نشر اخبار ناامیدکننده در واتس اپ، اینستا، تلگرام و فیسبوک هستند.

نکته جالب اینجاست که عمدتا فعالیت این گروه در سایت و شبکه ضد انقلابی مثل من و تو و تلویزیون ایران اینترنشنال و همچنین رسانههای عربی که در عربستان و امارات مستقرند، بازتاب گسترده ای پیدا میکند. چندی پیش الجزیره انگلیسی گزارشی از پشت پرده فشارهای رسانهای آن هم از مسیر شبکههای اجتماعی بر افکار عمومی ایرانیان منتشر و در این گزارش به رباتهایی اشاره کرد که در فضای مجازی حملات آنلاین علیه جمهوری اسلامی ایران ترتیب میدهند. در این گزارش آمده بود رباتهای مجازی از تیرانا پایتخت جمهوری آلبانی و از اردوگاهی که محل اقامت گروهک منافقین، است هدایت میشود.

گزارشگر الجزیره در ادامه نوشتار خود فاش کرد که 8200 نفر از اعضای منافقین با دریافت دستمزد از آمریکا، اسرائیل و عربستان، پستهایی با موضوعاتی چون گرانی، فقر و بیکاری ایرانیان منتشر کردند. علاوه بر این اخبار موثقی نیز مبنی بر فروش اطلاعات شخصی 45 میلیون ایرانی عضو تلگرام در طول سه سال گذشته به عربستان از سوی مدیر تلگرام وجود دارد. در کنار اینها میتوان به فعالیت کانالهای تلگرامی معاند از جمله آمدنیوز اشاره کرد که هر روز مردم را برای راهپیمایی بر ضد نظام فرامیخواند.

عربستان به عنوان یکی از بزرگترین حامیان تروریسم بعد از سالها ماجراجویی در عرصه منطقه اکنون در باتلاقی از ناکامیهای پی در پی گرفتار آمده و البته کورسوی امیدی هم به تروریستهای مجازی دارد تا به خیال خام خود رخنهای در اعتماد مردم نسبت به جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. تلاشی که البته تا به حال دستاوردی برای سردمداران حجازی نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها