ماجرای شاخ‌های مجازی و چهره شدن‌های بی‌اساس

ما متهمیم...

تعدادشان اصلا کم نیست و در این مورد انگشت اتهام به سوی ماست. عده زیادی از آنها می‌خواهند با نوشتن جمله «تابع قوانین جمهوری اسلامی» فعالیت‌های خود را توجیه کنند و قانونی‌تر جلوه کنند، عده‌ای دیگر با به اشتراک گذاشتن زندگی لوکس خود دنبال‌کننده به‌دست می‌آورند و چه بسیار پول‌هایی که با یک تبلیغ به جیب می‌زنند! برخی دیگر هم اصرار دارند نام و فعالیتشان واقعی است و با قوانین جمهوری اسلامی و یاد خدا فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهند! اما هویت واقعی این افراد و هدفشان چیست؟ چرا مردم آنها را دنبال می‌کنند؟
کد خبر: ۱۱۷۵۹۱۰

هویت‌شناسی

اسم و رسم واقعی‌شان را کسی نمی‌داند، فقط می‌خواهند به هر قیمتی دنبال‌کننده جذب کنند و معروف شوند. راهشان هم این است یک عکس یا فیلم در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. گاهی از زندگی اشرافی‌شان و گاهی از میزان عشق و علاقه به همسر و کادوهای گران قیمتی که برای یکدیگر می‌خرند. و به این ترتیب است در یک شبکه مجازی که می‌تواند هزاران کارکرد مثبت داشته باشد، یک فرد با خوشگذرانی در مهمانی‌ها، رستوران، سینما، مسافرت یا هر جای دیگر بسرعت می‌تواند تعداد بالایی دنبال‌کننده جمع کند و حتی کار به جایی می‌رسد که صفحه‌های مختلفی در کنار صفحه اصلی آن فرد ایجاد می‌شود که صفحات هواداری از او نام دارد! در طرف دیگر ماجرا و جدا از صفحات هواداری-که متاسفانه برای این افراد ایجاد می‌شود و اکثرا از طرف خودشان است!-صدها هزار کاربر دیگری هستند که این صفحات را دنبال می‌کنند و با لایک‌ها و پیام‌هایشان بیش از پیش آنها را برای ادامه دادن به رفتار جنون‌آمیز و در نهایت رسیدن به مقصدشان که همان «شهرت» است، تشویق می‌کنند. عده‌ای دیگر هم با حضور در صفحات مجازی آنها را به سخره می‌گیرند و آمار فحاشی‌ها را بالاتر می‌برند، اما نهایتا با بالا رفتن تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه، آن شخص تبدیل به یکی از چهره‌های معروف اینستاگرام می‌شود.

ما مقصر هستیم!

ماجرا از برجسته شدن یک موضوع مطرح می‌شود. «پلیس فتا حواسش به همه چیز هست، از امروز همه هزینه‌ها برای تو می‌شه و ...» بزرگ نمایی و خندیدن به همین جملات است که امثال وحید خزایی، داوود هزینه و... را می‌سازد و آنها را تبدیل به شاخ‌هایی می‌کند که خودمان ساخته‌ایم! هربار که ویدئوهایشان را مجددا به اشتراک گذاشتیم یا یک نفر را پایین پست‌ها منشن کردیم. ماجرا دقیقا از جایی شروع شد که همه چیز خنده دار شد و این افراد چهره یا همان سلبریتی نام گرفتند! ماجرا اما به همین‌جا ختم نمی‌شود. آنها کم کم به کمک تبلیغات منبع درآمد بالایی برای خود پیدا می‌کنند و عازم کشورهای خارج می‌شوند.مثل همین دو نفر که بتازگی خبر اخراج شدنشان از کشور ترکیه منتشر شد! دنبال کردن صفحات عجیب و غریب نکته دیگر است. احتمالا همه شما ماجرای «نالا» را شنیده‌اید. گربه بی‌پناهی که وقتی تنها پنج ماه داشت توسط صاحب فعلی‌اش پیدا شد و حالا که حدود پنج سال از عمر او می‌گذرد تبدیل به محبوب‌ترین حیوان در فضای مجازی گشته است. چیزی که صاحب وی را هم شگفت‌زده کرده است.

نالا اکنون علاوه بر صفحه اینستاگرام شخصی، وبسایت رسمی نیز دارد و چند وقتی است به جمع گربه‌های معروف فضای مجازی پیوسته است.! «پنگوئن»یکی دیگر از شاخ‌های مجازی است که نام یک کلاغ است! کلاغی که خیلی اتفاقی وارد یک خانواده استرالیایی شد و به یک عضو این خانواده تبدیل شد. آقای «بلوم» پدر خانواده، عکس‌های او را در اینستاگرام قرار داد تا در مدت کمی 6000 دنبال‌کننده برای او جمع کند!

داستان یک کمپین بزرگ

هرچند از قبیل این اتفاقات در کشور ما بیشتر اتفاق می‌افتد اما این رفتار فقط مخصوص ایرانی‌ها نیست و در تمامی کشورها عده زیادی از این افراد وجود دارند. به این ترتیب بود که در آمریکا و اروپا کمپینی بزرگ به نام stop making stupid people famous احمق‌ها را معروف نکنیم) به راه افتاد و در مدت زمان کمی بسیاری از مردم به این کمپین پیوستند. در این کمپین از مردم خواسته شده از معروف کردن افراد بی هویت و نادان و صفحات بی‌ارزش در فضای مجازی دست بردارند.

هدف اصلی این کمپین جلوگیری از معروف شدن افرادی است که به صورت اتفاقی یا با هدفی خاص، از هیچ کاری برای معروف شدن دریغ نمی‌کنند و در نهایت این جامعه و فرهنگ است لطمه می‌خورد. مردم پس از پیوستن به این چالش، با ورود به شبکه‌های مجازی خود هر آن کس را که هویت مشخصی ندارد و صرفا به‌منظور جذب دنبال‌کننده به این شبکه‌ها پیوسته است را دنبال نکنند. با یک جست‌وجوی ساده به صورت فارسی یا انگلیسی در اینستاگرام می‌توانید به این کمپین بپیوندید و درباره آن بیشتر بدانید.

چند توصیه دوستانه!

صفحات مجازی را به صرف اطلاعات مفید داشتن دنبال کنید؛ صفحهای که اطلاعات شما را در هر زمینهای بالا ببرد. ورزشی، فرهنگی، هنری یا شغل مربوط به خودتان.

اگر بهدنبال اخبار ورزشی، هنری، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی هستید، حتیالامکان مطالب صفحات خبرگزاریها و نشریات معتبر داخلی و خارجی را پیگیری کنید و از دنبال کردن صفحاتی که توسط اشخاص غیرمعتبر راهاندازی شده خودداری کنید. این کار سبب میشود تا حد ممکن اخبار درست را دریافت کنید و ذهن شما در گیر اخبار ضد و تقیض و بعضا غلطی که در صفحات خبری شخصی منتشر میشود و بعضا با دهها هزار نظر فحاشی و غیرفحاشی هم همراه میشود، نشود!

دنبال کردن افراد مورد علاقه در اینستاگرام هیچ مشکلی ندارد چون طبعا همه ما بازیگر و ورزشکار مورد علاقه داریم و دوست داریم درباره آنها بیشتر بدانیم. دنبال کردن صفحات هواداری آنها اما هیچ فایدهای ندارد!

نکته دیگر این است که اگر شما به طیف خاصی از هنرمندان موسیقی، سینما و تلویزیون در ایران و جهان علاقه ندارید، نیاز نیست حتما صفحات آنها را دنبال کنید و مرتب ذهن خود را درگیر نظرهایی کنید که مردم زیر تصاویر این افراد می نویسند باور کنید بخشی از میلیونها کاربری که یک خواننده خانم خارجی را دنبال میکنند، حتی یک آهنگ و ترانه از او نشنیدهاند.

اگر به این باور برسیم وقت بسیار ارزشمند است و شبکههای مجازی مانند اینستاگرام کتاب مورد علاقه ما نیستند که همه صفحاتش ارزش خواندن و بررسی داشته باشد و بر دانش و آگاهی ما بیفزاید!

با دنبال کردن صدها صفحه وقت خود را در دنیای مجازی بیهوده هدر نخواهیم داد.

همه ما مقصریم! انگشت اتهام به سمت ماست و کسی نمیتواند از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی کند. همان زمان که یک نفر را زیر پستهای این افراد منشن کردیم و با هم خندیدیم، همان زمان که برایشان نظر دادیم و منتظر پاسخ نشستیم، همان زمان که دستمان کلمه دنبال کردن را لمس کرد و کار به جایی رسید که بسیاری از آنها از اینستاگرام تیک آبی گرفتند تا تایید شده باشند!

همان زمان که جامعهشناسان و روانشناسان، نویسندگان و ادبا برایمان از فضایی رعبآور در اینستاگرام گفتند و نوشتند اما کسی آنها را جدی نگرفت... هنوز دیر نیست اگر ما بخواهیم، همین زمان ، انصراف از دنبال کردن شاید از اوجب واجبات باشد...

یگانه عصاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها