قرآن کریم در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول‌خدا سرمشق نیکویی است، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.»
کد خبر: ۱۱۷۴۴۱۲

مفسرین قرآن کریم اسوه بودن رسول اکرم(ص) را در ابعاد سه گانه اعتقادات، اخلاقیات و اعمال دانستهاند.بدیهی است بدون آگاهی از معارف و بیانات آن الگوی تمام عیار انسانیت نمیتوان به رفتار آن پیامبر گرامی اقتدا کرد.

خانم سهیلا سالاری از کارشناسان ارشد تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب ارزشمند روشهای تربیتی پیامبر(ص) به تشریح ابعاد و روشهای تربیتی آن حضرت پرداخته و راهنمای خوب و قابل استفادهای برای عموم مخاطبان مخصوصا جوانان فراهم آوردهاند.

این کتاب دارای پیشگفتار و سه فصل اصلی است. فصل اول در هستیشناسی پیامبر اکرم(ص) و دلالتهای تربیتی آن، که در این فصل معرفت به توحید، دنیا دوستی یا دنیا بهعنوان مزرعه و مقدمه آخرت، تعریف تربیت و رابطه آن با فطرت مورد بحث قرار گرفته است.فصل دوم در معرفتشناسی پیامبر اکرم(ص) و دلالتهای تربیتی آن که شامل مباحثی درباره ارزش و آثار علم و راههای کسب علم و معرفت از حواس گرفته تا عقل و نیز منابع شناخت، و انواع روشهای تربیتی در سخنرانی، پرسش و پاسخ و... میباشد. و فصل سوم در ارزششناسی پیامبر اکرم(ص) و دلالتهای تربیتی آن که مباحثی همچون فضائل اخلاقی و اهمیت و آثار کسب آنها را دربرمیگیرد.

عباراتی از این کتاب:

{عاقل و خردمند دارای نشانهها و ویژگیهایی است که این ویژگیها در سخنان نبیاکرم (ص) کاملاً مشهود است، از جمله ویژگیهای عاقلان و خردمندان در سخنان رسول خدا(ص) عبارتاند از: «عقل را خدا به سعادتمندان عطا کند و از تیرهبختان دریغ فرماید، نشان عاقل این است که بر نادان ببخشاید، برای زیردست تواضع کند، در تحصیل نیکی از بالادست سبقت گیرد، به هنگام سخنگفتن، در سخن بیندیشد (اگر نیک است بگوید و غنیمت برد و اگر بد است از آن لب فرو بندد و سالم ماند) چون فتنهای پیش آید به خدا پناه برد و دست و زبان را نگاه دارد، چون دولتی ببیند غنیمت شمارد. حیا را از دست ندهد و حرص و آزمندی از او بروز نکند.»

و اما دیگر ویژگی عاقلان و خردمندان این است که دلبسته دنیا و مادیات نیستند، زیرا آن را فانی و زودگذر میدانند و سرای آخرت را ماندگار و جاودان و از این دنیا جهت دنیای دیگر توشه میگیرند: «بدانید، یکی از نشانههای خردمندی دل کندن از خانه فریبنده دنیا، رو کردن به سرای جاودانه، توشهگیری برای خانه قبر و آمادگی برای روز رستاخیز است.»}

علیرضا مختارپور

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها