منصور برزگر درباره بازیگر ناکام نقش جهان پهلوان به جام‌جم می‌گوید

سگک خوردن امیر جدیدی از «آقا تختی»

«به‌دلیل آسیب‌دیدگی شدید از ناحیه کتف، حضورم در دیدار بعدی در برابر تختی، کشتی‌گیر اسطوره‌ای ایران زیر علامت سوال رفت. اما سرانجام با رسیدگی‌های پزشکی در این مسابقه شرکت کردم. اما خیلی نگران بودم؛ بخصوص که تختی فن کمرزن قهاری بود و من می‌ترسیدم در یکی از همین فن کمرها کتفم دچار آسیب دیدگی بیشتر شود. اما در طول کشتی، تختی به سمت آسیب دیده بدنم، حتی دست هم نزد.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۶۸
سگک خوردن امیر جدیدی از «آقا تختی»
با احتیاط زیاد برای فن می‌آمد و همه فن گیری‌هایش را از سمت چپ می‌رفت. وقتی مسابقه تمام شد، غلامرضا سراغم آمد و بعد از این‌که پیشانی‌ام را بوسید، دستی به کتف آسیب دیده‌ام کشید و با نگرانی پرسید چیزیت که نشد؟ بعد از آن، ما دوستان خیلی نزدیکی شدیم. هنوز هم وقتی یاد تختی می‌افتم، بدنم داغ می‌شود و او از نادر ورزشکارانی بود که احترام به حریف، برایش ارجح بر مدال بود.» این، روایت الکساندر واسیلیویچ مدوید، قهرمان روسی کشتی جهان از غلامرضا تختی، اسطوره ورزش ایران است؛ یکی از انبوه روایتها و ماجراهای دراماتیک جهان پهلوان که قابلیت نمایش روی پرده سینما را دارد. با این حال انگار همیشه و در طول این سال‌ها، گره‌ای در روایت سینمایی این همه روایت جذاب و پرفراز و نشیب در زندگی شخصی و حرفه‌ای و اجتماعی، افتاده و باعث شده اثری جذاب و ماندگار درباره آقاتختی را بر پرده سینما نبینیم. اگر آمریکا و سینمای غرب، اسطوره‌ای همچون تختی داشت، تا به حال چه آثار درخشانی که درباره او در هنرهای نمایشی خلق نمی‌کرد، اما ما تختی را داریم و در سینما، هنوز اثری شایسته نام و جایگاه او نزد مردم ایران تولید نکرده‌ایم. قصد و نیت خیر علی حاتمی، به دلیل پادرمیانی اجل، حسرت تماشای یک فیلم حتما ماندگار را بر دل دوستداران تختی و سینما گذاشت و بهروز افخمی هم بعدها فیلمی ساخت که دور از روایت کلاسیک و عامه‌پسند موردنظر بود. بنابراین جهان پهلوان، باوجود حب مدام و همواره یک ملت و جایگاهی والا در تاریخ این سرزمین، همچنان جای محکمی در گود سینما ندارد. تا این‌که خبر ساخت فیلم «جهان پهلوان تختی» توسط بهرام توکلی و با تهیه کنندگی سعید ملکان، رسانه‌ای شد و دوباره خیلی‌ها به ساخت اثری شایسته درباره تختی امیدوار شدند. از همان ابتدا نام امیر جدیدی به عنوان بازیگر نقش تختی مطرح شد؛ گزینه‌ای که خیلی‌ها را برای تماشای خروجی نهایی فیلم کنجکاوتر کرد. اما مدتی قبل خبر رسید که گریم سنگین روی صورت جدیدی جواب نداده و او با پروژه جهان پهلوان تختی خداحافظی کرده و فرد دیگری به نام شاهرخ شهبازی جانشین او شده است؛ کشتی‌گیری که به عنوان یک مشاور املاک فعالیت می‌کند و سابقه بازی در برخی تولیدات استانی کرمانشاه را هم دارد. این خبر، بخش زیادی از طرفداران امیر جدیدی را نسبت به فیلم ناامید کرد، با این حال وقتی هفته گذشته نخستین تصویر از فیلم منتشر شد که در آن بازیگر نقش نوجوانی تختی، شباهت عجیبی به جهان پهلوان داشت، بار دیگر بخشی از امیدواری‌ها و دست‌کم کنجکاوی‌ها نسبت به فیلم برگشت.

روایت برزگر از امیر جدیدی و فیلم جهان پهلوان تختی

آن هشتگ امیر جدیدی زیر پست اینستاگرام، باعث شد سراغ منصور برزگر، قهرمان سابق کشتی جهان و سرمربی اسبق تیم ملی کشتی ایران برویم تا بدانیم امیر جدیدی چه مسیری را برای تختی شدن طی کرد که البته به سرانجامی نرسید.

برزگر ضمن تایید این موضوع که امیر جدیدی چند ماهی را در خانه کشتی و زیرنظر او به تمرینات کشتی میپرداخت، به جامجم گفت: چند ماه قبل، یک گروه فیلمبرداری آمدند و گفتند ما میخواهیم فیلم آقاتختی را بسازیم. گفتم اشکالی ندارد، بازیگریاش را بدهید ایشان (امیر جدیدی) انجام دهد، اما فکر نکنم بتواند کشتیهای تختی را اجرا کند. ضمن اینکه چهره ایشان هم شباهتی به تختی ندارد.

دارنده مدال نقره المپیک 1976 مونترال درباره جدیدی توضیح داد: ایشان بسیار بچه خوب و دوست داشتنی و مودبی بود و هرچه ما گفتیم، انجام داد. آقای جدیدی، واقعا بچه باهوش و بااستعدادی بود و خیلی سریع، هرچیزی که به او میگفتیم، یاد میگرفت. او خیلی بااحساس بود. اکثرا دیده ایم جوانها به محض اینکه موفقیتی کسب میکنند، گذشته و حال خود را گم میکنند و اصالت خود را از دست میدهند، اما آقای جدیدی کسی بود که اینطوری نبود و خیلی راحت با بچههای کشتی، صمیمی شد. او درست مثل یک کشتیگیر مبتدی بود که حدود شش ماه برای یادگیری وقت و انرژی گذاشت.

منصورخان برزگر افزود: آقای جدیدی در این مدت نرمشهای کشتی را انجام میداد. مثل اینکه خودشان هم ورزشکار است. ضمن اینکه برخی فنون که تختی در آن مهارت داشت را با ایشان کار میکردیم؛ مثل سگکها و دست در مخالفها.

وقتی از این مربی کشتی درباره علت جدایی جدیدی از پروژه تختی پرسیدم، پاسخ داد: آنطور که شنیدم، گریم او موقع کشتی به هم میخورد، اما از جزییات این مساله خبر ندارم. ایشان از نظر بازیگری، هیچ مشکلی نداشت، ولی وقتی روی تشک میرفت، گریمشان در تماس و برخورد با حریف، دچار مشکل میشد.

برزگر، از کشتیگیرانی بود که بعد از تختی آمد. وقتی از او درباره دیدار احتمالی با جهان پهلوان پرسیدم، گفت: نه، من متاسفانه ایشان را ندیدم، چون آقاتختی سال 1968 میلادی فوت کرد، من دو سال بعد وارد کشتی شدم.

او درباره فیلم جهان پهلوان تختی ساخته بهروز افخمی و بازی خسرو نظافت دوست در آن اثر به نقش تختی هم گفت: خسرو نظافت دوست به لحاظ چهره شباهت بسیاری به تختی داشت، اما میدانید که بازیگری هنر و حرفه دیگری است و نیاز به مهارت دارد. کشتیگیران زیادی وارد دنیای سینما شدند، اما هیچکدام نتوانستند به اندازه فردین و امامعلی حبیبی موفق باشند.

برزگر در ادامه درباره طرح جهان پهلوان تختی توضیح داد: الان به قول خود سینماییها، یک گروه سیاهی لشکر مربوط به این فیلم، به خانه کشتی میآیند و تمرین میکنند.

این چهره نام آشنای دنیای کشتی درباره انتظارش از فیلمی درباره تختی هم گفت: تختی در دوران ما یک اسطوره شد، بنابراین توقع داریم آن فرهنگ جوانمردی که از پهلوانی به ارث برده بود، را در فیلمی مربوط به او ببینیم. به نظرم نباید درباره تختی، نگاهی سیاسی و ایدئولوژیک داشته باشیم و بهتر است به جنبههای ورزشی و پهلوانی او بپردازیم. چون من دیدم، یکی بهعنوان بازیگر نقش پهلوان عباس زندی هم در این فیلم حضور دارد. او چیزهایی میگفت که با حقایق، جور در نمیآمد. در صورتیکه خود عباس زندی هم واقعا یک جوانمرد بود و ما نباید چهره چنین پهلوانها و کشتیگیرهای همدوره تختی را خراب کنیم. واقعیت را آنطور که هست نشان دهند.

چرا جدیدی گزینه خوبی برای نقش تختی بود؟

امیر جدیدی، از معدود جوانان مستعدی است که در سالهای اخیر وارد سینما شده؛ این بازیگر 34 ساله با بازی در فیلم «آفریقا» ساخته هومن سیدی، استعداد خود را به نمایش گذاشت و بعد از آن روندی صعودی را در بازیگری طی کرد و بازیهای خوبی در سیزده، رخ دیوانه، من، اژدها وارد میشود و قاتل اهلی ارائه داد. او سال گذشته به دلیل بازیهای خوبش در تنگه ابوقریب و عرق سرد، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد. بدن ورزیده و بیان خوب و ورزشکار بودن ـ او در رشته تنیس فعالیت میکند ـ از مهمترین ویژگیهای فیزیکی جدیدی است که به کار نقش سختی چون تختی میآمد. ضمن اینکه همکاری درخشان جدیدی و بهرام توکلی در تنگه ابوقریب هم پشتوانه مناسبی برای تکرار این موفقیت در ساحت سینمایی دیگری بود. میماند شباهت چهره جدیدی و تختی که ظاهرا و در نگاه اول یا حتی نگاه چندم، نتوان پیوندی میان آنها یافت، اما اگر از قدرت گریم و به ویژه توانایی سعید ملکان ـ تهیهکننده فیلم که از چهرهپردازان موفق سینمای ایران هم است ـ خبر داشته باشیم، ایجاد این شباهت، نباید کار سختی میبود. با این حال «ظاهرا» بهدلیل
جواب ندادن گریم، راه طرح تختی از امیر جدیدی جدا شده است، هرچند برخی هم معتقدند دلیل این قطع همکاری، ربطی به این موضوع ندارد. به هرحال گرچه گریم و شباهت هم مساله مهمی در این کار است، اما بیش از هر چیز، موفقیت این نقش را هنر بازیگری رقم میزند؛ به نظر میرسید امیر جدیدی در این زمینه میتوانست یک تختی جذاب و سینمایی را به ما هدیه کند.

میرسد روزی که ...

امیر جدیدی بعد از مدتی سکوت، بتازگی طی یک پست اینستاگرامی نسبت به قطع همکاریاش با طرح تختی واکنش نشان داد و بدون اینکه مستقیم اظهارنظر کند، به شائبهها در این زمینه دامن زد. او ضمن به اشتراک گذاشتن عکسی سیاه و سفید از خود حین تمرینات کشتی، این یک بیت شعر را هم نوشت: «هر بلایی شد سرم آوردی ای دنیا ولی/ میرسد روزی که کارت گیر باشد پیش ما» هشتگ #خانه کشتی_منصورخان_برزگر همراه ایموجی قلب و کشتی هم در انتهای این پست، جلب توجه میکند.

خواندن کامنتها و نظرات زیر این پست هم خالی از لطف نیست. نوید محمدزاده، هومن سیدی، بهرام رادان، پریناز ایزدیار، محمدرضا غفاری، پردیس احمدیه، حسین سلیمانی، علی انصاریان، سجاد افشاریان، بهرنگ علوی، سارا خوئینی ها، مهدی پاکدل، مهراوه شریفینیا، مهدی کوشکی و بانیپال شومون از جمله چهرههایی است که برای امیر جدیدی کامنت گذاشتهاند. پژمان جمشیدی نوشته: «امیر سگک معروفه، ما که روش قسم میخوردیم تو محل.» (نظر جمشیدی اشاره به فن سگک دارد که تختی در آن تبحری مثال زدنی داشت.)

نظر حمید سوریان، قهرمان کشتی جهان و المپیک هم جالب توجه است. او برای جدیدی نوشت: «بوی آقاتختی میدی واسه ما امیرخان.»

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها