نگاهی به کابینه جدید دولت عراق؛ ماهیت، چشم‌اندازها و اهداف

کابینه مستقل و دوست ایران

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق در مهلت قانونی خود موفق شد 14 نفر از وزرای کابینه‌اش را به پارلمان معرفی کند. کابینه او 22 وزیر دارد که باید تا دو هفته دیگر بقیه آنها معرفی شوند. عبدالمهدی که شامگاه چهارشنبه اعضای کابینه خود را معرفی کرده بود، روز پنجشنبه برای نخستین بار در منطقه‌ای خارج از کمربند سبز بغداد نشست کابینه را تشکیل داد و یک برنامه مدون پنج‌ساله را تحت عنوان رویکرد 2022 ـ 2018 تصویب و به پارلمان برد. این برنامه شامل رویکردهای اصلی عراق در زمینه سیاست خارجی، سیاست‌های داخلی، اقتصاد و... در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت است. تشکیل کابینه جدید عراق با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و بین‌المللی مواجه شد.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۳۰

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای نیوز عربی، روز پنجشنبه عادل عبدالمهدی پستهای جدید وزارتی را از حیدر العبادی، نخستوزیر سابق این کشور تحویل گرفت.

کابینهای دوست ایران

به گزارش العالم،نخست وزیر جدید عراق بار دیگر بر مخالفت اصولی کشورش با هر گونه تحریم و محاصره اقتصادی از جمله تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرد و گفت: کشورش جزئی از یک نظام تحریمی نخواهد بود.

وی افزود: عراق خود از تحریمها و بایکوت زیان دیده است و مخالفت با تحریمها یک مخالفت اصولی است.

عبدالمهدی تاکید کرد: عراق همچنین بخشی از حمله و تعدی به هیچ کشوری نخواهد بود. ما میخواهیم که عراق از هرگونه دخالت و تاثیرپذیری از امور دیگر کشورها، چه همسایگان و چه هر کشور دیگری، دور بماند. نخستوزیر عراق گفت: کشورش میخواهد از استقلال و منافع خود حراست کند و موضع ما درخصوص تحریمها بر همین مبنا خواهد بود. نخستوزیر جدید عراق در برنامه خود نیز ضمن یک موضعگیری روشن، اما بدون نام بردن از حمله اخیر به کنسولگری ایران در بصره، هر گونه حمله به سفارتخانهها و مراکز دیپلماتیک را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: اگر ثابت شود که پشت سر این گونه اقدامات یک دولت یا گروه خاص قرار دارد قطعا ما آن را تعدی به عراق تلقی کرده و برخورد ما با آن بر همین مبنا خواهد بود.

به گفته تحلیلگران این سخنان نشان میدهد که دولت عادل عبدالمهدی بر خلاف تبلیغات گسترده رسانههای غربی و آرزوهای خام آمریکا و عربستان برای جدا کردن عراق از ایران، دولتی همراه با محور مقاومت بوده و ایران را به عنوان یک دوست و حامی خود میداند. همین امر موجب شد تا تحلیل گران را به این باور برساند که ایران در نهایت برنده تحولات عراق بود و با تشکیل سهگانه برهم صالح (رئیسجمهور) عادل عبدالمهدی (نخستوزیر) و محمد الحلبوسی (رئیس پارلمان) ایران موفق شده است یک بار دوستان نزدیک خود را در عراق برسرکار آورده و ارتباط صمیمانه بین دو کشور را برای آینده تضمین کند.

ترکیب اعضا

بررسی سوابق اعضای معرفی شده از سوی عادل عبدالمهدی نیز نشان میدهد او موفق شده است کابینهای یکدست و متحد را گردهم آورد. برای مثال وزیر نفت در این کابینه ثامر عباس غضبان است که در دوران صدام حسین به زندان افتاد و بعدها نماینده عراق در اوپک بود. غضبان کتابهای متعددی را در حوزه تخصصی نفت نوشته و در همین حوزه اختراعاتی را به نام خود ثبت کرده است. از او عموما به عنوان یک چهره تکنوکرات یاد میشود. وی به زبان انگلیسی تسلط دارد.

وزیر دارایی این کابینه نیز فؤاد حسین یک شیعه کرد فیلی از شهر خانقین معرفی شده است، یکی از یاران نزدیک مسعود بارزانی و رئیس دفتر سابق او. در واقع او جانشین هوشیار زیباری شده است. محمدعلی الحکیم نیز به عنوان وزیر خارجه معرفی شده است که یکی از اعضای خاندان برجسته حکیم است. وزارت بازسازی و مسکن بهعهده بنکین ریکانی یکی از چهرههای نزدیک مسعود بارزانی گذاشته شده است. وزارت بازرگانی بهعهده محمد هاشم چهرهای تکنوکرات که به جریان سیاسی خاصی تعلق ندارد واگذار شده است. وزارت کشاورزی به صالح حسین جبر الحسنی که مدیری کار آشناست سپرده شده است. همچنین تصدی وزارت ورزش و جوانان به احمد ریاض العبیدی سپرده شده است که دکترای فیزیک دارد و خود ورزشکار است. وزارت بهداشت نیز به علاءالدین عبدالصاحب العلوانی سپرده شد که فارغالتحصیل انگلستان و عضو سازمان بهداشت جهانی است.

وزارت صنعت و معدن نیز به صالح « عبدا... الجبوری سپرده شد که از چهرههای سیاسی اهل تسنن به شمار میرود. وزارت کار نیز به باسم عبدالزمان الربیعی سپرده شد که استاد دانشگاه بوده است. اعضای معرفی شده برای سایر وزارتخانهها نیز نشان میدهد عبدالمهدی از میان چهرههای تکنوکرات و مستقل بدون داشتن سوابق سیاسی، گروهی و تشکیلاتی یارگیری کرده است.

بیاعتمادی عراقیها به آمریکا

شبکه الجزیره در تحلیلی نوشت: یک بار دیگر ایران در عراق برنده شد و آمریکاییها نتوانستند از نفوذ این کشور در عراق بکاهند. به گزارش این شبکه دلیل اصلی موفقیت ایران درعراق به خاطر اعتماد مقامات و مردم عراق به ایران است. به نوشته این منبع؛ هرچند سالهاست که آمریکاییها در عراق حضور دارند و برای اشغال این کشور میلیاردها دلار هزینه کردهاند، اما مردم عراق و حتی دولتمردان عراقی به آمریکا اعتمادی ندارند و همین امر موجب شده تا در نهایت خود را در کنار ایران احساس کنند.

روزنامه مشرق چاپ عراق در تحلیلی پیرامون تشکیل کابینه جدید نوشت: عادل عبدالمهدی خود را در ورطه سختی انداخت. وقتی او اصرار کرد که از بین نمایندگان برای کابینه خود عضو گیری نخواهد کرد خود را با کسانی در انداخت که فردا بایداز آنها رای بگیرد. در همین حال عدنان حسین در روزنامه المدی نوشت: کابینه خوب و ممتازی معرفی شده است. شاید این سرعت کار را باید به یک معجزه تشبیه کرد. اگر این دولت بتواند حتی نصف برنامههایش را در ظرف چهار سال آینده اجرایی کند اتفاق بزرگی برای عراق و عراقیها افتاده است. در همین رابطه حمید الکفایی در روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت: عادل عبدالمهدی یک منجی است. کسی مانند او نمیتواند منجی عراق در این شرایط باشد. همه رقبای او نیروی شان را فرسودند. همه احزاب و گروهها تضعیف شدهاند. همه ضعیف شده اند و امروز قوی ترین فرد در عراق عادل عبدالمهدی است. روزنامه الاخبار لبنان نیز در تحلیل کابینه عبدالمهدی نوشت: در بیانیه عبدالمهدی نکته مهمی که وجود دارد اینکه دیگر خبری از آن معاونان نخستوزیر نیست.

رحیم محمدی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها