به گزارش جام جم آنلاین، مصطفی دارایی نژاد، عضو اتاق بازرگانی در این زمینه گفت: طی ماههای اول سال، با توجه به نوسانات نرخ ارز برخی مشکلات درزمینه تولید و تأمین کالاهای مختلف ایجاد شد که خوشبختانه هماکنون این مشکل برطرف شده است.
دارایی نژاد در ادامه افزود: البته مشکل ایجادشده نه به خاطر کمبود کالا، بلکه بیشتر به دلیل افزایش بار روانی در سطوح مختلف جامعه بوده و واکنشهای هیجانی خریداران زمینهای فراهم کرد برای کمبود و افزایش قیمت در بخشهای مختلف بخصوص اقلام اساسی؛ درحالیکه واقعاً مشکلی نداشتیم و نداریم.
وی معتقد است: البته در پارهای از شرایط سیاستگذاریهای اشتباه و غیر کارشناسی مسئولان نیز به این موضوع دامن زده و به قول معروف التهاب بیشتری به بازار تحمیل کرد. به عنوان مثال ممنوعیتهای وارداتی یا صادراتی مقطعی، بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی و اقتصادی ازجمله این موارد است.
این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: قبل از سال جدید اغلب کارخانهها با انباشت کالا روبرو شده بودند و تقریباً 70 درصد ظرفیت کارخانهها در بخشهای مختلف به دلیل نبود متقاضی کالا تعطیلشده بود، اما یکباره با نوسان نرخ ارز، دیدیم بیشتر کالاهای تولیدشده به بازارهای صادراتی عرضه و انبارها خالی از کالا شد، درحالیکه لازم بود مسئولان از قبل برای این شرایط برنامهریزی میکردند.
وی در ادامه تصریح کرد: به این ترتیب انبارها زمانی خالی شد که خطوط تولید نیز تعطیل شده بود؛ به همین دلیل با خالی شدن یکباره انبارها کارخانههای تولیدی فرصت اینکه بتوانند دوباره محصولات مورد نیاز بازار را تأمین کنند، نداشتند و درعینحال هم مشکلات نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه تا حدودی توان تولیدی آنها را با چالش روبرو کرده بود.
دارایی نژاد به خبرنگار ما گفت: در این شرایط وقتی بازار ملتهب شد، گروهی هم با در نظر گرفتن ضعف نظارتی موجود در کشور از فرصت سوء استفاده کرده و برای تأمین منافع شخصی خود با کمفروشی و احتکار یا حتی گرانفروشی نگرانی بیشتر در میان مردم ایجاد کردند، به صورتی کهموجی مناسب برای سواری رسانههای خارجی ایجاد شد.
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اثرات فضای مجازی و رسانهها در این زمینه تصریح کرد: در این شرایط متأسفانه انفعال رسانههای داخلی بهگونهای زمینه شیطنت و جریان سازی خارجی را برای رسانههای خارجی ایجاد کرد و فضای مجازی هم با اهدافی خاص باعث ایجاد نگرانی در میان خریداران کالا و خدمات شد.
وی تصریح کرد: متأسفانه همراهی گروهی از مردم با این رسانهها نیز باعث شد تا جریان تقاضای کاذب در بخشهای مختلف تقویت شده و میتوانیم ادعا کنیم که خودمان باعث گرانی کالاها در بازار شدهایم. چون آن چیزی را خرید کردیم که هیچ نیاز به آن نبود.
دارایی نژاد معتقد است: امروز اگرچه بازار به آرامش نسبی خود رسیده است، اما رسانهها باید هماهنگ در راستای منافع ملی کشورمان عمل کنند بهاینترتیب که با انتشار اخبار مرتبط با وفور کالا در انبار کارخانهها، فروشگاهها و فروشگاههای زنجیرهای این اطمینان را به مردم بدهند که هیچ کمبودی نیست و مقابل شیطنت رسانههای خارجی نیز برنامهریزی کنیم.
این عضو اتاق بازرگانی درباره فرهنگسازی در جامعه به خبرنگار ما گفت: یکی دیگر از رسالتهای رسانهها این است که با استفاده از شیوههای اصولی فرهنگ خرید مردم کشور را اصلاح کنند به این دلیل که فرهنگ اشتباه خرید فعلی باعث بروز مشکلاتی در اقتصاد میشود و هزینه بالایی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به فرهنگ خرید روزانه تأکید کرد: بهترین گزینه این است که رسانهها بیشتر برای ترویج فرهنگ خرید روزانه به مردم برنامهسازی کنند تا با احتکار خانگی کالا و لوازم مقابله اصولی کرده باشیم، چون فرهنگ اشتباه خرید کشورمان باعث افزایش ضایعات و هدر رفت کالاهای تولیدشده است.
عماد عزتی / جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد