چه کسی خط مخصوص نابینایان را اختراع کرد؟

مردی به نام «بریل»

چهارم ژانویه سال 1809 پسری به دنیا آمد که لویی نام گرفت. لویی 43 سال بیشتر در این دنیا زندگی نکرد. اما به اندازه «ابد» جاودانه شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۲۸
مردی به نام «بریل»

به گزارش جام جم آنلاین، لویی بریل وقتی کودک بود در طی یک حادثه به تدریج بینایی خود را از دست داد. پدرش «زین ساز» اسب بود.

داستان نابینایی بریل خیلی غم انگیز است. زمانی که سه سال بیشتر نداشت به کارگاه زین سازی پدرش می رفت. یک روز از سر کنجکاوی درفش (وسیله ای برای سوراخ کردن چرم) را برداشت و شروع به سوراخ کردن چرم زین کرد. ناگهان درفش به طور تصادفی برخورد شدیدی با چشم او کرد. چشم لویی کوچک به شدت آسیب دید. پدر و مادرش او را برای درمان چشم آسیب دیده به پاریس هم بردند. اما عفونت چشم را به طور کامل نابینا کرد. اما این پایان تراژدی نبود. عفونت چشم او به چشم دیگرش هم سرایت کرد و لویی کاملا نابینا شد.

البته روند نابینا شدن او دو سال طول کشید. یعنی از سه سالگی تا پنج سالگی.

لویی کوچک که چیزی از نابینایی نمی دانست مدام از والدین خود سوال می کرد که چرا اطرافش تا این اندازه تاریک است. از سویی شرایط زمانی باعث شد تا لویی ها کار سختی برای نگهداری پسر نگون بخت خود داشته باشند. چرا که در آن دوران هیچ امکاناتی برای افراد نابینا وجود نداشت.

اما این دلیلی برای ناامیدی این پسرک نبود. او علاقه زیادی به درس خواندن داشت و در نهایت در سنین بالاتر راهی موسسه نابینایان پاریس شد تا ادامه تحصیل بدهد.

لویی خط اختراع می کند

هم اکنون هم نابینایان با کوهی از مشکلات ریز و درشت روبرو هستند، چه برسد در سده پیشین. اما لویی تسلیم ناپذیر بود. او تصمیم گرفت خط مخصوص نابینایان را درست کند. ایده اش هم یک تلاش ناتمام از سوی یک افسر نظامی فرانسوی بود. این افسر پیش از این موفق شده بود الفبای شش نقطه ای برای نابینایان اختراع کند. اما بریل آن را به بهترین شکل ممکن تکمیل کرد.

شگفت آنکه این ابداع از سوی موسسه نابینایان پاریس مورد قبول واقع نشد. اما بعدها آن را به عنوان «خط بریل» معرفی رسمی کرد.

لوئی در سن بیست سالگی به عنوان معلم در مؤسسه نابینایان پاریس شروع به کار کرد و شاگردان مؤسسه همگی به فراگیری خواندن و نوشتن با استفاده از خط ابداعی لوئی بریل پرداختند. خطی که امروزه در سرتاسر دنیا به عنوان خط بریل شناخته شده ‌است.

لوئی بریل خط خودش را به نگارش نت موسیقی و ریاضیات هم بسط داد و در کنار فعالیت‌هاش در مؤسسه نابینایان موسیقیدان قابلی هم شد که در کلیساهای پاریس در روزهای یکشنبه به نواختن ارگ می‌پرداخت. او درضمن نوازنده ویولنسل خیلی خوبی هم بود.

مرگ یک مرد تاثیر گذار

همان طور که در سطور ابتدایی ذکر شد لویی بریل عمر کوتاهی داشت. در 43 سالگی به بیماری سل مبتلا شد. اینکه چرا به سل مبتلا شد به شرایط بسیار بد بهداشتی موسسه نابینایان پاریس برمی گردد. تاریخ درگذشت او ششم ژانویه 1852 عنوان می شود.

لویی همیشه از کودکی بیمار بود. او که در زندگی خود سختی زیادی را به دلیل بیماری متحمل می شد 16 سال بیماری ریوی و سل را تحمل کرد. عاقبت در 40 سالگی به دلیل درد و رنج حاصل از این بیماری شغل معلمی در موسسه نابینایان را علیرغم میل خود ترک کرد تا استراحت کند. او در روزهای آخر عمر خود در درمانگاه سلطنتی بستری بود و دو روز پس از تولد 43 سالگی اش درگذشت.

بریل هر چند عمری کوتاه داشت، اما با اختراع خط مخصوص نابینایان برای همیشه نام خود را در تاریخ ثبت کرد.

166 سال از مرگ بریل می گذرد. اکنون خط اختراع شده از سوی توسط بیش از 220 میلیون نابینا و کم بینا در سراسر جهان و به صورت زبان های مختلف استفاده می شود.

با تصویب دولت فرانسه نیز جسد وی از دهکده‌اش به پانتئون، آرامگاه بزرگمردان تاریخ فرانسه انتقال داده شد و در کنار بزرگانی همچون ولتر، ویکتورهوگو، امیلزولا و دیگر بزرگان به خاکسپرده شد.

آپدیت بریل

دو سال پس از مرگ لویی بریل، اصرار و پافشاری شاگردانش باعث شد تا خط بریل با آپدیت هایی مواجه شود و به روزرسانی شود. خط بریل کم کم به سایر نقاط جهان نیز تسری پیدا کرد. در سال 1873 نخستین کنفرانس معلمان اروپایی شاگردان نابینا تشکیل شد.

در سال های بعد خط بریل نه تنها برای فرانسوی زبانان که سایر زبان های دنیا کدبندی شد و به سرعت به آمریکا و آسیا هم رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها