چه کسی خط مخصوص نابینایان را اختراع کرد؟

مردی به نام «بریل»

دوربینی که جایگزین خط بریل می‌شود

بسیاری از نابینایان و افرادی که دارای ضعف بینایی هستند از خط بریل برای خواندن متن‌های مختلف استفاده می‌کنند. با وجود این، تعداد متن‌هایی که به صورت بریل عرضه می‌شود بسیار محدود است. از سوی دیگر در چند سال اخیر، اپلیکیشن‌هایی برای کمک به این دسته از افراد طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها با استفاده از دوربین گوشی، متن مورد نظر را بررسی کرده و این متن را به صدا تبدیل می‌کنند. اما این اپلیکیشن‌ها محدودیت‌هایی نیز دارند که برای نمونه می‌توان به ناتوانی آن در شناسایی ساختار متنی در طرح‌های پیچیده نظیر روزنامه و منوی رستوران اشاره کرد.
کد خبر: ۹۶۹۸۷۸
دوربینی که جایگزین خط بریل می‌شود

در این میان گروهی از پژوهشگران در دانشگاه مریلند موفق به طراحی گجتی کوچک و بسیار سودمند شدند که مجهز به دوربینی بسیار کوچک بوده و می‌تواند به خواندن متن‌های مختلف کمک کند. این دوربین یک میلی متر قطر دارد که در اصل برای آندوسکوپی به کار می‌رود.

دوربین روی نوک انگشت دست قرار می‌گیرد و به یک رایانه متصل می‌شود. همان طور که کاربر انگشت خود را روی متن حرکت می‌دهد، این دوربین واژگان را شناسایی کرده و رایانه نیز آن را به صدا تبدیل می‌کند.

آزمایش عملی این دستگاه جدید که هندسایت (HandSight) نام دارد امیدبخش بود. در این آزمایش 19 فرد نابینا از این فناوری برای خواندن کتاب‌های دانشگاهی و صفحه مجلات استفاده کردند. این افراد به صورت متوسط توانستند بین 63 تا 81 کلمه در دقیقه بخوانند و فقط چند کلمه در هر صفحه را از دست دادند. سرعت متوسط خواندن برای یک خواننده حرفه‌ای بریل بین 90 تا 115 واژه در دقیقه است و یک فرد بینا نیز حدود 200 کلمه در هر دقیقه می‌خواند.

این پژوهشگران قصد دارند در گام بعدی، این گجت را به شکل یک ساعت هوشمند طراحی کنند و قابلیت شناسایی مواردی نظیر رنگ و الگوهای مختلف را نیز در اختیار کاربر قرار دهند.

منبع: New Scientist

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها