عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ؛

پیوستن به FATF بازی در زمین آمریکاست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که طبق ارزیابی های کارشناسی از FATF پیوستن به این کنوانسیون نمی تواند موفقیتی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۱۳
پیوستن به FATF بازی در زمین آمریکاست

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر کریمی نماینده اراک و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به موانع و مشکلاتی که با پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ایجاد خواهد شد گفت: هرچند این لایحه در صحن علنی مجلس رای آورد اما مسئولین دولتی و نمایندگان موافق هیچ کدام تضمینی ندادند که با تصویب این کنوانسیون و پذیرش همه الزامات ،شرایط بانکی و مالی کشور بهبود بخشیده شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی تضمینی وجود ندارد چرا ما باید به کنوانسیون هایی که برای کشور تعهدات بین المللی، چه از لحاظ حقوقی،سیاسی و امنیتی برای دهها سال و یا حتی تا ابد دارد بپیوندیم،‌ چرا باید برای یک وعده نامعلوم و مبهم که چه بسا تو خالی باشد تعهداتی را قبول کنیم که می دانیم جز اهداف پلید چیزی به همراه ندارد.
نماینده اراک با اشاره به اینکه محتوای کنوانسیون ، ایرادات حقوقی بسیاری دارد تاکید کرد:متاسفانه فضای مجلس منطقی، علمی و تخصصی نبود و بیشتر یک شانتاژ تبلیغاتی در فضای خانه ملت دنبال شد، هیچ وقت در مجلس این اجازه داده نشد که این کنوانسیون در یک فرصت کافی به بحث گذاشته شود و نمایندگان در کل دو جلسه برای بررسی این مسئله وقت گذاشتند که به نظر نمی رسد برای چنین موضوع مهمی چند ساعت کفایت کند.
وی در خصوص اینکه با تصویب این کنوانسیون درمجلس چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: با این مصوبه ،‌جمهوری اسلامی ایران یک تعهد قطعی، الزام‌آور،و بلند مدت بین المللی را می دهد اما شکی نیست از طرف دیگر یک وعده مبهم و تو خالی برای خارج شدن نام ایران از لیست کشورهای پر ریسک از FATF خواهد داد.
کریمی در ادامه با بیان اینکه‌ایران به اکثر شروطFATFپایبند است، بیان کرد: براساس گزارش‌های موجود، در حال حاضر ایران به 49 شروطFATFبه غیر از چند مورد که در لوایح چهارگانه دولت آمده بود عمل کرده‌ و به نوعی پیشاپیش این شروط را پذیرفته‌است؛اما همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد ضمن اینکه تعاملات مالی و بانکی هم با موانع و مشکلات جدی مواجه است.
وی تاکید کرد:با توجه به حضور امریکا و برخی کشورهای عربی که با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند پیش بینی می شود با تصویب این الحاقیه ،‌به اجماع رسیدن برای اینکه ایران از لیست کشورهای پر ریسک خارج شود بسیار کم است و ما تعهدات قطعی، روشن و شفافی را مانند برجام داده ایم که برای تحقق خواسته هایمان در آن طرف معادله، اما و اگرهایی وجود دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص روند قانونی بررسی این مصوبه در نهاد های بالا دستی گفت: در شورای نگهبان این فرصت وجود دارد که موارد، بررسی ریزتری شود چون در مجلس این فرصت فراهم نشد.
وی خاطرنشان کرد: حل مشکلات اقتصادی کشور به پذیرش و پیوستن ایران به (FATF) یک تبلیغات غلط بود که برخی افراد آن را دنبال کردند و معتقدم این مصوبه نمی تواند کمکی به حل مشکلات اقتصادی و برقراری مراودات بانکی کشور داشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تضمینی داده شود که شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران است در آن صورتFATF می‌تواند بر بهبود روابط بانکی تاثیرگذار باشد، اما با توجه به شرایط، این اقدام عملی نیست وآنها به هیچ وجه حاضر نمی‌شود شرایط ایده آل را برای ایران فراهم کنند و ثمره‌این موضوع مانند برجام فقط امتیاز دادن یک طرفه جمهوری اسلامی ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها