جام جم آنلاین گزارش می دهد؛

تاریخچه زنان ایران و جهان در لباس پلیس

از مشاغلی که بر اساس مختصات و دشواری‌هایش بیشتر حضور مردان را در آن شاهد بوده‌ایم، خدمت به مردم و جامعه در لباس «پلیس» است. هرچند بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که زنان از گذشته‌های دور نیز در این عرصه حضور قابل توجهی داشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۷۱
تاریخچه زنان ایران و جهان در لباس پلیس

به گزارش جام‌جم آنلاین؛ مخاطرات بالای این شغل در کنار فعالیت های بدنی دشوار و شرایط خاصی که ایجاب می‌کرد، باعث می شد در طول تاریخ، این شغل یک حرفه مردانه محسوب شود.

اختلاف نظرهایی در مورد زمان آغاز به کار اولین پلیس زن در وجود دارد. از سویی گفته می‌شود، در قرن 19 میلادی، گروهی از زنان برای کنترل زنان و کودکانی که در مراکز اصلاح و تربیت بودند،‌ استخدام شدند. اگرچه این زنان مسئولیت‌های افسران پلیس را نداشتند ‌اما در واقع آنان از پیشگامان پلیس زن محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر کفته شده است در آوریل سال 1908 میلادی، «لولا بالدوین» به عنوان اولین بازرس پلیس زن امریکا برای شهر «پورتلند» در ایالت «اورگن» انتخاب شد و اولین زنی بود که در ظاهر تعهدات و اختیارات کامل قانونی را گرفته بود اما در عمل، نقش و اختیاراتش با آنچه که افسران پلیس مرد در آن زمان انجام می‌دادند، مشابه در نظر گرفته نمی‌شد.

در این میان، کشورهایی نظیر انگلیس، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی جزو نخستین کشورهایی به شمار می‌روند که در اوایل قرن بیستم از زنان به عنوان نیروهای پلیس استفاده کردند و به مرور زمان در دیگر کشورهای دنیا نیز حضور پلیس زن به عنوان یک شغل اجتماعی پذیرفته شد، به طوری که امروزه با گذشت بیش از یک قرن در همه کشورهای جهان، حضور زنان در نیروهای پلیس، امری عادی تلقی می‌شود.

اگرچه 100سال گذشته را می‌توان به عنوان حضور مستقیم و قانونی زنان در مراکز پلیس قلمداد کرد، اما مطمئنا در دوران تاریخی گذشته نیز زنان سمت های قانونی مختلفی را بنا بر موقعیت خانوادگی خود پیدا می کردند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که حضور زن در جایگاه پلیسی که امروزه ما آن را می شناسیم، از اوایل قرن بیستم رونق گرفته است و در طول این دوره 100 ساله، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده، اما به طور قطع می توان گفت امروزه بسیاری از پلیس های زن جهان قادر هستند اکثر فعالیت های مردانه‌ای را که پلیس های مرد به انجام می‌رسانند، انجام داده و پابه پای مردان در این شغل گام بردارند.

پلیس زن در ایران

و اما در کشور ما تاریخچه حضور پلیس‌های زن به سال 1341 شمسی برمی‌گردد. زنان اونیفورم پوش به صورت درجه‌داران و افسران در شهربانی و ژاندارمری به کار گرفته شدند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پذیرش و تربیت پلیس زن از سال 1378 شمسی با تصویب مجلس شورای اسلامی آغاز شد. نحوه ورود به دانشگاه پلیس توسط زنان از طریق آزمون سراسری می‌باشد، البته در جذب این دانشجویان علاوه بر رتبه عملی تست ورزش، سلامت جسمانی و روانی و ... هم دخیل است.

در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی نیز زنان در شغل مذکور حضور داشتند، به طوری که در سال 1377 شمسی پذیرش و تربیت پلیس زن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و زنان می توانستند برای ورود به این حرفه از طریق آزمون سراسری دانشگاه ها اقدام کنند.

در دانشگاه نیز علاوه بر گذراندن 132واحد درسی در مقطع کارشناسی، 30 تا 40 واحد عملی نیز دارند که در این دروس آموزش هایی مانند دفاع شخصی، آمادگی جسمانی، تکواندو، کاراته، جودو، آموزش رانندگی، تیراندازی و آموزش زبان انگلیسی را می گذرانند.

همچنین برای احراز این شغل ویژگی های خاصی مانند تناسب قد و وزن و دیگر خصوصیات خاص جسمانی اهمیت دارد و آشنایی با قوانین و مقررات، جامعه شناسی و مردم شناسی نیز در این شغل اهمیت زیادی می یابد.

ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل رعایت شئونات اسلامی و دینی خود، تا حد زیادی به نیروی پلیس زن احتیاج دارد و امروز یکی از مهم ترین بخش های نیروی انتظامی ما را زنان اداره می کنند.

اگر چه جمعیت پلیس‌های زن در جهان افزایش یافته اما روند آن با توجه به جمعیت زنان جهان هنوز کند است و باید در کشورهایی که از توانایی و نیروی پلیس زن استفاده می‌شود، موانع و چالش‌های پیش‌روی فعالیت‌ این قشر برطرف شود.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها