گفت و‌گوی جام جم آنلاین با معاون فرمانده شیفت ب آتش‌نشانی و معاون شهید ناصر مهرورز؛

شهدای پلاسکو از جنس شهدای خدمت بودند

معاون فرمانده شیفت ب آتش‌نشانی درباره سرنوشت شهدای پلاسکو تصریح کرد: شهدای پلاسکو به‌عنوان شهدای خدمت در نظر گرفته شدند چراکه بنیاد شهید تنها افرادی را که در مواجهه با دشمن جان خود را از دست می‌دهند، شهید می‌داند.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۴۵
شهدای پلاسکو از جنس شهدای خدمت بودند

رضا مال‌میر، متولد شهرری و معاون فرمانده شیفت ب همچنین معاون شهید ناصر مهرورز در حادثه ساختمان پلاسکو است. این آتش‌نشان در سال 1383 و با گذراندن سه ماه آموزش در مرکز صالح آباد با عنوان کاردان در ایستگاه 3 آتش‌نشانی مشغول به خدمت شد. اکنون حدود دو سوم از دوران کاری خود را در این سازمان طی کرده است. وی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با بیان خاطره‌ای تلخ از روز پلاسکو بیان کرد: صبح روز 30ام دی ماه سال 1395 شیفت بودم. صبح آن روز با شهید ناصر مهرورز، فرمانده‌مان مشغول صحبت بودیم که زنگ به صدا در آمد. از پشت بی سیم اعلام شد که به ساختمان پلاسکو اعزام شوید. پس از رسیدن به ساختمان پلاسکو به دو گروه تقسیم شدیم.

این آتش‌نشان ادامه داد: گروهی به پشت کوچه ناصری فرستاده شدند و برای گروه دیگر دستور برای پوشیدن دستگاه و وروود به طبقه دهم صادر شد. دستگاه را به تن کرده و به طبقه دهم رفتیم. شهید مهرورز با فداکاری خود اجازه وارد شدن بچه‌ها به منطقه حریق نداد و گفت این‌جا بایستید تا من طبقه بالا را ارزیابی کنم و اگر به نیرو نیاز بود، شما را به طبقه بالا می‌فرستم.

مال‌میر در ادامه گفت: پس از وروود شهید مهرورز به طبقه بالا سقف طبقه یازدهم بر اثر حریق خوابید و ایشان زیر آوار و آتش ماندند و به شهادت رسیدند. حریق بسیار گسترده بود و هر لحظه آوار بیشتر می‌شد، بچه‌ها هرچه تلاش می کردند با آب، آتش را مهار کنند بی‌فایده بود و آب بخار می‌شد.

این آتش‌نشان گفت: ناگهان صدای اسکلت ساختمان و ترک شیشه‌ها آمد و ما مجبور به ترک ساختمان شدیم. تقریبا چند دقیقه پیش از آنکه ساختمان فرو بریزد، راه‌پله‌ها شروع به ریختن کرد، با این حال توانستیم با موفقیت از ساختمان بیرون بیاییم.

مال‌میر با بیان اینکه طی 37 سال عمری که خداوند به من داده است، چنین حادثه دلخراشی را ندیده بودم، ادامه داد: در یک روز با چشم برهم زدنی 16 نفر از دوستانمان را از دست دادیم و لحظه های بسیار سختی بر ما گذشت.

وی درباره سرنوشت شهدای پلاسکو تصریح کرد: شهدای پلاسکو به‌عنوان شهدای خدمت در نظر گرفته شدند، چراکه بنیاد شهید تنها افرادی را که در مواجهه با دشمن جان خود را از دست می‌دهند شهید می‌داند. اما اگر بچه‌های آتش‌نشانی آن روز در پلاسکو نبودند، فاجعه می‌شد و تعداد شهدای آن روز به بیش از 150 نفر می رسید.

این آتش‌نشان با اشاره مشکلات معیشتی آتش‌نشانان گفت: یکی از شهیدان حادثه پلاسکو خرج پدر و مادرش را می‌داد و برخی نیز با مشکل مسکن روبه‌رو بودند. اما بنیاد شهید حاضر نشد خانواده شهدای پلاسکو را تحت پوشش قرار دهد. اگر رشادت‌ها و فداکاری‌های بچه‌های آتش‌نشانی نبود، بیش از 150 یا 200 نفر کشته می‌شدند.

مال‌میر در پایان گفت: تجهیزات سازمان آتش‌نشانی بروز‌ترین تجهیزات است، از این رو با مشکلی درخصوص تجهیزات روبرو نیستیم. اما آتش نشانان معضل مسکن دارند، باید در نظر داشت خدمات ارائه شده از سوی پرسنل آتش‌نشانی با دل و جان است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها