مواجه شدن با پدیده‌های اجتماعی و موضوعی مانند اعتیاد که جنبه‌های مختلف اجتماعی دارد باید با شناخت دقیق و در نظر گرفتن همه جنبه‌ها انجام شود. بنابراین هر فعالیتی که بدون در نظر گرفتن تمامی نظام و سیستم‌ها که به مساله اعتیاد ربط دارد انجام شود، صرفا هدر رفتن هزینه و زمان است؛ این فعالیت‌ها حتی اگر تاثیر هم داشته باشد، موقتی و برگشت‌پذیر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۵۴

در کشور قوانین و اسناد تنظیمشده زیادی وجود دارد که از لحاظ رویکردی و تئوری در سطح بالا و از جامعیت کافی هم برخوردار هستند. این اسناد با تاکید برخی مسئولان بارها برای اجرا به سازمان و ارگانها ابلاغ شده، اما هیچگاه بهصورت تمام و کمال انجام نگرفته است. حرف خوب زدن، سند و قانون خوب نوشتن در کشور مرسوم است اما در زمینه اجرا و هماهنگی بین دستگاهها ضعف شدید و چالشبرانگیز وجود دارد.

برای نمونه میتوان به طرح جمعآوری معتادان اشاره کرد که بارها انجام و پیگیری شده اما نتیجه هیچگاه رضایتبخش نبوده است.

درمان اعتیاد و حل معضل کارتنخوابی بهصورت مقطعی و ضربتی انجامپذیر نیست، نباید در جامعه چنین رفتار شود که اگر فرد معتادی در خیابان مشاهده شد، سریع و ضربتی با آن برخورد شود. برنامههای جمعآوری و درمان معتادان باید طی سال بهصورت کامل و مستمر انجام شود. چنین برنامهای باید آمیخته با درمان، پیشگیری برای اعتیاد مجدد و بازتوانی با هماهنگی دستگاههای مختلف باشد. ستاد مبارزه با موادمخدر بهعنوان مجری اصلی در بحث مواد مخدر باید بهدنبال اجرا و هماهنگی بین دستگاهها و تحویل نتیجه فعالیت آنها به همدیگر باشد، بحث علمی و تئوری در کشور جامع و کامل است و راهکار عملی و اجرایی را هم ستاد مبارزه با مواد مخدر میتواند مدیریت کند که این نیازمند یک عزم جدی است.

طرح دادگاه درمانمدار تدبیر تازهای است که برای درمان مصرف مواد مخدر در کشور مطرح شده است. مدلی که برخلاف آنچه در گذشته صورت میگرفت، به سیستم قضایی این اجازه را میدهد که با رویکردی درمانی و پیشگیرانه و نه انتقامی و ضربتی، به مساله اعتیاد رسیدگی کند.

محسن روشنپژوه

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها