خسرو شهبازی رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

منابع آبی غرب کشور بهترین سرمایه برای توسعه بخش کشاورزی هستند

کمبود منابع آب در برخی نقاط کشور باعث شده تا تعدادی از پروژه‌های کشاورزی و همچنین صنایع وابسته آن با مشکل مواجه شده و در شرایطی حتی از نظر اقتصادی امکان ادامه فعالیت نداشته باشند.این درحالی است که گروهی از کارشناسان با اشاره به سهم مصرف بیش از 90 درصدی بخش کشاورزی از منابع آب براین باورند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ممکن است در آینده نزدیک منطقی نبوده و بهتر است بیشتر به فکر سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر باشیم.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۸۳
منابع آبی غرب کشور بهترین سرمایه برای توسعه بخش کشاورزی  هستند

به گزارش جام جم آنلاین، خسرو شهبازی رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این زمینه معتقد است، اگرچه همچنان می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین نیازهای آبی بخش کشاورزی را در بسیاری از نقاط کشور تامین کرد. اما منابع آبی موجود در نوار غربی ایران می‌تواند سرمایه‌ای قابل توجه برای توسعه بخش کشاورزی شناخته شود.

شهبازی در ادامه افزود: اجرای طرح‌های نوین آبیاری، جایگزینی ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده با تجهیزات نوین در بخش‌های مختلف کشور می‌تواند نه تنها عاملی در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باشد، بلکه در عملکرد بیشتر تولید و اشتغالزایی بالاتر تاثیرگذار است به صورتی‌که برآورد شده عملکرد بالاتر از 75 درصد در مزارع با سیستم آبیاری نوین تجربه خواهد شد.

وی درباره انجام پروژه‌های آبیاری نوین در استان کرمانشاه نیز گفت: اهمیت استفاده بهینه از منابع آبی موجود در این استان باعث شد تا با صرف بودجه 700 میلیارد تومانی برای احداث شبکه‌های فرعی و زهکشی تا پایان تابستان سال جاری 125 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری‌های نوین مجهز شوند و برآورد می‌کنیم این با درنظر گرفتن راندمان بالای تولید از این پس منطقه به قطب کشاورزی غرب کشور تبدیل شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در راستای تکمیل پروژه آبیاری نوین در این استان به هر کشاورز 5 میلیون تومان یارانه به ازای هر هکتار پرداخت شده است که با درنظر گرفتن سرمایه‌گذاری برای احداث شبکه‌های فرعی این رقم در واقع 10 میلیون تومان بوده و در آینده نزدیک رونق اقتصادی قابل توجهی در بخش کشاورزی منطقه ایجاد خواهد شد.

وی به خبرنگار ما گفت: اولویت‌های برنامه‌ریزی از سوی مسئولان برای استفاده بهینه از منابع آبی کشور آبیاری به شیوه قطره‌ای است، اما با درنظر گرفتن پدیده ریزگردها در برخی استان‌ها در فصولی غیر از تابستان که میزان تبخیر بالاست از آبیاری بارانی نیز استفاده می‌شود تا مانع از کاهش فعالیت فتوسنتز گیاهان به دلیل گرد و غبار باشد.

شهبازی معتقد است با درنظر گرفتن منابع آبی، آب و هوا و استعداد نوار غربی کشور – کشت خارج از فصل - بهتر است پروژه‌های کشت و صنعت به این منطقه منتقل شوند به این دلیل که در مرکز و بخش‌های گرمتر ایران تامین آب و علوفه برای بخش دامپروری عاملی در افزایش هزینه تولید هستند و در بسیاری از مواقع پروژه‌ها را از نظر اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسند.

رئیس جهادکشاورزی استان کرمانشاه ضمن اشاره به اهمیت آموزش به کشاورزان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آبیاری نوین اگرچه اصلی‌ترین پیش‌نیاز مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی است اما نباید فراموش کنیم آموزش و تعلیم کشاورزان نقش کلیدی‌تری در موفقیت دارد. به عنوان مثال در سال زراعی گذشته برای آشنایی کشاورزان منطقه با اصول کاشت از اساتید استان خراسان رضوی دعوت شد تا 750 نفر از کشاورزان بومی – تولید گوجه فرنگی – با شیوه‌های نوین و اصولی کاشت آشنا شوند و اکنون عملکرد تولید گوجه فرنگی 150 تن در هر هکتار ثبت شده است.
وی در ادامه افزود: یکی از آموزش‌های مربوطه درباره کشت نشاء است که می‌توان سهم قابل توجهی در کاهش مصرف آب داشته باشد و طی سال زراعی گذشته تقریبا 15 میلیون نشاء‌گوجه‌فرنگی به صورت توپی تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا بتوانند بهره‌وری بالاتری نسبت به گذشته داشته باشند چون به این سبک کاشت تقریبا سه نوبت آب دهی جلوتر هستند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عملکرد بالا و همچنین افزایش منافع اقتصادی کشاورزان باعث شده تا محققان در زمینه توسعه اینگونه کشت در گیاهان دیگر مثل کردو، سبزی، هندوانه، خیار، انواع صیفی‌جات، ذرت، چغندر قند و کلزا را در برنامه خود داشته باشند که برخی از آنها عملی شده و برخی در دست تحقیق است. برآورد کرده‌ایم در این محصولات نیز می‌توانیم با استفاده از شیوه نوین کشت نشاء حدود 3 تا 4 هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی کنیم.

شهبازی گفت: با اجرایی شدن سیستم‌های نوین آبیاری قطعا با افزایش حجم تولید قابل توجهی روبرو خواهیم شد که لازم است علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی زمینه صادرات محصولات تازه به بازارهای هدف را نیز فراهم کنیم. به عنوان مثال استان کرمانشاه سالانه حجمی معادل 1.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از طریق بازارچه‌های مرزی به بازار عراق صادر می‌کند.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر نوسازی ماشین‌آلات و اهمیت آن در افزایش راندمان اظهار کرد: خوشبختانه 5 خط اعتباری در دولت برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی درنظر گرفته شده که 150 میلیارد تومان ماشین‌آلات – بذکار لیزری، کمباین، تراکتور و ... - منطبق با اقلیم و شرایط کشت منطقه به استان وارد شد است. به عنوان مثال اکنون ماشین‌آلات کاشت بذر کلزا به جای مصرف 15 بذر در هکتار 5 کیلو بذر مصرف می‌کنند.

شهبازی درباره افزایش اشتغالزایی بخش کشاورزی نیز گفت: اصولا در فضای گلخانه‌ای به ازای هر هکتار 15 تا 20 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود اما در محصولاتی مثل گندم، جو که در سطح باز کشت می‌شوند به ازای هر 6 هکتار یک نفر اشتغالزایی داریم و در صیفی‌جات فضای آزاد هر هکتار 10 نفر اشتغالزایی به منطقه هدیه خواهد داد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها