در حال حاضر مهم ترین مساله سیاسی کشور حول خروج ترامپ از برجام می چرخد. خروج از برجام موجی بزرگی از سوال ها، مباحث، احتمالات و پیش بینی ها را به وجود آورده است. از جمله اینکه خروج ترامپ از برجام چه نتایجی را در بر دارد؟
کد خبر: ۱۱۴۹۵۲۷
کوشکی : هدف برجام، نابودی توان هسته‌ای ایران با دست خودش بود / ساجدی: نمی توان به وعده های اروپا خوشبین بود

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در این باره به جام جم آنلاین می گوید: عده ای در کشور هستند که می پندارند خروج ایران از برجام پیامدهای منفی زیادی را برایمان به دنبال خواهد داشت، این نگرش برخی از دولتمردان نشان از این دارد که برجام را اصل بدانیم و همه تصمیمات را حول محور این قضیه بدانیم که چنین نگرشی کاملا غلط است.

کوشکی با اشاره به اینکه اعتماد به اروپا و امریکا هیچ پیامد مثبتی برای ایران به دنبال نخواهد داشت گفت: به عبارتی ساده تر برخی بر این تصور بودند که می شود به امریکا و اروپا اعتماد کرد و بدون داشتن ضمانت کافی توافق کرد لذا خروج از این خطای راهبردی اتفاقا فصل تازه ای در زندگی و جایگاه کشور و حتی موقعیت ایران در جهان باز خواهد کرد.

وی گفت: برجام را امریکایی ها و اروپایی ها تبیین و طراحی کردند تا ایران با دست خود توان هسته ای اش را نابود سازد و اتفاقا همین موضوع نیز رخ داد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: برجام به گونه ای تنظیم نشده تا به ایرانی ها خدمات دهی کند چرا که اگر امریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام پایبند نباشد ایران اهرم فشاری ندارد تا آن ها را مجاب به انجام کاری کند در برجام اهرم فشار تنها بر روی ایران است یعنی اگر ما تعهدات خود را انجام ندهیم قطعنامه 2231 بحث مکانیزم ماشه علیه ما عمل می شود.

هرچند به نظر می رسد که اروپا تمایلی به خروج از برجام ندارد اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که به محض خروج امریکا از برجام ماهیت اصلی سیاست های اروپا در رابطه با برجام با اعمال برخی از تحریم ها مشخص شود.

محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجی در همین زمینه عقیده دارد: سناریویی که کشورهای غرب برای ایران طراحی کردند این است که شرکت های درجه 2 که مورد توجه امریکا نیستند در ایران فعال باشند که هم انگیزه امریکایی ها از بین نرود و هم به هدفشان نزدیک تر شوند در صورتی که بحث ایران با غرب این مسائل نیست.

وی ادامه داد: موضوع حائز اهمیت برای ایران ایرباس، توتال و شرکت های بیمه لویدز لندن است. بنابراین به نظر میرسد که در مجموع نمی توان روی نظرها و وعده های آنان خوش بین بود.

ساجدی با تاکید بر آن که ایران بعید است که از مواضع خود عقب نشینی کند، گفت: امریکا خواستار مذاکره با ایران است و در قبال امتیازاتی که می خواهد بدهد مسلما امتیازاتی را از ایران طلب میکند. همان طور که می دانیم امتیازاتی که ایران خواستار آن است لغو تحریم ها، روابط بانکی مشخص وماندگاری شرکت های اروپایی در ایران و...است ، اما امتیازاتی که آنان می خواهند عبارتند از خلع سلاح موشکی، خروج از سوریه و عراق و لبنان است. آنچه که آنان طالب هستند از تسلط و اراده ایران خارج است و ما چنین کاری نخواهیم کرد.

با توجه به دیدگاه کارشناسان سیاسی و نیز روندی که در عرصه سیاسی شاهد آن هستیم توافق برجام با خروج امریکا نتیجه بخش نخواهد بود و با توجه به این که هیئت ایرانی با طرف های غربی به رایزنی برای تداوم حیات برجام ادامه می دهند اما ندادن تضامین لازم از سوی اروپا نشان می دهد به تعبیر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه حال برجام در اتاق سی سی یو رو به وخامت بوده و امیدی به زنده ماندن آن نیست.

بیتا نوروزی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها