ایثار و از خودگذشتگی یکی از اصول مهم اخلاقی است و تاثیر بسزایی در جامعه و در دیدگاه تمامی انسان‌ها جایگاه خاصی دارد. هشت سال دفاع مقدس گنجینه‌ای از ایثار و نمونه بارز از خودگذشتگی است. نوعی از خودگذشتگی که متعلق به همه ملت ایران است و می‌تواند دلیلی باشد تا همه اقشار و نهاد‌ها، برنامه‌های خود را در این حوزه‌های فرهنگی اجرا کنند، بنابراین برای رواج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی نباید تبلیغ اسطوره‌های تاریخ کشور را نادیده گرفت.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۲۴
مشق ایثار با قهرمانان وطنی

در این خصوص بهترین کار برای ترویج از خودگذشتگی الگوبرداری از گذشتگان است. درس از گذشتگان وآشنایی مردم با اسوههایی مثل ائمه(ع)،شهیدان، ایثارگران و افرادی که برای امنیت و آرامش کشور ایثار و از خودگذشتگی داشتند، باید در قالبهای مختلف هنری و فرهنگی و اجتماعی به تصویرکشیده شود، این راهی است که به وسیله آن میتوان نسل جوان را با چنین الگوها و نمونههایی در زندگی آشناتر و در جهت پیشرفت و استحکام نظام اجتماعی آماده کرد.

فداکاری و از خودگذشتگی همانطور که اعتماد به نفس را بالا میبرد، احساس بخشش را نیز افزایش میدهد و سایر توانمندیهای فرد را نیز نمایان میکند و همچنین باعث ایجاد موفقیت در روابط اجتماعی خواهد شد. به همین دلیل مدیران و مسئولان باید از خودگذشتگی را از خودشان شروع کنند و سپس به ترویج آن بپردازند تا حس مهربانی و فداکاری و رسالت مشترک بین مردم فراگیر شود.

همچنین اگر نویسندگان و فیلمسازان در آثار خود به فداکاری و از خودگذشتگی بزرگان توجه کنند یا هنگام تولید آثار هنری یاد ایثارگران را زنده نگه دارند، میتوان امیدوار بودایثار و از خود گذشتگی در جامعه رواج پیدا کند و تاثیر آثار فرهنگی بیگانگان کمتر شود. برای نمونه اکنون در کشور ما طراحیهای وارداتی بیشتر استفاده میشود و در اغلب طراحیهای روی لباس و نوشتافزارها تصویر شخصیتهایی مانند بتمنها به چشم میخورند. حال اگر روی این محصولات تصاویری که ارزشهای بومی را به تصویر میکشد، نقش ببندد و طراحی وارداتی از اولویت خارج شود، به صورت غیرمستقیم و خود به خود فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی به فرزندان و نسلهای بعدمنتقل خواهد شد. برای رسیدن به این هدف، صداوسیما و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی دستگاههای متولی دیگر باید در زمینه بومی سازی فرهنگ دست از تلاش بر ندارند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در دستور کار خود قرار دهد.

فائزه اکبری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها