گزارش جام جم از مواضع روسیه، چین و کشورهای اروپایی در خصوص عملکرد آمریکا در برجام

انشقاق در 1+5؛ واقعی یا تاکتیکی

اولین وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئول تجهیز و تدارک نیروهای نظامی کشورمان در جنگ تحمیلی با تأکید بر اینکه گزینه جنگی روی میز علیه ایران معنا ندارد به تحلیل دوراندیشی امام و رهبری انقلاب در صحنه سیاست پرداخت.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۲۶
گزینه روی میز علیه ایران معنا ندارد/ برجام دو فایده داشت مابقی آن را رها کنیم

محسن رفیق‌دوست در گفت‌وگو با جام جم آنلاین، بابیان اینکه بدون شک جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی به معنی واقعی کلمه در مقایسه با کشورهای بزرگ به خودکفایی رسیده است، گفت: ما امروز توان ساخت آنچه را که برای دفاع نیاز است را داریم و این دستاورد مهم به برکت جنگ تحمیلی به‌ دست‌ آمده است و در طول جنگ فهمیدیم که دنیا هیچ‌وقت به ما اسلحه نخواهد داد چون اصل هویت و ماهیت نظام ما را قبول ندارند.

وی با اشاره به اینکه ادعای آمریکا و غرب مبنی بر گزینه‌های جنگی روی میز علیه ایران معنا ندارد افزود: به‌ غیر از جنگ اتمی که جهان را نابود می‌کند، نه موشک‌باران و نه بمباران یک کشور متجاوز را پیروز میدان نخواهد کرد و لذا نیروی زمینی در میدان جنگ ابتکار عمل را در دست دارد به این معنی که باید یک سرزمینی را تسخیر کنند. تحقق چنین مسئله‌ای برای ایران از سوی دشمنان تا قیام امام زمان امکان‌پذیر نیست.

رفیق‌دوست با تأکید بر این موضوع که ایران امروز جز قدرت‌های بزرگ دنیا در مناسبات خارجی محسوب می‌شود، در خصوص مباحث مطرح‌شده در توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: در مورد برجام بنده این مثل را زیاد بکار برده‌ام و آن این است که گفتم اگر می‌خواهید نظام جمهوری اسلامی ایران را با حکومت پهلوی مقایسه کنید، به مناسبات 1320 ایران و قدرت‌های جهان نگاه کنید. در این مقطع آمریکا –انگلیس و شوروی به ایران می‌آیند و بدون اجازه دولت ایران طی نشستی در سعدآباد نقشه اشغال ایران را طراحی می‌کنند.

وی دراین‌باره تصریح کرد: مقامات دولتی به شاه می‌گویند این رفتار ابرقدرت‌ها مایه آبروریزی برای ایران است و باید شما یک دیداری با سران این کشورها داده باشید. لذا استالین رهبر کمونیست شوروی در مقابل دریافت پول زیادی حاضر می‌شود 5 دقیقه در برابر شاه ایران بنشیند و هیچ حرفی هم نزد. حال شما این مسئله تحقیرآمیز را با بحث برجام مقایسه کنید؛ همه قدرت بزرگ دنیا و عضو شورای امنیت بعلاوه آلمان یک‌طرف میز می‌نشینند و نمایندگان ایران هم طرف دیگر میز. خوب این یعنی ما امروز ابرقدرتیم.

این فعال سیاسی در ادامه به ابعاد مختلف برجام پرداخت و گفت: برجام دو فایده غیرقابل‌انکار دارد. یکی اینکه غرب ادعا می‌کرد ایران نباید اتمی شود. اما در نهایت به‌طور رسمی در غالب پروتکل‌های سازمان ملل پذیرفتند که ایران جز کشورهای دارای فناوری هسته‌ای شده است هر زمان هم اراده کنیم در چارچوب مقررات می‌توانیم توان هسته‌ای خود را ارتقا بخشیم.

رفیق‌دوست در تشریح وجه دیگر برجام ابراز داشت: قبل از توافق هسته‌ای یک اجماع جهانی با دسیسه آمریکایی‌ها به‌غلط در میان کشورها علیه ما جاافتاده بود. کشورهای اروپایی هم در این اجماع از آمریکا بازی‌خورده بودند و تمایل داشتند این موضوع میان ایران و اروپا حل و فصل شود که باید گفت برجام اجماع مذکور علیه ایران را به هم زد.

وی بابیان اینکه هنوز مشکلات بانکی ما در دوره پسا برجام حل‌نشده است، افزود: ماقبل از برجام روزانه 1 میلیون بشکه نفت آن‌هم به کشورهایی که به‌جای پول کالا به ما می‌دادند می‌فروختیم در حال حاضر کلی هم از آن‌ها طلب داریم، اما الان فروش نفت ما به‌روزی 2.5 میلیون بشکه رسیده است و مشتری هم داریم ولی نفت برای عرضه نداریم. باید بگوییم همین مواردی که اشاره شد خاصیت برجام است و باید مابقی آن را رها کرد و مسئولان دائماً از برجام حرف نزنند.

وزیر سابق سپاه یادآور شد: امروز ما باید به اتکای توان خودمان کشور را بسازیم و صرفاً به برجام تکیه نداشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها