مروری بر آثار سینمایی با موضوع مهر مادری

مثل مــادر‌...

شکی نیست که مادر از هر جهت مقام ارجمند و والایی در فرهنگ و تمدن غنی ما ایرانی‌ها دارد. فیلم‌های سینمایی بسیاری به عظمت و بزرگی از او یاد می‌کنند و شخصیت محوری شان را بر مبنای مادر خانواده شکل می‌دهند، اما به راستی چند فیلم را سراغ دارید که از واژه «مادر» در عنوانش استفاده کرده باشد؟ «همه چیز درباره مادرم» به کارگردانی پدرو آلمودوآر و «مادر» به کارگردانی بونگ جون ـ هو از جمله فیلم‌های سینمای جهان هستند که با موضوع، دغدغه و واژه مادر در نام‌شان ساخته شده‌اند و ما امروز به مناسبت فرا رسیدن روز مادر به آرشیو فیلم‌های ایرانی سر زده‌ایم و فیلم‌هایی که با عنوان مادر ساخته شده‌اند را برای شما جدا کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۲۸۰۲۰

91

گهوارهای برای مادر

پناه برخدارضایی

فیلم درباره یک دختر طلبه به نام «نرگس» است که ادبیات روسی را در دانشگاه مسکو به اتمام رسانده است و پس از آن وارد حوزه علمیه خواهران در شهر یزد می‏شود. او بعد از چند سال درس خواندن به روسیه باز میگردد، اما اینبار بهعنوان یک مبلغ دینی برای تازه مسلمانان روسی.

در این فیلم برخی دلدادگیهای مادر به دختر خود و همچنین بعضی تصاویر احساسی آن تاثیرگذاری خوبی بر مخاطب دارد.

82

مهمان مامان

داریوش مهرجویی

«مهمان مامان» یک کمدی خانوادگی است و داستان خانوادهای را روایت میکند که تازه عروس و دامادی به عنوان مهمان سرزده به خانهشان میروند، اما چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همسایگان دستبهدست هم میدهند تا آبروی صاحبخانه را حفظ کنند. تصویری که مهرجویی در این فیلم به شکلی فانتزی از مادر نشان میدهد در حکم کسی است که افراط و تفریطهای رفتاری دیگر اعضای خانواده را تنظیم میکند. مهمان مامان با آن که بارقههای کمیک پیدا و پنهان زیادی دارد، اما یکی از قوی ترین پرداختها از شخصیت مادر در سینمای ایران است.

90

مامان بهروز منو زد

عباس مرادیان

«مامان بهروز منو زد» داستان زندگی نوجوانی به نام بهروز را روایت میکند که برای بهدست آوردن خواستههای خود مجبور است در تیم فوتبال مدرسه حضور یابد، اما در این میان اتفاقاتی برای بهروز میافتد.

این فیلم یک کمدی در ژانر کودک و نوجوان است و با شخصیت محوری کودک، قصه جلو میرود و اتفاقا انتخاب عنوان آن نیز بیشتر یک شیطنت محسوب میشود.

68

مادر

علیحاتمی

این اثر را بهخاطر پخش متعدد آن از تلویزیون شاید بتوان مشهورترین فیلم با این عنوان و مضمون نزد مخاطب ایرانی دانست و بیتردید بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در مورد مادر است. داستان این فیلم درباره مادری است که در روزهای پایانی زندگیاش از آسایشگاه سالمندان به خانه میآید تا تمام فرزندانش را که رابطه خوبی با یکدیگر ندارند کنار هم جمع کند و طی این مدت خاطرات گذشته نیز مرور میشود.

85

میم مثل مادر

رسول ملاقلیپور

داستان فیلم درباره زنی است که متوجه میشود کودکش بهخاطر بمباران شیمیایی معلول به دنیا میآید. شوهر آن زن تلاش میکند او را به سقط جنین راضی کند، اما زن کودک را نگه میدارد و او را با مشقتها و فداکاریهای زیاد بزرگ میکند.

«میم مثل مادر» آخرین فیلم نابغه سینمای دفاع مقدس زندهیاد رسول ملاقلیپور است که توانست غوغایی که «مادر» در دهه 60 ایجاد کرده بود را بار دیگر در دهه 80 به وجود آورد.

76

مهر مادری

کمال تبریزی

داستان نوجوانی است که مددکار اجتماعی کانون اصلاح و تربیت را با مادرش اشتباه میگیرد. «مهر مادری»، بیشک از بهترین فیلمهای کارنامه کمال تبریزی است. این فیلم به بخشی از مادرانگی در سینمای ایران میپردازد که تا آن زمان نشان داده نشده بود. فیلمنامه تاثیرگذار این فیلم در کنار بازیهای یکدست و کارگردانی هوشمندانه تبریزی باعث شده این فیلم، هنوز که هنوز است مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

63

مادر

فتحعلی اویسی

این فیلم، داستانی تاریخی دارد و قصه مادری را بیان میکند که برای ملاقات با فرزند اسیرش در چنگ مغولها تلاش میکند. او که قصد دارد فرزندش را رها کند، قبل از آنکه مغولها حکم اعدام فرزندش را اجرا کنند، موفق به دیدار با او میشود.

این فیلم را شاید از آن جهت بتوان مهم تلقی کرد که طلیعه دار ساخت آثار سینمایی مرتبط با مقام مادر در سینمای پس از انقلاب است.

74

مادرم گیسو

سیامک شایقی

مردی به نام منوچهر پس از فوت همسرش قصد ازدواج با منشی خود ـ گیسو ـ را دارد که دخترش مانعتراشی میکند. دختر این مرد متوجه میشود گیسو یک فرزند ناشنوا دارد که او را مخفی کرده است. چندی بعد پسر از مدرسه مخصوص ناشنوایان میگریزد و همین باعث عذاب وجدان دختر و تغییر نظرش نسبت به گیسو میشود. این فیلم از این جهت مهم ارزیابی میشود که برای نخستین بار مفهوم دیگری از مادر را به تصویر میکشد و میتواند داستانی منطقی و به دور از غلوهای سینمایی را به مخاطب خود نشان دهد.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها