به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سازمان ثبت احوال پیش از این اعلام کرده بود که اعتبار کارت های ملی نمونه قدیم که از سال 1380 تا 1389 است تا پایان سال 1396 به اتمام می رسد و از آغاز سال 97 این کارت ها فاقد اعتبار خواهد بود اما کارت ملی نمونه قدیم بعداز تاریخ 1389 همچنان دارای اعتبار است.
این موضوع باعث شده است که شمار مراجعه کنندگان برای دریافت کارت هوشمند ملی در روزهای پایانی سال نسبت به دیگر ایام، حتی ماه گذشته افزایش یابد و این افزایش هم با خود مشکلاتی را به همراه داشت.
از جمله این مشکلات این است که برخی افراد مرحله پیش ثبت را در پایگاه سازمان ثبت احوال از خانه، ادارات پست، کافی نت و دفتر پیشخوان انجام داده اند که در این راستا هزینه 200هزار ریال بابت ثبت نام از حساب آنها کسر شده است این در حالی است که شماری از آنان موفق به ادامه ثبت نام نشده اند و برخی هم به ناچار در ادامه روند ثبت نام دوباره همین مبلغ را پرداخت کرده اند.
متقاضیان برای دریافت کارت هوشمند ملی در مجموع حداکثر 31 هزار تومان باید پرداخت کنندکه از این رقم 11 هزار تومان بابت هزینه صدور کارت و تحویل آن است و 20 هزار تومان هم به خزانه دولت واریز می شود.
متقاضیان برای دریافت کارت هوشمند ملی می توانند از طریق سامانه www.ncr.ir به طور رایگان پیش ثبت نام کنند و یا با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر پستی مرحله پیش ثبت نام را انجام دهند.
برای صدور کارت هوشمند ملی تمهیدات خاصی اندیشیده شده است تا برای افراد متقاضی از 15 روز تا حداکثر یک ماه این کارت صادر شود.
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان ثبت احوال در مورد مشکلات ایجاد شده در روند پیش ثبت نام گفت:در حال حاضر تمهیداتی پیش بینی شده است که تا طی مرحله پایانی ثبت نام، هزینه ای از متقاضیان کسر نشود و این در صورتی است که تا یک ماه پیش هنوز مراحل ثبت نام به پایان نرسیده بود این هزینه کسر می شد.
وی افزود: گاهی اوقات اینترنت مشکل دارد و روند ثبت نام تا پرداخت هزینه پیش نرفته و بنابر براین هزینه ای از متقاضی کسر نشده است که وی می تواند دو باره این روند را طی کند.
محمدعلی بیگی خاطرنشان کرد: اما زمانی اتفاق می افتد که متقاضی پیش ثبت نام کرده و هزینه هم پرداخت شده اما سیستم قطع شده و فرد برای ادامه روند ثبت نام دوباره و گاهی هم سه بار هزینه ثبت نام را پرداخت کرده است.
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان ثبت احوال گفت :سازمان ثبت احوال اطلاعات کامل این افراد را کامل در اختیار دارد و هزینه مازاد پرداخت شده این افراد را به حساب آنها تا 72 ساعت عودت می دهد.
وی خاطر نشان کرد: اما چنانچه این هزینه تا 72 ساعت به آنها عودت داده نشد به این افراد اجازه ثبت نام مجدد داده می شود که دیگر هزینه ای هم پرداخت نکنند.
بیگی اعلام کرد: اگر چناچه این اتفاق نیفتاد، این افراد می توانند از طریق شماره تلفن 60902716 و 60902675 (حوزه خدمات شهروندی ثبت احوال) که در پایگاه این سازمان موجود است این موضوع را پیگیری کنند.
وی در مورد افرادی که دارای تراکنش موفق بودند و هزینه ثبت نام بیش از یک بار از حساب آنها کسر شده است نیز افزود: البته شمار این افراد در سراسر کشور بیش از چند 10 نفر نیست و از آنها لیستی تهیه شده است و مبلغ اضافی 2 تا 3 هفته به حساب این افراد بازگردانده می شود.
بیگی تاکید کرد: چنانچه در این زمینه مشکلی پیش آمد، متقاضیان می توانند با شماره تلفن 60902205 دفتر درآمد سازمان ثبت احوال تماس بگیرند.
مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان ثبت احوال گفت: یکی از مشکلات ما این است که مردم هنوز به ثبت نام اینترنتی عادت نکرده اند یا اینکه قادر به ثبت نام یا استفاده از این سیستم نیستند که به طور تقریبی 30 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
در حدود 64 میلیون نفر بالای 15 سال در کشور واجد دریافت کارت هوشمند ملی هستند که در حال حاضر نزدیک به 34 میلیون نفر کارت هوشمند ملی دریافت کره اند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد