جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس در گفت‌وگو با جام‌جم:

اروپا مقابل خروج آمریکا از برجام بایستد

در متن برجام بر اهمیت این توافق برای حفظ و گسترش صلح و امنیت جهانی تاکید شده است. فکر می‌کنید توافق هسته‌ای ایران توانسته به دستیابی به چنین هدفی کمک کند؟
کد خبر: ۱۱۱۱۹۹۶

من قویا حامی برجام هستم. همانطور که میدانید من به عنوان وزیر خارجه انگلیس به همراه فرانسه و آلمان در سال 2003 سنگ بنای این مذاکرات را نهادیم. به همین دلیل خیلی خوشحال شدم که دولت انگلیس به همراه پنج عضو دیگر گروه 1+5 توانست در سال 2015 توافق برجام را با ایران به امضا برسانند. همانطور که گفتید، فکر میکنم این توافق پیشرفت دیپلماتیک بزرگی در راستای دستیابی به صلح بین‌‌الملل بود.

با این حال شاهد بودیم دولت آمریکا، چه در زمان ریاست اوباما و چه زمان ترامپ، از عمل به تعهداتش تحت برجام تا حد زیادی شانه خالی کرد و اکنون هم که ترامپ بصراحت از زیرپا گذاشتن و پاره کردن برجام سخن میگوید. کشورهای اروپایی و بهطور خاص انگلیس چه موضعی در برابر خروج احتمالی آمریکا از برجام دارند و تاکنون چه تلاشهایی برای حفظ برجام صورت دادهاند؟

من کاملا با موضع رئیسجمهور ترامپ مخالفم. من عضو حزب کارگر هستم، یعنی اپوزیسیون دولت حاکم انگلیس محسوب میشوم. با این حال، قویا دولت ترزا می را به خاطر حمایت از برجام و فاصله گرفتن از موضع دولت ترامپ در این خصوص تشویق و تحسین میکنم. اما هیچکسی دقیقا نمیداند ترامپ چه تصمیمی میگیرد. دلیلش هم این است که ترامپ خودش هم نمیداند چه میخواهد بکند.

البته فکر میکنم ترامپ بخوبی میداند چه میکند! در هر حال سوال من این بود که اگر ترامپ برجام را پاره کرد و آمریکا از این توافق خارج شد، انگلیس چه موضعی اتخاذ میکند؟

ما با یک رئیسجمهور قابل پیشبینی مواجه نیستیم. اگر آنها تصمیم بگیرند بخشی از تحریمها را بار دیگر علیه ایران اعمال کنند، این مساله برای ایران و همه کشورهایی که دنبال تجارت با کشورمان هستند بد خواهد بود. مطمئنم که دولت انگلیس به این مساله اعتراض میکند.

اعتراض که واکنش معمول و قابل پیشبینی است. اما بجز اعتراض، دولت انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی قصد ندارند برای مقابله با آمریکا اقدام عملی انجام دهند؟

اگر ترامپ توافق هستهای را تائید نکند و از آن خارج شود، مساله خیلی جدی میشود. فکر میکنم شرکای اروپایی همه تلاششان را میکنند تا فعالانه از توافق هستهای حمایت کنند و با دولت ایران درباره چگونگی به حداقل رساندن خسارات ناشی از تصمیم ترامپ، به گفتوگو بپردازند.

فکر میکنید چگونه میتوان خساراتی را که بر اثر نقض برجام و خروج آمریکا از این توافق به ایران و حقوق بینالملل وارد میشود جبران کرد؟

بزرگترین مشکل موجود، مساله بانکی است، زیرا دولت آمریکا از طریق تسلط بر تراکنشهای دلاری، بانکهای اروپایی را نیز کنترل میکند. در نتیجه اتفاقی که افتاده این است که همه بانکهای بزرگ اروپایی از سوی دولت آمریکا ترسانده شدهاند و از ارائه خدمات ابتدایی بانکی به ایران هم خودداری میکنند.

کاملا درست است. برای حل این مشکل چه راهکاری را پیشنهاد میکنید؟

من فکر میکنم نیاز است تا انگلیس، آلمان و فرانسه و شاید کل اتحادیه اروپا تلاشهای کاملا متمرکزی را برای مواجهه با این شرایط انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها