رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران در نشست ویژه سران سازمان همکاری اسلامی با بیان این‌که آمریکا هیچ‌گاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود، تاکید کرد: باید از همه راه‌های ممکن، مانع اجرای اقدام غیرقانونی دولت آمریکا درباره قدس شریف شویم.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۰۴

حسن روحانی در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو «سازمان همکاری‌ اسلامی» که با موضوع قدس شریف در ترکیه برگزار شد، با بیان این‌که باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در پذیرش رسمی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شویم، اظهار کرد: اما جای طرح این پرسش وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس‌جمهور آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت‌شکنی کند؟!

وی افزود: به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم‌گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که به‌جای مقابله با تهدیدهای صهیونیست‌ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.

رئیس‌جمهور در حالی به ایجاد ارتباط میان برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی اشاره کرده که آل‌سعود در سال‌های اخیر در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت کرده و آن‌طور که در خبرها اعلام شده در ارتباط با جابه‌جایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس هم هماهنگی‌هایی با عربستان صورت گرفته است.

یحیی کمالی‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که در شرایطی که اجلاس فوق‌العاده این سازمان برای حل بحران فلسطین مطرح است، تعدادی از کشورهای عربی با اسرائیل همکاری تنگاتنگی دارند، یادآور شد: در حالی‌که بحث انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس مطرح است و حتی کشورهای غیر مسلمان در مقابل این سخنان موضعگیری کردند، برخی کشورهای اسلامی به‌صورت آشکار یا مخفیانه حمایت خود را از رژیم اشغالگر قدس اعلام کردند که این عمل ضایعه بزرگی برای کشورهای اسلامی است.

آمریکا در پی منافع حداکثری صهیونیست‌هاست

رئیس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از نطق دیروز خود در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با بیان این‌که ایالات متحده هیچ‌گاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند، آشکارا روشن کرد که آمریکا فقط در پی منافع حداکثری صهیونیست‌هاست و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینیان قائل نیست.

روحانی با بیان این‌که برای مقابله با این اقدامات ظالمانه و کوته نظرانه ضرورت دارد اقدامات عملی را سرلوحه برنامه جمعی خود قرار دهیم، اظهار کرد: ضروری است تصمیم اخیر آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا بشدت توسط این اجلاس محکوم شود.

وی وحدت جهان اسلام در برابر رژیم‌صهیونیستی را بسیار ضروری عنوان و تصریح کرد: اگر در برخی مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفت‌وگو قابل حل است. فقط از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می‌توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت آمریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی‌تفاوت نیست، تصریح کرد: به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی و نظر اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

روحانی در بیان چهارمین پیشنهاد عملی خود در مورد مقابله با اقدام آمریکا اظهار کرد: به طور یکپارچه موضع اصولی خود را در مخالفت با اقدام اخیر آمریکا در گفت‌وگو با شرکای آمریکا بویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تاکید کنند.

وی با بیان این‌که موضوع فلسطین باید به موضوع اول جهان اسلام برگردد، خاطرنشان کرد: با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه‌های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته‌ای این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد، غافل باشیم. همچنین در پایان این نشست 48 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی از جامعه جهانی خواستند قدس‌شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند. در این بیانیه از آمریکا هم خواسته شده تصمیم درباره انتقال سفارتش را لغو کند.

کشورهای اسلامی در تله رابطه با غرب

اتحاد جهان اسلام موضوعی است که همواره بر آن تاکید شده و رئیس‌جمهور نیز دیروز در نطق خود تاکید کرد مقابله با اقدامات اسرائیل و آمریکا نیازمند همصدایی همه کشورهاست.

این در حالی است که کشورهای اسلامی در سال‌های اخیر گرفتار اختلافات فراوانی هستند و منشأ بسیاری از اختلافات، سیاست‌های عربستان سعودی است.

علی بختیار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در همین زمینه یکی از اهداف اصلی سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی را ایجاد وحدت، همگرایی و همنوایی بین کشورهای اسلامی عنوان و تاکید کرد، متاسفانه هدف اصلی این سازمان که حمایت از بحث فلسطین بود، طی سال‌های اخیر با جدیت دنبال نشد و بخصوص عربستان سعودی به‌جای حمایت از ملت مظلوم فلسطین در جهت عکس این موضوع حرکت کرد و حتی در حمایت از رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

یحیی کمالی‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اهداف تشکیل سازمان همکاری اسلامی که مربوط به ایجاد همگرایی و تشریک مساعی بین کشورهای مسلمان برای برون‌رفت این کشور‌ها از چالش‌های فرارو در حوزه‌های مختلف بود، تاکید کرد متاسفانه از آنجا که سردمداران بسیاری از کشورهای اسلامی، رابطه تنگاتنگی با دولت‌های غربی دارند و حتی به نوعی مستعمره آنها محسوب می‌شوند، عملا نتوانستند اهداف و چشم‌اندازهای مورد نظر این سازمان را جامه عمل بپوشانند.

بر همین اساس پیش از برگزاری اجلاس دیروز، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که نباید از سازمان همکاری اسلامی انتظار زیادی برای حل معضلات جهان اسلام داشت. با وجود این، کمالی‌پور معتقد است: هر چند سازمان همکاری‌ اسلامی خنثی و ناکارآمد است، اما گردهمایی‌ها و اعلام حضورکشورهای مسلمان می‌تواند امیدی برای این باشد که روزی این کشورها، بخصوص دولت‌های آنها به خودشان بیایند و به این نتیجه برسند که راهی جز اتحاد، وحدت و همدلی بین کشورهای اسلامی وجود ندارد.

همچنین بختیار، نماینده گلپایگان ابراز امیدواری کرد کشورهای اسلامی به سمت اتحاد، یکپارچگی و کنار گذاشتن مواردی که باعث سوءنیت و اختلاف نظر شده، پیش بروند و به اشتراکات بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها